Hoe kan biermisbruik puisten veroorzaken?

Hoe kan biermisbruik puisten veroorzaken? Alcoholisme is de toestand waarin het lichaam iedere dag een hoeveelheid drank binnen moet krijgen, zodat het lichaam tevreden is gesteld. Het kan gaan om twee glazen per dag, maar het kan ook betekenen dat er iedere dag een half krat bier naar binnen wordt getikt. In deze toestand betreft het chronische alcohol of biermisbruik en heeft zo zijn gevolgen voor het lichaam. Waarom veroorzaakt bier puisten of chronische acne?

Bier en puisten

Effecten van alcohol

Door de inname van alcohol wordt de werking van het ADH hormoon in het lichaam stop gezet. ADH oftewel het anti-diuretisch hormoon regelt de terugwinning van vocht in het lichaam door de nieren. Dit houdt in dat als we alcohol gaan innemen dat we geregeld een toiletstop moeten houden. Daardoor wordt het lichaam als het ware uitgedroogd, waarmee de hoeveelheid alcohol in het bloed toeneemt. Dorst neemt toe en men is geneigd om meer bier te drinken. Die alcohol moet worden afgebroken, waartoe veel suikers uit het lichaam worden gehaald. Daardoor wordt men hongerig en moet er iets uit de muur worden getrokken.

Effect van calorieën

Bier bevat calorieën, suikers voor vergisting en in mindere mate koolhydraten. Van alle drie wordt je dik. Velen van ons nemen te veel bier en aanvullend ongezond voedsel in, waardoor we een bierbuik krijgen. Is er sprake van langdurig biermisbruik dan neemt de hoeveelheid calorieën oftewel low-density lipoproteïne LDL toe en dus neemt verhoudingsgewijs het high-density lipoproteïne HDL in het bloed af. De capaciteit om vetten in het lichaam te vervoeren voor afbraak in de lever neemt af, waardoor de bierdrinker aankomt. Daarnaast nemen bierdrinkers veelal vettig voedsel in, omdat men hongerig wordt door de vraag naar suikers in het lichaam ten behoeve van alcohol afbraak.

Verzadigde vetten en ongezonde koolhydraten

Calorieën staan gelijk aan verzadigde vetten en die worden tijdens biermisbruik slecht door het lichaam afgebroken. De lever is namelijk te druk met het bestrijden van de alcohol, waardoor aanwezige vetten in het lichaam moeten worden opgeslagen. De aanvullende toevoer van verzadigde vetten en ongezonde koolhydraten door de innamen van burgers, friet, kroketten, broodje shoarma met knoflooksaus, enzovoorts maakt dat het lichaam niet weet wat te doen met de continue aanvoer van vetten behoudens het op te slaan. Oftewel van bier in combinatie met de ongezonde leefstijl komt men aan. Ongezonde koolhydraten in het bier en eten hebben daarnaast een hoge glycemie waarde. Hoge glycemie houdende koolhydraten zijn snelle verteerders, waardoor een hoge piek aan suikers in het bloed komt. Het lichaam reageert daarop door insuline aanmaak. Dit breekt glucose af, waardoor het honger gevoel terugkeert. Een tweede stop om een vette hap in te nemen is dan ook snel gemaakt.

Alle condities om dik te worden

Het is overduidelijk dat bij biermisbruik alle condities aanwezig zijn om aan te komen. Maar wat heeft dat met puisten te maken vraag je je af. Indien er sprake is van langdurig biermisbruik – zoals bij velen van ons en van onze opgroeiende jeugd (studietijd) te herkennen valt – kan er een continu hoog niveau van insuline in het lichaam aanwezig zijn. Dit kan resulteren in het onvermogen van het lichaam om hiermee om te gaan, waardoor de werking van insuline wordt uitgeschakeld. Deze aandoening heet insulineresistentie. Dit effect kan gunstig zijn omdat insulineresistentie glucose in het bloed niet uitschakelt waardoor het honger gevoel niet snel terugkeert – mensen die extreem veel alcohol drinken vallen hierdoor dan ook af. Echter insulineresistentie heeft ook vele nadelen.

Insulineresistentie leidt tot puisten

Van bier wordt je dik en kun je dus insulineresistentie krijgen. Dit zorgt ervoor dat in de huid een overmatige productie van olie wordt gestimuleerd. Daarnaast wordt eveneens het mannelijke hormoon androgeen (werkzaam bij man en vrouw) geprikkeld, waarmee talg in de huid wordt geproduceerd. Talg zorgt ervoor dat de huid er strak en mooi uitziet, waarnaast het een waterafstotend effect heeft. Overmatige productie van olie en talg in de huid zorgt ervoor dat men puisten of acne krijgt. Oftewel men krijgt indirect door overgewicht en/ of bier puisten en acne. Daarnaast zorgt het androgeen ervoor dat er meer haargroei ontstaat op ongewone plekken.

Wat kun je doen?

Insulineresistentie is een ernstige aandoening en kan naast puisten eveneens leiden tot hart- en vaatziekten, maar ook blindheid. Het is dus noodzaak bij overgewicht, bierbuik en aanvullend chronische puisten om af te vallen. Je dient een gezonde levensstijl aan te meten, zodat het insulineniveau in het lichaam kan herstellen. Je kunt daartoe:
  • geleidelijk afvallen door een gezonde koolhydraten en onverzadigde vetten dieet in te nemen;
  • stoppen met biermisbruik en het stoppen met de inname van overige alcohol. Laat je eventueel bijstaan door de Anonieme Alcoholisten;
  • stoppen met roken;
  • driemaals per dag drinken van een glas jus d’orange omdat daarmee de productie van HDL in het lichaam wordt gestimuleerd;
  • drinken van minimaal twee liter water per dag naast de inname van andere vloeistoffen;
  • bewegen. Dit kan middels geregeld lopen, maar je kunt ook een sport gaan doen.

Resultaat

Door de aangepaste levensstijl herstelt het insulineniveau, waardoor de puisten verdwijnen. Maar door het afvallen en het gezondere eten neemt het aandeel HDL in het lichaam toe, waardoor een betere balans ontstaat in opslag, afvoer en afbraak van vetten. Dit resulteert in:
  • het insulineniveau daalt en puisten verdwijnen;
  • aderen worden gezuiverd van aderverkalking, bloed stroomt makkelijker door het lichaam, omdat de doorsnede van de aderen toeneemt en dus daalt de bloeddruk. Ook de stroperigheid van het bloed neemt af, waardoor de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk afnemen, zoals hartinfarct, beroerte, longembolie en diepe veneuze trombose;
  • de kans op blindheid neemt af omdat adertjes in de ogen herstellen, maar ook omdat de kans op verstoringen in de hersenen afnemen;
  • een algeheel verbeterde stemming en verbeterde gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is alcoholvrij bier gezond?Is alcoholvrij bier gezond?Van een gewoon biertje met alcohol weten we over het algemeen dat het ongezond is, maar hoe zit dit eigenlijk met alcoho…
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…

Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?Wanneer we alcohol innemen dan werkt dit enigszins bedwelmend en voelen we ons prettig. Dit komt omdat in de hersenen de…
Boezemfibrilleren en acetylsalicylzuur cardio (aspirine)Boezemfibrilleren en acetylsalicylzuur cardio (aspirine)Boezemfibrilleren (en boezemfladderen of boezemflutter) is een hartritmestoornis die onbehandeld nogal wat complicaties…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://www.livestrong.com/article/435315-the-effect-of-alcohol-on-insulin-resistance/
  • http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.2a.php

Reageer op het artikel "Hoe kan biermisbruik puisten veroorzaken?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gezichtsverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!