Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend?

Alcoholverslaving: hoe werkt alcohol verslavend? Wanneer we alcohol innemen dan werkt dit enigszins bedwelmend en voelen we ons prettig. Dit komt omdat in de hersenen de stof endorfine vrijkomt. Die stof zorgt ervoor dat we in een toestand van tevredenheid komen. Deze stof komt ook vrij indien er wordt gelachen of als we sporten. Wat is de relatie tussen endorfine en een alcoholverslaving?

Alcoholverslaving

Wat is endorfine?

In het lichaam is endorfine als signaalstof werkzaam. Het is een neurotransmitter, welke via zenuwcellen en -banen wordt overgedragen en verstuurd naar verschillende delen van het lichaam. De verstuurde endorfine zorgt ervoor dat de ontvangende zenuwcel wordt geactiveerd om een prettig gevoel te geven. Oftewel op minuscuul niveau bestaat er de toestand van een minder bedreigd gevoel en uit zich in een prettig gevoel. Alle positief ingestelde zenuwcellen tezamen maakt dat we ons goed voelen. Dit gevoel wordt eveneens veroorzaakt, indien morfine aan het lichaam wordt toegediend. Ook alcohol zorgt ervoor dat de hersenen endorfine aanmaakt en verstuurt naar verschillende delen van het lichaam.

Bedwelmend effect

Sommige mensen willen de ellende van iedere dag middels de inname van overmatig alcohol vergeten. Dit komt omdat alcohol een bedwelmend effect heeft, waarmee de hersenen tijdelijk de emoties, sores en afleidende gedachten uitschakelt. Heeft men een stressende baan, waarbij men veel onder druk komt te staan dan lijkt voor velen een uitweg in alcoholisme een logische stap. Door het bedwelmende effect ontvlucht men de werkelijkheid, echter de volgende dag keert die werkelijkheid weer terug. Een vicieuze cirkel waarbij op dagelijkse basis naar de fles wordt gegrepen is snel gerealiseerd.

Verslaving aan endorfine

Het hebben van een moment op de dag dat je je gelukkig voelt door de inname van alcohol heeft een zwaar verslavend effect. Oorzaken voor de inname van alcohol kunnen zeer divers zijn, echter geregelde inname van alcohol kan door toedoen van endorfine zeer verslavend werken. We voelen ons niet happy als we geen alcohol innemen, juist omdat we de dag niet kunnen vergeten en omdat zonder alcohol geen toestand van tevredenheid wordt bereikt. Het geregeld innemen van alcohol leidt dan ook tot verslavingsgedragingen. Iedere dag moet de nodige dosis alcohol worden ingenomen om de endorfinedosis te krijgen, ongeacht wat de consequenties van dien zullen zijn.

Chronische alcoholverslaving

Het dagelijks innemen van grote hoeveelheden alcohol zal in ver gevorderd stadium een noodzaak voor het lichaam zijn. Dit betekent dat de lever continu aan het werk is om gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Die gifstoffen zorgen er echter voor dat de bloedvaten verwijden, waardoor men geregeld een kloppend hoofd aan de chronische verslaving overhoudt. In eerste instantie kan men aankomen doordat alcohol de afbraak van vetten tegenhoudt. Ook het aandeel HDL kan in het lichaam verminderen. Dit is verantwoordelijk voor vervoer naar en afbraak van vetten door de lever. Treedt er daarnaast insulineresistentie op door de chronisch verslaving dan keert het proces om en valt men af door het teveel aan alcohol in het lichaam.

Ziektebeelden door alcoholverslaving

Door de alcoholverslaving kunnen een uitgebreide reeks aan ziekten en aandoeningen ontstaan en kunnen daarbij levensbedreigend zijn. Denk daarbij aan de volgende ziekten:
  • lever- en slokdarmkanker;
  • vervette lever, nieraandoeningen;
  • een verhoogde bloeddruk in combinatie met diabetes of insulineresistentie;
  • depressie en chronische ontevredenheid;
  • hart- en vaatziekten zoals trombose, diepe veneuze trombose, longembolie, hart- en herseninfarct, TIA;
  • en dergelijke.
Het is noodzaak om af te vallen, te stoppen met de inname van alcohol, het eten van gezonde voeding en te bewegen om de algehele gezondheid van het lichaam te verbeteren.

Lees verder

© 2012 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Endorfine
Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 24-11-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…