InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorkom allergieën

Voorkom allergieën

Veel mensen hebben last van een allergie en dit is best lastig. Maar geen paniek,want men vindt hier enkele nuttige tips om te voorkomen dat men een allergie oploopt. De meest bekende allergie is hooikoorts waar veel mensen last van hebben, vooral tijdens de zomermaanden.

Bestrijd stof en stofmijt

Stof kan allerlei allergenen bevatten, zoals stofmijt, huidschilfers van huisdieren, uitwerpselen van kakkerlakken, pesticiden en luchtvervuiling die is binnengewaaid. Moderne huizen zijn echte allergenenverzamelaars. U zult echter behoorlijk aan de slag moeten om de hoeveelheid allergenen voldoende te reduceren om het verschil te merken.

Kies voor een harde vloer

Een vloer van hard hout, laminaat, tegels of vinyl is het beste. Koop ook het liefst meubels zonder stoffering. Vloerkleden en stoffenbekleding bevatten stofmijt en trekken schilfers van huisdieren aan; als ze nat worden, kan er schimmel in gaan groeien. Een onderzoek gaf aan dat het stof op de muren, harde vloeren en boekenplanken weinig impact had op de totale hoeveelheid huisstofmijt in vergelijking met de stof in kleden, meubelsstoffering, dekbedden, matrassen en kussens.

Laat uw vloerbedekking droog reinigen

Stofzuigen heeft weinig effect als u allergenen wilt verwijderen. Bij oude vloerbedekking kunnen door stofzuigen juist meer huidschilfers en stofmijt vrijkomen. Droog reinigen - met een stoomreiniger - kan het aantal huisstofmijten tot wel acht weken lang reduceren. U kunt het door een bedrijf laten doen of zelf doen. Daarna kunt u het tapijt nazuigen met een stofzuiger met HEPPA-filter.

Gebruik geschikt beddengoed

Gebruik altijd hypoallergene kussenslopen, matrashoezen en onderdekens. Deze voorkomen dat huistofmijd zich in uw bed ophoopt. Was uw beddengoed eens per week op 60 °C en droog het op de warmste stand in de droger om stofmijd te doden. Gebruikt uw geen kussenslopen, kies dan voor veren kussens, omdat deze minder stofmijd bevatten dan synthetische kussens, waarschijnlijk omdat de hoes zelf dichter geweven is zodat de veertjes er niet doorheen kunnen.

stofzuig uw matras, aan beide kanten

Een Braziliaans onderzoek naar de hoeveelheid stofmijd aan de onderkant van het matras en het oppervlak van de matras toonde aan dat er tot drie keer zoveel stofmijt aan de onderkant van uw bed zit. Draai uw matras dus elke maand om, stofzuig beide kanten en reinig de bedombouw zo mogelijk met een warm sopje. Wilt u uw bed nog beter reinigen, ga dan na waar u het matras kunt laten steriliseren. Zodra een matras is gesteriliseerd, moet u altijd hypoallergeen beddengoed gebruiken.

Gooi rommel weg

Al die prulletjes en stapels tijdschriften trekken stof en schimmel aan.

Kunt u uw huisdier niet missen,gebruik dan een luchtreiniger

Er is weinig bewijs dat luchtreinigers allergiesymptomen sterk verlichten.
Koopt u er toch een, kies dan een systeem met HEPA-filter, zet het in uw slaapkamer en houd uw huisdier uit die kamer, zodat u een gezondere omgeving creeërt. Luchtreinigers halen stof en bijvoorbeeld huidschilfers van huisdieren uit de lucht. Bij een onderzoek naar het gebruik van luchtreinigers in de slaapkamer bleek het aantal kattenallergenen duidelijk te dalen. Een ander onderzoek keek naar de voordelen van HEPA-reinigingssystemen in het hele huis: de hoeveelheid hondenallergenen bleek met 75 procent gedaald in kamers waar de hond wel, en met 90 procent waar de hond niet binnen mocht.

Spoel dagelijks uw neusholten

Zoals een regenbui pollen uit de lucht wegspoelt, zo helpt een zoutspoeling allergenen uit uw holten te spoelen. Bij een onderzoek bleek dat driemaal daags spoelen tijdens het allergieseizoen verstoppingen, niezen en jeuk verlichtte en minder antihistaminica nodig waren. U kunt zelf een zoutoplossing maken door een halve theelepel zout en een halve theelepel zuiveringszout op te lossen in een halve liter lauwwarm kraanwater.

Voor het spoelen gebruikt u een neuskannetje, grote injectiespuit zonder naald of netipot (verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel of apotheek). Houd uw hoofd boven de wastafel en houd het hoofd zo schuin dat uw linkerneusgat omlaag wijst. Spoel uw rechterneusgat met 250 ml zoutoplossing, die door het linkerneusgat weer naar buiten komt. Snuit voorzichtig uw neus en herhaal dit voor de andere kant.

Voorkom aanvallen met brandnetel

Als u dagelijks brandnetel gebruikt, kunnen die allergieklachten afnemen. Bij een onderzoek onder 69 vrijwilligers die elke dag brandnetelcapsules (300 mg) slikten, gaf meer dan de helft van hen aan minder klachten te hebben en zei bijna de helft dat het beter werkte dan hun allergiemedicijnen. Een andere mogelijk werkzame natuurlijke remedie is quercetine. Volg de aanwijzingen op de verpakking.

Enkele tips

  • Eet meer appels en drink meer thee
  • Eet elke dag yoghurt
  • Slik meer vitamine E,dat zit in spinazi etc...
  • Sluit uw ramen
© 2012 - 2020 Derren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Allergie, hoe komt het en wat doe je eraan?Een allergie is een afweerreactie van je lichaam. Dit kan zijn bij overgevoeligheid voor bijvoorbeeld, sigarettenrook, h…
Allergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziektenAllergieën en allergische ziekten komen steeds vaker voor. Het aantal mensen met astma, eczeem en hooikoorts verdubbelt…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Schoolboeken
  • Encyclopidien

Reageer op het artikel "Voorkom allergieën"

Infoteur: Derren
Laatste update: 27-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!