InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hepatische encefalopat: oorzaken, symptomen en behandeling

Hepatische encefalopat: oorzaken, symptomen en behandeling

Hepatische encefalopat: oorzaken, symptomen en behandeling Hepatische encefalopathie, ook leverencefalopathie genoemd, is een aandoening die wordt veroorzaakt door een zieke lever. De lever is bijvoorbeeld door cirrose ziek. De hersenfunctie van patiënten wordt aangetast. Er zijn verschillende stadia waarin de zieke patiënt zich kan bevinden en deze stadia worden uitgedrukt in graden. Overmatig alcoholgebruik en medicijnen zijn enkele oorzaken van de ziekte. Men kan als symptomen onder andere slapeloosheid, gedragsveranderingen en concentratieproblemen ervaren. Met de juiste behandeling kan men geheel genezen.

Over hepatische encefalopat

Hepatische encefalopathie - ook wel leverencefalopathie genoemd - is een aandoening die wordt veroorzaakt door een zieke lever. De aandoening treedt op als de lever abnormaal functioneert. Dit abnormale functioneren van de lever kan onder andere zijn veroorzaakt door cirrose. Cirrose treedt meestal op door overmatig alcoholgebruik. De lever heeft als taak om giftige stoffen uit het bloed te verwijderen. Als de lever aangetast is, dan zullen er giftige stoffen in het bloed achterblijven. Dit tast de hersenfunctie van de patiënt aan, waardoor de klachten voornamelijk psychisch van aard zijn. Hepatische encefalopathie wordt onder andere gekenmerkt door mentale stoornissen, maar is een gecompliceerd syndroom.

Lever en cirrose

De lever is een zeer belangrijk orgaan in ons lichaam. De lever heeft heel veel verschillende functies. Zo draagt het bij aan onze stofwisseling, door de omzetting van suikers, vetten en eiwitten, maar zorgt het ook dat giftige stoffen uit ons lichaam worden verwijderd. Deze giftige stoffen zijn medicijnen, alcohol en drugs. Een buitensporige inname van deze stoffen kan ertoe leiden dat de lever verminderd gaat functioneren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de leveraandoening cirrose. Cirrose tast het uiterst fijne leverweefsel aan en laat er bindweefsel voor in de plaats komen. Dit proces is onomkeerbaar en zorgt voor blijvende schade aan de lever. Gezien het aantal functies van de lever is deze schade gevaarlijk voor het functioneren van het hele lichaam. Niet voor niets is cirrose dan ook een belangrijke doodsoorzaak bij de leeftijdsgroep van 45 tot 65 jaar oud.

Ammoniak

Een van de giftige stoffen die de lever uit het bloed moet verwijderen is ammoniak. Ammoniak kan namelijk de hersenen aantasten. Een verminderde leverwerking, door bijvoorbeeld cirrose, vermindert de afbraak van ammoniak. Daarom wordt er verondersteld dat de hoofdoorzaak van hepatische encefalopat een verhoogd ammoniakgehalte in het bloed is. Echter, andere producten die normaal door de lever afgebroken zouden moeten worden kunnen ook een rol spelen.

Oorzaken

De oorzaken van hepatische encefalopat zijn hierboven al vermeld. Het disfunctioneren van de lever is de algemene oorzaak, maar dit disfunctioneren wordt weer door verschillende andere oorzaken bepaald. Over het algemeen wordt dan overmatig alcoholgebruik ook als een hele belangrijke oorzaak gezien. Maar ook een ernstige infectie aan de lever kan leverencefalopathie veroorzaken. Ook het eten van veel eiwitrijk voedsel kan als oorzaak worden gezien. De lever moet dan immers veel van deze producten afbreken. Geneesmiddelen kunnen daarnaast ook de oorzaak zijn van leverencefalopathie.

Symptomen

Het belangrijkste symptoom van leverencefalopathie is een verminderde hersenfunctie. Zo worden patiënten minder bewust van bepaalde situaties, ze lijken een beetje weg te dromen. Ook het denkvermogen en gedrag van de patiënt kan worden aangetast. Daarnaast kunnen er ook stemmingswisselingen optreden. Slapeloosheid is ook een belangrijk symptoom. De aandoening wordt ingedeeld in verschillende graden. Bepaalde symptomen duiden op graad 1 van de ziekte, ook wel het minst erge stadium van de ziekte. Bij graad 4 bevindt de patiënt zich in een gevorderd stadium van de ziekte. Hieronder staan de symptomen per graad van de ziekte.

Graad 1

  • Slapeloosheid
  • Overdreven gedrag
  • Verkorte concentratieboog
  • Ongecoördineerde spieractiviteit

Graad 2

  • Meer slapeloosheid
  • Verminderd oriëntatievermogen
  • Verlies tijdsbesef, concentratievermogen en rekenvaardigheid
  • Verergering van de ongecoördineerde spieractiviteit en ook onduidelijk spreken en schrijven

Graad 3

  • Buitensporige gedragingen
  • Grote persoonlijkheidsveranderingen
  • Slaapproblemen in een nog weer verergerd stadium
  • Bijna geen concentratievermogen meer

Graad 4

  • Bewusteloosheid
  • Geen persoonlijkheidskenmerken
  • Coma

In het meeste gevallen is het lastig om de symptomen te herkennen en ze te linken aan deze ziekte.

Behandeling

Allereerst zal de arts op zoek gaan naar de oorzaak van het mentale disfunctioneren. Stelt hij vast dat leverencefalopathie de oorzaak is, dan wordt de blik al snel op de lever geworpen. Immers een zieke lever zorgt voor leverencefalopathie. Er wordt gekeken naar de oorzaak van de zieke lever. Dat kan een infectie zijn of een bepaald geneesmiddel wat de patiënt gebruikt. Het kan ook cirrose zijn, maar daar kan de arts niks tegen doen. De arts kan dan hoogstens bepaalde andere factoren wegnemen die door de aanwezigheid van cirrose complicaties veroorzaken. Zo kan de patiënt leverencefalopathie hebben door een bepaalde infectie. Deze infectie kon alleen optreden doordat de patiënt cirrose had, waardoor de lever verzwakt was. De infectie kan worden bestreden en dus kan men leverencefalopathie bestrijden, maar de cirrose kan men niet bestrijden maar was in dit geval indirect verantwoordelijk voor leverencefalopathie.
Daarnaast is het belangrijk om de opnamen van ammoniak door het lichaam te beperken. Door dit te doen kan men de hepatische encefalopathie lichtelijk verminderen of in ieder geval niet laten verergeren. Een verminderde eiwitiname kan in eerste instantie helpen. Maar ook een verhoogde inname van vezels en groenten zorgt ervoor dat minder ammoniak in het lichaam wordt opgenomen.
De juiste behandeling is afhankelijk van de symptomen en oorzaken van de ziekte. Zo kan het geheel schoonmaken van de lever ook zin hebben. Er is totale genezing van leverencefalopathie mogelijk, maar meestal zal men nog lichtelijk de gevolgen van de ziekte altijd blijven ervaren.
© 2012 - 2020 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hepatische encefalopathie: Hersenaandoening door leverziekteHepatische encefalopathie: Hersenaandoening door leverziektePatiënten met een chronische leverziekte ervaren mogelijk diverse wijzigingen inzake het gedrag, de stemming, de spraak,…
Hepatische encefalopathie: stoornissen door leverziektenHepatische encefalopathie: stoornissen door leverziektenIndien de lever slecht tot niet werkt, dan zal in het lichaam het bloedammoniakgehalte snel stijgen. Ammoniak is voor de…
Ziekte van de hersenen: encefalopathieZiekte van de hersenen: encefalopathieHersenziekte: creutzfeldt, alzheimer, BSE, parkinson, kuru, gerstmann. Er zijn verschillende hersenziekten met allemaal…
Alcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseAlcoholische leverziekte: Vetlever, hepatitis en cirroseHet jarenlang overmatig drinken van alcohol produceert mogelijk een breed spectrum van leveraandoeningen zoals een vette…
Complicaties van levercirrose (littekenweefsel in lever)Complicaties van levercirrose (littekenweefsel in lever)De lever is een vitaal orgaan in het lichaam dat verantwoordelijk is voor honderden lichaamsfuncties, waaronder de toega…
Bronnen en referenties
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec10/ch135/ch135g.html
  • http://www.internisten-rijnland.nl/PSEtekst.htm

Reageer op het artikel "Hepatische encefalopat: oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Anna, 18-10-2016 15:01 #3
Welke bloedwaarde van te hoge ammoniak geeft aan dat je te hoog zit en in de gevarenzone? Ik heb levercirrose en heb ammoniakwaarde van 85

Sjef Netten, 04-10-2016 19:35 #2
Ik heb een vraag hier over! Ik bevind me in stadium 1 ik slaap haast niet! Ik weet dat ik moet oppassen met medicatie, ik slik al jaren mirtazapine 15 mg. Dat heeft altijd gewerkt om te kunnen slapen maar nu niet meer. Ik denk er nu aan om voor het slapen gaan 1 mirtazapine en 1 diazepam 10 mg te nemen of is er een ander middel dat beter is? Misschien mirtazapine ophogen naar 1* 30 mg? Wie kan er mij raad geven?
gr
Sjef, 60 jaar

M. Overmeer, 13-04-2013 06:20 #1
In bovenstaand artikel staat: ' De juiste behandeling is afhankelijk van de symptomen en oorzaken van de ziekte. Zo kan het geheel schoonmaken van de lever ook zin hebben. Er is totale genezing van leverencefalopathie mogelijk.'
De vraag is: wat is de juiste behandeling en hoe kan je de lever geheel schoonmaken?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 05-08-2013
Beste M. Overmeer,

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven. De juiste behandeling is afhankelijk van de symptomen die je ervaart, van het stadium waarin de ziekte zich bevindt en van de oorzaken die ten grondslag liggen aan de ziekte. Stel dat een infectie de oorzaak is, dan is het mogelijk om deze infectie aan te pakken en zo de lever te genezen. Maar of de lever geheel geneest, hangt af van het stadium waarin de ziekte zich bevindt. Als de infectie al lang in de lever is, dan is de kans groot dat de lever dermate ernstig is aangetast dat schoonmaken geen zin heeft.
Hoe de lever geheel schoon te maken weet ik niet precies. Normaliter gebeurt dit operatief.

Groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 14-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!