InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het blaaspijnsyndroom verduurt geen alcohol

Het blaaspijnsyndroom verduurt geen alcohol

Het blaaspijnsyndroom verduurt geen alcohol Een zeer pijnlijke aandoening aan de blaas is het blaaspijnsyndroom. Patiënten met de aandoening zijn voornamelijk vrouw aangezien bij dit syndroom er een prevalentie-ratio tussen mannelijke en vrouwelijke patiënten van 10-90 bestaat. Bij dit syndroom is de blaaswand aangetast waardoor deze minder flexibel is geworden. Het komt vaak voor bij vrouwen die geregeld blaasontsteking hebben gehad. Wat zijn de klachten hierbij en wat kan eraan worden gedaan?

Blaaspijnsyndroom

De kenmerken

Omdat de blaaswand is geïrriteerd kan deze moeilijk meer oprekken. Dit houdt in dat de opslagcapaciteit van vocht of urine beperkt is. Daarmee zorgt het blaaspijnsyndroom er direct voor dat men abnormaal vaak een vol gevoel aan de blaas heeft en dus regelmatig een stop op het toilet moet maken. Daarnaast komen de volgende typerende symptomen veelvuldig voor:
  • plasproblemen door veel moeten plassen, echter in kleine hoeveelheden;
  • pijn tijdens het ophouden van de plas;
  • ernstige pijn nadat de blaas van de urine is ontdaan.

Bijkomstigheden

Omdat de pijn heftig kan zijn, kan dit ook effect hebben op andere delen van het lichaam. De pijn veroorzaakt door het syndroom kan uitstralen naar andere delen zoals:
  • de rug: de blaasspieren verkrampen maar kunnen ook de nabij gelegen spieren zoals in de onderrug doen verkrampen met zware rugpijn tot gevolg;
  • branderigheid om de geslachtsorganen;
  • de verzuring van de spieren kan ook trekken naar de benen;
  • de onderbuik, vagina, plasbuis enzovoorts. Alle nabij gelegen spieren kunnen verzuren en pijn doen.

Deze pijnen kunnen dermate heftig zijn dat er regelmatig pijnstillers worden ingenomen met als gevolg dat teveel pijnstillers worden ingenomen dan wel dat er een pijnstillerverslaving optreedt. Daarnaast zal blijken dat bij de behandeling van de pijn antibiotica niets uithaalt terwijl dit wel effectief is bij andere blaasontstekingen.

Veroorzakers blaaspijnsyndroom

Er valt niet concreet aan te wijzen wat de veroorzakers zijn van het syndroom. Het wordt niet veroorzaakt door bacteriën of een virus. Indien er regelmatig of langdurig een chronische ontsteking is geweest aan de blaas dan kan er een post-traumatische reflexdystrofie ontstaan. Dit houdt in dat het lichaam een permanente barrière opbouwt om de effecten van een ontsteking tegen te gaan. Daarmee wordt de blaaswand ernstig aangetast omdat de oorspronkelijke eigenschappen van het blaaswandvlies wordt veranderd. Door die verandering verkrampen en verzuren de spieren met de irriterende pijn tot gevolg. Het is dus noodzaak om reeds in een voortraject - als de aandoening nog simpel is - om blaasontstekingen tijdig te behandelen.

Alcohol en de aandoening

Een vaak terug komende klacht is eveneens een toename van pijn indien er alcohol wordt gedronken. De volgende argumenten zijn aanleiding voor het onthouden van alcohol, indien men last heeft van het blaaspijnsyndroom. Dit om ernstige pijnen in de blaas en pijn uitstralend naar andere delen van het lichaam te voorkomen.

Afbraak alcohol

Enerzijds moet de alcohol worden afgebroken in gifstoffen welke uit eindelijk eveneens moeten worden afgebroken en afgevoerd. In de urine verzamelt zich dan een relatief hoog concentraat gifstoffen welke in de blaas de blaaswand extra irriteren. Dit kan leiden tot meer pijn dan gewoonlijk.

Uitschakeling ADH hormoon

Anderzijds schakelt alcohol de functie van het ADH hormoon uit. Dit hormoon zorgt voor het hergebruik van vocht gefilterd door de nieren. Werkt dit niet door de alcohol dan krijgt de blaas aanvullend veel urine te verwerken. Dan moet men nog vaker naar het toilet dan wel zal de plas te lang moeten worden opgehouden. Door de slechte werking van de blaasspieren kan dan de aanvoer van urine niet worden verwerkt en kan dit terugslaan naar de nieren.

Behandeling

Het syndroom valt niet te genezen, echter er zijn wel methoden om de symptomen te laten afnemen. Er kan aan de volgende behandelmethoden worden gedacht:
  • gebruik van ontstekingsremmers en pijnmedicatie;
  • elektrische stimulering van zenuwbanen rondom de blaas waardoor het gevoel van een volle blaas afneemt;
  • het spoelen van de blaas;
  • laser behandeling of verwijdering van de blaas waarbij deze wordt vervangen met een blaasstoma.

Alternatief kan aan de volgende natuurlijke behandelmethoden worden gedacht om de effecten te verminderen. Let wel dat deze natuurlijke behandelmethoden het symptoom verlichten echter niet compleet kunnen behandelen. Volg dan ook de instructies van de behandelend arts op.

Brandnetelthee

Het geregeld drinken van brandnetelthee zorgt voor goede afvoer van gifstoffen en melkzuur uit het gehele lichaam. Het heeft een natuurlijke ontsmettende helende functie.

Gember

Het geregeld eten van gember, omdat daarmee het bloed wordt verdund waardoor gifstoffen dus makkelijker kunnen worden afgevoerd. Gember is daarnaast een natuurlijke pijnstiller en vermindert de pijn tot op 25%. De combinatie van afvoer van gifstoffen met het verminderen van de pijn kan leiden tot een meer acceptabel pijnniveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blaaspijnsyndroom: symptomen, oorzaken en behandelingBlaaspijnsyndroom: symptomen, oorzaken en behandelingHet blaaspijnsyndroom, ook wel interstitiële cystitis genoemd, is een pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking die…
Pijn in buik na plassen of buikpijn na plassenPijn in buik na plassen of buikpijn na plassenWaar kan de klacht 'pijn in de buik na het plassen' of 'buikpijn na het plassen' op duiden? In de meest gevallen wordt p…
Steken in onderbuik: stekende pijn linksonder of rechtsonderSteken in onderbuik: stekende pijn linksonder of rechtsonderSteken in de onderbuik of stekende pijn in de onderbuik kan rechtonder of linksonder of meer in het midden gevoeld worde…
Bronnen en referenties
  • http://urologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte-Aandoening/Blaas/blaaspijnsyndroom-(IC)/22/23/50
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gember
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetel

Reageer op het artikel "Het blaaspijnsyndroom verduurt geen alcohol"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!