InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloederige rode plas, waar komt dat door?

Bloederige rode plas, waar komt dat door?

Bloederige rode plas, waar komt dat door? Je wordt wakker en je moet ontzettend plassen. Je kunt het nauwelijks ophouden en gaat naar het toilet. Net gehaald, maar tot je schrik komt er bloedrode plas uit. De schok is uiteraard groot, omdat het lijkt alsof er in één keer zoveel bloed naar buiten komt, terwijl het verdunde bloed is met voornamelijk urine. Waardoor wordt bloederige plas veroorzaakt en waarom is het belangrijk om bij aanhoudende klachten de huisarts te bezoeken?

Bloederige rode plas

Symptomen

De symptomen van bloederige plas kunnen uiteenlopend zijn. Eén en ander hangt uiteraard af van wat de veroorzakers zijn. Normaal kan het om de volgende klachten gaan:
  • pijn bij het urineren en geregeld plassen;
  • het hebben van rode bloeddeeltjes in de urine;
  • de urine is compleet bloedrood gekleurd als oplossing (hematurie);
  • uitstralende pijnen naar overige lichaamsdelen.

In de meeste gevallen zal het noodzakelijk zijn om medisch onderzocht te worden om ernstige veroorzakers uit te sluiten, dan wel om spoedig een medische behandeling op te zetten om erger te voorkomen.

Veroorzakers van rode plas

De oorzaak van de bloederige plas kan worden veroorzaakt door een aantal aandoeningen, elk met zijn eigen consequenties en symptomen. Dit kan uiteenlopen van het te hard stoten tot het hebben van goed- en kwaadaardige gezwellen. Heb je sporadisch zichtbaar bloed in je urine zitten dan kan het eveneens een chronische aandoening zijn. Als er bloed in je urine zit dan wordt het tijd om medische assistentie in te schakelen, omdat je niet weet wat de veroorzaker kan zijn. Tijdig ingrijpen kan voorkomen dat je meer ernstige aandoeningen krijgt. Hierna volgt een uiteenzetting van wat de veroorzakers kunnen zijn.

Je hebt je te hard gestoten

Het kan voorkomen dat je je dermate hard hebt gestoten dat er een scheurtje in de blaas komt of dat een paar bloedvaatjes afscheuren. Denk daarbij aan het stoten tegen een puntig voorwerp waar je hard tegen aanstoot, waardoor de omgeving van de blaas tijdelijk onder hoge druk is komen te staan. In dat geval is het onduidelijk wat er precies is kapot gegaan in de blaasregio en dus dient daartoe een medische scan worden gemaakt. Ook andere vergelijkbare ongelukken kunnen de oorzaak zijn.

Een vergrote prostaat

Vanaf de puberteit neemt het formaat van de prostaat geleidelijk aan toe met de leeftijd. Indien men een jaar of veertig of meer heeft bereikt kan dit leiden tot problemen bij het plassen. Denk daarbij aan het niet kunnen ophouden van de plas, het niet volledig kunnen ledigen, nadruppelen en incontinentie. Bijkomstigheid van een vergrote prostaat is dat geleidelijk aan de blaas onder hoge druk komt te staan. Naast plasproblemen kan de toenemende druk leiden tot het afscheuren van kleine adertjes waardoor bloed in de blaas komt. Ook kunnen er kleine scheurtjes in de blaaswand ontstaan. Omdat het hier om meerdere afgescheurde adertjes kan gaan danwel er een scheur in de blaaswand ontstaat. Bloed raakt vermengt met urine, waardoor de plas compleet bloedrood kan zijn.

Steentjes

Urine wordt gevormd door vocht, gifstoffen en opgeloste mineralen gefilterd uit het bloed. Bij hoge concentraties daarvan - mogelijk veroorzaakt door een zoutrijk en vochtarm dieet kan het concentraat gaan klonteren. Op zich is dat geen probleem, zolang het gruis niet groter is dan de doorgang van de urineleider en plasbuis. Het komt echter geregeld voor dat het ware steentjes worden, welke niet door de opening passen. Door de druk van de urine kan het steentje het omliggende weefsel beschadigen, waardoor bloed in de urine kan komen. Dit heeft dan het voorkomen alsof de urine gewoon doorzichtig is met af en toe een kleine hoeveelheden bloed erin.

Een SOA

Heb je onlangs onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad mogelijk niet met je vaste partner dan kan het zijn dat je een SOA bent opgelopen. Denk daarbij onder andere aan chlamydia of een druiper. Deze aandoening kan ongemerkt in de blaas en plasbuis aanwezig zijn. Indien het te lang onbehandeld blijft het kan met een eenvoudige antibiotica kuur worden verholpen bestaat de kans dat de SOA naar binnen opstijgt. Dit veroorzaakt veel pijn in de urineleider en eventueel de nieren. Ook bloedingen kunnen door de infectie ontstaan waardoor bloed in de urine komt. Hoe herken je een SOA?

Blaasontsteking en -pijnsyndroom

Het blaaspijnsyndroom is een aandoening, waarbij de blaaswand zwaar geïrriteerd is. Omdat er regelmatig een blaasontsteking danwel een chronische ontsteking langdurig is geweest, heeft het lichaam daarop gereageerd door anti-stoffen aan te maken. Op zich goed, maar het heeft de consequentie dat de blaaswand wordt aangetast en verkrampt, waardoor de blaasspieren niet flexibel meer zijn. Dit kan leiden tot zware pijnaanvallen welke ook naar andere delen van het lichaam kunnen uitstralen. Daarnaast kan de verkrampte blaaswand scheurtjes vertonen waardoor bloed in de urine komt.

Gezwellen en kanker

Het hebben van een gezwel zorgt ervoor dat de blaas, prostaat of nieren dermate in de verdrukking komen dat er scheurtjes kunnen ontstaan. Ook kunnen kleine adertjes afscheuren, waardoor het bloed regelrecht in de urine terecht komt. Hierbij kan de urine eveneens compleet bloedrood kleuren. Daarnaast kan er sprake zijn van kwaadaardige kanker aan de prostaat, blaas of de nieren. Ook in deze drie gevallen bestaat de mogelijkheid dat urine compleet bloedrood kleurt.

Bloedaandoeningen en rode urine

Doordat het lichaam in sommige gevallen verkeerde of juist teveel bloedcellen aanmaakt danwel de lever of galblaas niet goed werkt, kan de plas ook gaan verkleuren. Bloedaandoeningen kunnen meerdere gevolgen met zich meebrengen. Denk aan anemie, vermoeidheid of minder goed functioneren van het lichaam kan leiden tot een donkere en soms rode plas. In dit geval betreft het dus geen bloed maar wordt het veroorzaakt afvalstoffen welke niet aan de ontlasting kunnen worden meegegeven.

Wat te doen bij bloederige plas?

Is er sprake van pijn in combinatie met bloed in de urine, of geen pijn met bloedrode urine dan wordt het tijd om snel medische assistentie te verkrijgen. Er zijn namelijk levensbedreigende veroorzakers van de aandoening en dus is het noodzakelijk om de uroloog in te schakelen om de juiste medische behandeling te verkrijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hematurie: bloed in de urineBloed in het urine wordt ook wel hematurie genoemd. Hematurie kan een aanduiding zijn voor veel verschillende aandoening…
Druppelincontinentie: symptomen, oorzaak en behandelingDruppelincontinentie: symptomen, oorzaak en behandelingDruppelincontinentie betekent druppeltjes plas verliezen. Waardoor ontstaat druppelincontinentie en wat kun je eraan doe…
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Bronnen en referenties
  • https://www.centrumvoorurologie.nl/bloedinurine

Reageer op het artikel "Bloederige rode plas, waar komt dat door?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!