InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Terug van vakantie: wat heb ik opgelopen?

Terug van vakantie: wat heb ik opgelopen?

Terug van vakantie: wat heb ik opgelopen? Een leuke verre reis gemaakt en je hebt je goed vermaakt, dat is dan mooi. Maar omdat we op vakantie zijn, zijn we minder serieus en nemen we het er gewoon van. En daarin schuilt dan ook het gevaar. Wat we gewoonlijk niet zouden doen of innemen, doen we op vakantie juist wel. Dit omdat we de teugels even laten vieren, waardoor we ook onverhoopt aandoeningen of ziekten kunnen krijgen. Wat kun je oplopen tijdens je verre vakantie?

Aandoeningen verkregen tijdens vakantie

Waarom verhoogde kans met vakantie?

Als we gewoon in Nederland met de dagelijkse beslommeringen van werken en huishouden bezig zijn, komen we dagelijks met dezelfde gevaren in contact. We worden tegen veel ernstige gevarenม zoals difterie, kinkhoest, tetanus en polio van jongs af aan ingeënt middels de DKTP vaccinatie. Daar hoeven we dus niet bang voor te zijn. Daarnaast krijgen we via ons eten vele stoffen binnen, welke gunstig zijn voor het lichaam en ook de gezondheid. Maar als we op vakantie gaan naar verre oorden dan kan het algehele gezondheidsniveau lager liggen. Dat kan aan de properheid liggen, het water, het type voedsel en met welke personen we in contact komen. Ziektes liggen in vreemde landen op de loer en bij thuiskomst in Nederland kan de ziekte de kop op doen. Welke aandoeningen kun je zoal oplopen als je lekker vakantie aan het vieren bent?

Bacteriën

Ze komen overal voor, echter veelal zijn we tegen de bacteriën in onze omgeving tot op zekere hoogte resistent geworden. Hoe anders ligt dat met bacteriën die voorkomen in andere landen. Speciale aandacht is er voor water uit de kraan. In veel landen kun je dat niet drinken, omdat het vol met bacteriën en eventuele ongewenste mineralen zitten. Drink zoveel als mogelijk water uit een gesloten fles. Ook is het de vraag hoe eten is gewassen. Sla kan onder de gewone kraan zijn gewassen en ijsblokjes kan ook bestaan uit leidingwater. Dit water en dat eten is dan besmet met bacteriën waarvan je een stevige buikgriep, diarree van kunt krijgen. Veelal ben je daar met een paar dagen medicijnen slikken er vanaf. Neem altijd diarree remmers mee als je op vakantie gaat.

Een parasiet

Het kan zijn dat je niet goed bereid voedsel hebt binnengekregen. Dit betekent dat het eten nog half rauw is geweest. In dat rauwe vlees of vis kunnen mogelijk eitjes zitten van parasieten. Die parasieten komen bij het eten in het lichaam en kunnen zich ontpoppen in verschillende soorten wormpjes. Denk daarbij aan de volgende wormsoorten:

Lintworm

Deze nestelt zich in de darmen als parasiet en voedt zich aan het eten dat de darm passeert. De lintworm kan daarbij zolang worden als het darmstelsel zelf. Je herkent het als er kleine bewegende witte of licht gele stukjes in je ontlasting zitten.

Orgaanworm

Een grote voedingsbron in het menselijk lichaam zijn de organen. Mineralen concentreren zich daar en de orgaanwormen concentreren zich daar dan ook. Denk aan de hartworm, nierworm, leverworm enzovoorts.

Hersenworm

Deze valt onder dezelfde noemer als de orgaanworm. De worm eet geleidelijk aan de inhoud van de hersenen op, waardoor lichaamsfuncties uitvallen. Een symptoom kan zijn dat de wormpjes al zwemmend in het oog door de geïnfecteerde kunnen worden waargenomen.

Eitjes onder de huid

Je kunt gestoken zijn maar het kan ook zijn dat er eitjes zijn gelegd onder de huid. Dit kunnen verschillende soorten parasieten zijn van vliegjes, maden, spinnen enzovoorts. Deze moeten operatief worden verwijderd.

Seksueel overdraagbare aandoeningen

Op vakantie drinken we veel alcohol en kan het voorkomen dat we in bed belanden met een vreemde. Ken jezelf is een belangrijk advies. Neem je het niet zo nauw dan moet je altijd op vakantie, maar ook in Nederland een condoom op zak hebben. Het kan je voor veel ellende behoeden. Dit geldt voor zowel de man als vrouw. Je weet niet wat de ander reeds heeft opgelopen en als je drinkt denk je daar ook niet aan. Onbeschermde gemeenschap kan leiden tot verschillende soorten seksueel overdraagbare aandoeningen, welke zeker niet gezond zijn. Denk daarbij onder andere aan:

Druiper of gonorroe

Dit leidt tot een wit tot gelige afscheiden uit de plasbuis door de infectie, waarbij ernstige plaspijn optreedt. Bij de vrouw kan dit een groene plakkerige niet prettig ruikende afscheiding zijn. De aandoening is zeer besmettelijk en uit zich pas na een incubatietijd van één of twee weken.

Genitale wratten

Dit zijn pijnlijke wratten en zijn hoog besmettelijk. Ook al wordt er een condoom gedragen, dat deel dat niet bedekt is door de condoom kan worden geïnfecteerd. Het kan enkele weken duren voordat de genitale wratten zichtbaar worden.

Chlamydia

Deze infectie kan ongemerkt in de plasbuis en blaas voorkomen, waarna het verder het lichaam opstijgt. Dan kunnen de urineleider en nieren worden geïnfecteerd, wat met veel pijn gepaard kan gaan. Ook de eileiders kunnen worden aangetast waardoor men verminderd vruchtbaar kan worden.

Hepatitis A en B

Hepatitis A wordt overgedragen middels smerig water en vuile handen besmet met bacteriën in de ontlasting. Indien deze door inname van voedsel of water in het lichaam komen wordt de lever geïnfecteerd. Dit kan worden herkend aan algehele malaise, koorts, braken enzovoorts. Ook kan de ontlasting minder bruin zijn, omdat oude bloedlichaampjes door de lever niet meer worden doorgelaten aan de darmen. Voor het reizen binnen Europa is het reeds verstandig om je te laten inenten tegen Hepatitis A. Hepatitis B wordt ook wel de zwaardere vorm van geelzucht genoemd. De oude rode bloedlichaampjes worden onvoldoende via de ontlasting afgevoerd en komen in het bloed terecht. Veelal is er dan een probleem ontstaan aan de lever, waardoor de cellen niet meer aan de ontlasting worden meegegeven. Oude rode bloedlichaampjes breken af in een gelige kleur. Veelal zal hepatitis B herkenbaar zijn door snel vergelende ogen en een verkleurde huid. In veel Oosterse en Afrikaanse landen moet je je in laten enten om hepatitis B te voorkomen.

Malaria

Ben je gestoken door een mug dan kan het malaria virus zijn overgedragen. Veelal komt de malaria mug in bosrijke tropische delen van de wereld voor. Eenmaal geïnfecteerd zal de malaria zich ontwikkelen tot een parasiet in het lichaam. Ze nestelen zich eerst in de lever, echter als er voldoende parasieten aanwezig zijn verspreiden ze zich in het bloed en vallen rode bloedlichaampjes aan. De bloedlichaampjes vallen uiteen terwijl de parasiet zich continu verdubbelt. De malaria ontwikkelt zich dus exponentieel, waardoor de geïnfecteerde zich steeds slechter gaat voelen. Dit uit zich in algehele malaise, koorts, braken, bewustzijnsverlies en kan potentieel tot het overlijden leiden. Daarbij is het afhankelijk van welk type malaria men heeft opgelopen of men de ziekte kan overleven of niet. Laat je bij een bezoek aan risico gebieden vaccineren of neem malariapillen preventief in.

Knokkelkoorts

Een aan malaria verwante ziekte is de knokkelkoorts. Deze wordt overgedragen door de vlieg, welke nabij water overdag actief zijn. Het komt voornamelijk voor in tropische gebieden rond de evenaar. De aandoening wordt ook wel Dengue genoemd. Het uit zich in koorts, bloedingen op vreemde plekken, bloed in de ontlasting en aantasting van aderwand. Ook deze aandoening kan leiden tot het overlijden van de geïnfecteerd.

Behandelen

Kom je thuis van vakantie en voel je je enkele dagen aardig beroerd dan kan één van voorgaande aandoeningen van toepassing zijn. In alle gevallen is het noodzaak om medische assistentie te verkrijgen. Indien er een behandelmethode is kan snelle behandeling erger voorkomen. Laat je voorlichten door je huisarts, de medisch specialist van het ziekenhuis of GGD.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie: is vaccinatie hepatitis A echt nodig?Op vakantie: is vaccinatie hepatitis A echt nodig?Voor veel landen buiten Europa zijn verschillende vaccinaties verplicht. Als vaccinatie niet verplicht is lijkt het dus…
Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur al…
Op reis: infectieziektenHet is erg belangrijk om jezelf te beschermen tegen infectieziekten. Deze komen namelijk niet alleen in tropische oorden…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Malaria
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Knokkelkoorts#Symptomen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lintwormen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Geelzucht

Reageer op het artikel "Terug van vakantie: wat heb ik opgelopen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!