InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandeling

Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandeling

Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandeling Wat is boezemfibrilleren, waardoor wordt boezemfibrilleren veroorzaakt en wat zijn de symptomen? Een gezond hart slaat overdag 60 tot 70 keer per minuut en bij inspanning kan dit oplopen naar 160 tot 180 slagen per minuut. Als je slaapt kan de hartslag dalen tot 30 of 40 slagen per minuut. Een normaal hartritme is regelmatig en heeft een bepaalde snelheid. Boezemfibrilleren is een hartritmestoornis waarbij de boezems van het hart heel snel en ongecontroleerd samentrekken als gevolg waarvan de hartslag onregelmatig wordt en versnelt (en soms langzamer wordt). Er bestaan verschillende soorten hartritmestoornissen. Boezemfibrilleren is één van de meest voorkomende. Boezemfibrilleren symptomen zijn: hartkloppingen, duizeligheid, een naar gevoel op de borst, kortademigheid en algehele zwakte. Maar er zijn ook mensen die al jaren boezemfibrilleren hebben zonder dat ze er iets van merken. Er zijn verschillende effectieve behandeling mogelijk om boezemfibrilleren tegen te gaan.

Boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren oorzaken

Boezemfibrilleren kan allerlei uiteenlopende oorzaken hebben. Boezemfibrilleren wordt vaak veroorzaakt door hoge bloeddruk (hypertensie). Er kan ook sprake zijn van onderliggend hartlijden, zoals hartklepafwijkingen, kransslagaderlijden met een doorgemaakt hartinfarct of hartspierziekten. De oorzaak hoeft niet alleen in hartafwijkingen gezocht te worden. Een andere bekende oorzaak is een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie). In ongeveer 20% van de gevallen is er echter geen duidelijke oorzaak aanwijsbaar.

Ouderdom

Vaak is het ook een kwestie van ouderdom; vooral na het zestigste levensjaar neemt de kans op boezemfibrilleren toe. Verder blijkt dat zeer fanatieke sporters zoals marathonlopers vanwege de grote belasting van hun hart een grotere kans op boezemfibrilleren hebben.

Overmatig koffiegebruik kan een aanval van boezemfibrilleren veroorzaken of verergeren / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanOvermatig koffiegebruik kan een aanval van boezemfibrilleren veroorzaken of verergeren / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan
Leefstijlfactoren
Het nuttigen van (overmatig) alcohol en koffie kunnen een aanval van boezemfibrilleren veroorzaken of klachten verergeren. Serieus overgewicht en roken vergroten het risico op boezemfibrilleren ook.

Boezemfibrilleren symptomen en klachten

Niet iedereen met boezemfibrilleren ervaart symptomen en niet iedereen ervaart dezelfde symptomen. Mogen symptomen boezemfibrilleren zijn:

Verschillende vormen van boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren kan optreden in aanvallen van wisselende duur. Het komt op en na enkele uren of dagen verdwijnt het weer spontaan. Dit wordt paroxysmaal boezemfibrilleren genoemd. De hartritmestoornis kan ook aanhouden en alleen worden opgeheven door defibrillatie (het toedienen van een stroomstoot) of medicijnen. Dit heet persisterend boezemfibrilleren. Als de hartritmestoornissen niet door het toedienen van een stroomstoot kan worden beëindigd, wordt van permanent of chronisch boezemfibrilleren gesproken.

Boezemfibrilleren risico's

Langdurig en aanhoudend boezemfibrilleren kan leiden tot verwijding van de boezems en kan er littekenvorming ontstaan in de boezemwanden. Dit heeft tot gevolg dat het moeilijker wordt om een normaal ritme vanuit de sinusknoop te krijgen en te behouden. Het hartritme komt tot stand in een groepje gespecialiseerde cellen (pacemakercellen), die zich aan de bovenkant van de rechter boezem van het hart bevinden. Dit groepje cellen wordt de sinusknoop genoemd.

Ook kan de sinusknoopfunctie achteruit gaan, waardoor een te langzaam rite ontstaat (sinusbradycardie) en zelfs sinusstilstanden kunnen optreden (sick sinus syndroom).

Beroerte

Mensen met boezemfibrilleren hebben een veel grotere kans op een beroerte. Dit komt doordat de boezems niet adequaat en ordelijk samentrekken, waardoor het bloed er niet zo snel doorheen stroomt wat de kans op bloedstolsels vergroot. Stolsels kunnen wegschieten en terechtkomen in de hersens, maar ook in andere organen zoals hart, nieren en darmen.

Boezemfibrilleren behandeling

In principe is boezemfibrilleren een ongevaarlijke aandoening wanneer de juiste behandeling wordt ingezet. Behandeling is gewenst om de levenskwaliteit te verbeteren en complicaties te voorkomen. De eerste behandeling bestaat uit het voorschrijven van medicijnen die gericht zijn tegen de ritmestoornis. Ook krijg je medicijnen toegediend ter voorkoming van stolselvorming.

Operatieve ingreep

Als medicijnen onvoldoende effect sorteren, zal gekeken worden naar andere behandelmogelijkheden. Deze kan bestaan uit een katheterablatie of een (hart)operatie. Bij een katheterablatie wordt met behulp van een katheter hartweefsel dat veel ritmeproblemen veroorzaakt plaatselijk beschadigd, waarmee de oorzaak van een abnormaal hartritme kan worden weggenomen. Wanneer medicijnen en ablatie geen of onvoldoende soelaas hebben geboden, kan worden gekozen voor een Maze(=doolhof)-operatie. Bij deze ingreep worden in beide boezems van het hart op kritische plaatsen weefsel verhit zodat er littekens ontstaan, welke blokkades vormen waardoor de ritmestoornissen niet meer kunnen optreden. De aangebrachte littekentjes zijn klein genoeg om de functie van het hart niet te verstoren, maar houden wel de voortgeleiding van de elektrische impulsen tegen die verantwoordelijk zijn voor het boezemfibrilleren. Eventueel kan de Maze-operatie worden gecombineerd met een andere ingreep, zoals een klepoperatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren: hartkloppingen die niet ongevaarlijk zijnBoezemfibrilleren is een veel voorkomende hartritmestoornis waar meer dan driehonderdduizend mensen in Nederland aan lij…
Hartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen: oorzaken, verschijnselen, behandelingHartritmestoornissen, ook wel aritmie genoemd, geven vervelende effecten en kunnen behoorlijk beangstigend zijn. Er zijn…
BoezemfibrillerenBoezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis. Wat zijn de gevaren van boezemfibrilleren en hoe merk je da…
Hartkloppingen genezen met koudeHartkloppingen genezen met koudeMensen met een specifieke vorm van hartritmestoornissen, boezemfibrilleren, hebben meer baat bij bevriezing van de hartc…
Nieuwe orale anticoagulantia (NOACs)Nieuwe orale anticoagulantia (NOACs)Coumarinederivaten, zoals warfarine en acenocoumarol, zijn de bloedverdunners van keuze voor het voorkomen en behandelen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • www.hartstichting.nl
  • www.hartcentrum-eindhoven.nl
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/PuwanaiSomwan

Reageer op het artikel "Boezemfibrilleren: symptomen, oorzaak en behandeling"

Reacties

Betty Celikel, 06-02-2016 15:11 #3
Mevrouw /mijnheer. Ik heb al 8 jaar last van boezem fibrilleten loop ook al jaren bij de cardioloog maarik ben nooit verdergekomen dan medicijnen en een dotterbehandeling en een stent.Ze wilde een ablatie doen maar daar is een lange wachtlijst voor, Dus binnenkort krijg ik een andere behandeling een afford ondetzoek ik heb gekeken op Internet maar kan er niers over vinden het is volgens mij nog in de kinderschoenen maar ik heb er mee ingestemd dus over 4 weken ga ik door de molen heen ben bang en ook nieuwsgierig of het gaat helpen.Weet u er iets overover bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 09-02-2016
Mogelijk bedoelt u de 'AFFORD Study', een acroniem voor 'Atrial Fibrillation Reduction by Renal Sympathetic Denervation'. U kunt zoeken op 'renale denervatie bij boezemfibrilleren'. De trial staat hier beschreven: http://goo.gl/ngi8mM. Er staat onder meer: "Rationale: Hypertension is the most common cardiovascular condition responsible for the development and maintenance of atrial fibrillation (AF). Treating drug-resistant hypertension with renal denervation has been reported to control blood pressure, but any effect on AF is unknown."

Vraag uw behandeld arts om meer informatie over deze behandeling. Hij of zij behoort u te vertellen wat het doel van de behandeling en de gevolgen plus eventuele risico’s zijn; wat de vooruitzichten zijn; welke alternatieve behandelingen er zijn, ook al is hij of zij hier geen voorstander van of voert hij die behandeling niet zelf uit. Pas als u goed bent geïnformeerd, kunt u een weloverwogen besluit nemen.

T. Kingma, 07-07-2013 13:48 #2
Boezemfibrilleren heb ik nu al acht keer gehad en heb het nu weer, het komt altijd s`nachts.
eerst om de paar jaar en steeds vaker om het half jaar en nu om een week of vijf, ik ben dan heel moe en kortademig. ik krijg dan altijd een cardioversie en dan is het met de eerste stoot weer opregel. als medicijnen gebruik ik twee keer per dag 80 mg. sotolol en bloed verdunners. ook diovan voor te hoge bloeddruk dat is wel in orde, maar wat kan ik nog meer
aan dat hartvalen doen, graag uw reactie. leeftijd 25051934

F. Oosterbaan, 15-01-2013 00:27 #1
Ik heb heel last van boezem fibrillatie. Maar het gekke is dat het altijd in rust stand is, dus 's nachts. Soms duurt het 10 min, maar meestal 4 tot 6 uur. Sport 6 dagen in de week a*2.5 uur per dag, heb dan geen last met hoge inspanning. Kom ik thuis dan begint het tegelijk.
Wat is hier in godsnaam aan te doen, ik word hier stapel gek van. Zelfs zo erg dat ik de stekker er soms uit wil trekken. Reactie infoteur, 05-02-2013
Het lijkt mij allereerst van belang om uw huisarts te raadplegen, zodat deze u kan onderzoeken en een behandeling kan voorstellen (of u verwijst voor verder onderzoek).

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn op de borst
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!