InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koorts

Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koorts

Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koorts Paracetamol is een effectief medicijn dat al jaren algemeen aanvaard wordt als pijnstillend en koortswerend geneesmiddel. Het is een pijnstiller die onder meer gebruikt wordt tegen lichte pijn zoals hoofdpijn, keelpijn en menstruatiepijn. Doordat paracetamol ook koortsverlagend werkt is het uitermate geschikt bij verkoudheid en griep. Deze pijnstiller is onder meer verkrijgbaar in pilvorm, als bruistablet en als zetpil. Er is ook paracetamol voor kinderen te koop, met een lagere dosis van de werkzame stof. Kan dit pijnstillend en koortswerend middel ook bijwerkingen met zich meebrengen? En bij welke symptomen is er sprake van overgevoeligheid voor paracetamol?

Wat is paracetamol?

Paracetamol is een product dat al vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw gebruikt werd als pijnstillend en koortswerend middel. In de moderne geneeskunde is paracetamol zowat het meest gebruikte medicijn tegen matige pijn en koorts. Vooral bij verkoudheden en griep is dit product vaak het aangewezen medicijn omdat tegelijk de pijn wordt verlicht en de koorts verlaagd. Paracetamol is vrij verkrijgbaar in de apotheek en op het internet.

Tegen koorts

Het voordeel van paracetamol is dat het tegelijk pijnstillend en koortswerend werkt. Pijn bij een infectie die tegelijk koorts veroorzaakt kan op die manier behandeld worden met paracetamol. Voorbeelden waarbij paracetamol vrij frequent wordt voorgeschreven zijn onder meer keelontsteking, verkoudheid en griep. In al deze gevallen kan de koorts snel onder controle gehouden worden dankzij paracetamol en is de kans groot dat deze snel zal verminderen. Maar ook bij andere aandoeningen die koorts met zich meebrengen kan dit product effectief zijn, denk bijvoorbeeld aan een darmonsteking of aan een virale infectie.

Pijnstiller

Bij lichte tot matige pijn zal de arts doorgaans beginnen met het voorschrijven van paracetamol. De pijnstillende werking van dit product kan bijvoorbeeld helend zijn bij aandoeningen en symptomen als:
  • hoofdpijn
  • keelpijn
  • artrose
  • migraine
  • menstruatiepijn
  • lichte buikpijn

Hoeveel paracetamol nemen?

Dosis

Als startdosis om lichte pijn te behandelen zal de arts aanraden om 500 mg paracetamol in te nemen. Helpt dit niet dan kan de dosis verhoogd worden tot 1000 mg (1 g). Er zijn ook tabletten beschikbaar van 1 g, zoals bijvoorbeeld Dafalgan Forte. Aangeraden is om maximum 1000 mg te gebruiken per inname en daarna minstens vier uur te wachten tot de volgende inname. De maximum dosering per dag die je best niet overschrijdt is 3000 mg (3 g). Dit betekent dat je 6 keer een dosis van 500 mg kan innemen, oftewel 3 keer 1000 mg.

Combinatie

Als paracetamol de pijn niet kan bestrijden, kan de arts een geneesmiddel voorschrijven waarbij paracetamol gecombineerd wordt met codeïne, zoals bijvoorbeeld Dafalgan Codeïne. Ook paracetamol gecombineerd met cafeïne kan nuttig zijn om de pijn te verlichten en tegelijk een beter algemeen gevoel te bewerkstelligen bij de patiënt. Dit onder meer dankzij het opwekkend effect van cafeïne. De pijnstillende werking duurt doorgaans iets langer wanneer paracetamol met cafeïne gecombineerd wordt. Twee voorbeelden van pijnstillers die deze twee stoffen combineren zijn Finimal en Panadol Plus.

Paracetamol kinderen

Paracetamol voor kinderen is in de handel verkrijgbaar onder de vorm van poeders, dranken, pilletjes en zetpillen. In deze gevallen gaat het om een lagere dosis paracetamol, doorgaans is dat 250 g. Het voordeel van de zetpil met paracetamol is dat het kind het medicijn niet oraal hoeft in te nemen. Een pilletje slikken kan erg lastig zijn voor een kind dat ziek of grieperig is. Het is aangeraden om bij kinderen steeeds voorzichtig te zijn met het geven van pijnstillers en het medisch advies in te winnen van apotheker of arts. Enkele voorbeelden van paracetamol voor kinderen:
  • Daro paracetamol (drank en poeder)
  • Zetpil
  • Sinaspril kauwtablet

Bijwerkingen paracetamol

Overdosering

Paracetamol is een uiterst effectief medicijn met relatief weinig bijwerkingen of neveneffecten. Maar net zoals bij zoveel producten is het nooit goed om er teveel van te nemen. Dit geldt ook voor paracetamol. Op lange termijn kan een overmatig gebruik leiden tot nierbeschadiging, interne bloedingen en leverproblemen. Je weet dat je het product in te hoge mate hebt gebruikt als je last krijgt van de volgende symptomen:
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • braken
  • diarree
  • maagpijn
  • verlies van eetlust
  • overvloedig zweten

Overgevoeligheid

Het komt uiterst zeldzaam voor dat er patiënten zijn met een overgevoeligheid voor paracetamol. Overgevoeligheid voor dit product uit zich vooral in de volgende symptomen:
  • gevoel van benauwdheid
  • huiduitslag
  • gezwollen tong
  • gezwollen keel

Paracetamol kopen

Paracetamol is een pijnstiller die onder heel wat merknamen te koop is. De meeste daarvan zijn verkrijgbaar onder de vorm van tabletten, smelttabletten, kauwtabletten, bruistabletten, siropen, dranken, poeders en zetpillen. Enkele van de meest bekende daarvan zijn:
  • Roter
  • Panadol (Plus)
  • Perdolan
  • Daro
  • Dafalgan (Forte, Codeïne)
  • Finimal
  • Lemsip
  • Teva
  • Sinaspril
  • Healthypharm
  • Leidapharm

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstillerDafalgan is een preparaat van paracetamol, het middel dat wereldwijd het meest gebruikt wordt als pijnstiller. Er bestaa…
Paracetamol  Verkoop pijnstiller aan bandenParacetamol Verkoop pijnstiller aan bandenParacetamol mag vanaf 10 januari 2013 niet meer in grote hoeveelheden verkocht worden in winkels. Doosjes met meer dan v…
Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenPijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenCodeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat onder meer wordt gebruikt bij zware keelpijn. Codeïne verzacht de pijn bij…
Ibuprofen: dosis, bijwerkingen en neveneffecten ibuprofenIbuprofen: dosis, bijwerkingen en neveneffecten ibuprofenIbuprofen is voor de meeste mensen een gekend pijnstillend medicijn, denk bijvoorbeeld aan de merknamen brufen of nurofe…
Verschil tussen aspirine en paracetamolAspirine en paracetamol worden beiden gebruikt als bestrijders van pijn en koorts. Aspirine werkt koortsverlagend is pij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fred V, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.ingelicht.be/bijwerkingen-paracetamol
  • https://www.menselijk-lichaam.com/medicijnen/paracetamol/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Paracetamol (bronnen geraadpleegd op 18/03/2017).

Reageer op het artikel "Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koorts"

Reactie

M. Huijnen-Jagt, 14-10-2014 13:04 #1
Bij mij helpt paracetamol goed tegen de pijn ivm artrose in de heup. (5 -6 tabletten van 500 mg per dag). Ik heb alleen het idee dat er verschil is paracetamol tabletten; dat het ene merk beter werkt dan hat andere. Kan dat of is dat inbeelding?
Met vriendelijke groet M. Huijnen-Jagt. Reactie infoteur, 14-10-2014
Hallo M. Huijnen-Jagt,

Verschillende merken van paracetamoltabletten zouden toch vergelijkbare effecten moeten hebben als de dosis (aantal mg) hetzelfde is, ongeacht het merk. Misschien heeft dat te maken met hoe je je op dat moment voelt en hoe de pijn dan is. Uiteraard zal er altijd wel een merk zijn dat pretendeert het beste en meest effectieve geneesmiddel te zijn.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijnstillers
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!