InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De Autipas maakt het leven met autisme wat gemakkelijker

De Autipas maakt het leven met autisme wat gemakkelijker

De Autipas maakt het leven met autisme wat gemakkelijker De Autipas. Het klinkt een beetje naar de zoveelste voordeelpas van een commerciele instelling. Maar het gaat toch echt om een serieus hulpmiddel om het leven met autisme wat gemakkelijker te maken. De Autipas kan het contact met anderen of instanties versimpelen: onder andere bij de huisarts, op het werk of op de sportschool. Bijkomend voordeel is dat mensen met de Autipas een overmaat aan prikkels weleens bespaard wordt op vertoon van de pas. Dit omdat de pas mogelijk voorrang verleent in wachtrijen of korting oplevert voor een begeleidende persoon bij het bezoeken van een pretpark of tentoonstelling. Inmiddels werd de tienduizendste Autipas uitgereikt aan een persoon die symbool staat voor het feit dat we bij de term 'autisme' niet alleen in beperkingen moeten denken.. Wie en wat? Lees verder. Onlangs werd het 10.000e exemplaar uitgereikt van de Autipas. Die benaming klinkt naar het zoveelste voordeelpasje, maar het gaat hier om een hulpmiddel voor mensen met autisme. Marc Evers uit Hillegom, zelf behept met autisme, kreeg de Autipas uitgereikt tijdens het jaarlijkse Autisme Congres van de Nederlandse Vereniging voor Autisme(NVA). Als topsporter en winnaar van goud en brons bij het zwemmen tijdens de laatste Paralympics, is Marc een levend voorbeeld van het feit dat we bij de term 'autisme' niet alleen maar in beperkingen moeten denken.

Hulpmiddel en helderheid bij stresserende gebeurtenissen

De Autipas heeft een vrij korte ontstaansgeschiedenis. Het hulpmiddel voor mensen met autisme werd in 2007 ontwikkeld in Nederland, en wel naar Engels voorbeeld. De Autipas is een geesteskind van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, die de handen ineen heeft geslagen met het Landelijk Netwerk Autisme (LNA) en het AutismeFonds. Het idee achter de pas is inmiddels in de praktijk bewezen: bij stressgevoelige situaties kan de pas waardevolle diensten bewijzen voor mensen met autisme. Het gaat dan bijvoorbeeld om situaties waarin iemand in contact komt met bijvoorbeeld politie, douane of beveiligingspersoneel. Maar de pas is ook bedoeld om een bezoek aan huisarts, tandarts of ziekenhuis, school of sportvereniging te vergemakkelijken.

Autipas: een serieuze en een lichte kant

De Autipas is niet alleen bedoeld om serieuze kwesties gemakkelijker te maken. De Autipas kan mensen met autisme ook helpen om zo ongehinderd mogelijk het plezier te beleven dat voor veel mensen zonder autisme vanzelfsprekend kan zijn. Bij een groot aantal pretparken in binnen- en buitenland krijgen mensen met autisme mogelijk een entreekorting voor een persoonlijk begeleider, of kunnen ze gebruik maken van toegang tot attracties via een speciale ingang. Hiermee wordt ingespeeld op het feit dat autisme vaak tot extra gevoeligheid voor prikkels leidt, met mogelijke gevolgen voor welbevinden en communicatie. Door lange wachttijden in druk gezelschap te vermijden en door ruim baan te maken voor een begeleider die mensen met autisme waar nodig kan assiteren, vergroot de Autipas dus ook in 'lichte' situaties de kans voor mensen met autisme om op zo veel mogelijk manieren en in zo veel mogelijk situaties optimaal te functioneren.. en te (be)leven.

Creditcardformaat

De Autipas heeft een handig credit-cardformaat, en is dus probleemloos mee te nemen in tas of portemonnee. Bij de Autipas hoort een bijpassend hoesje, waarop je als gebruiker je belangrijkste persoonlijke kenmerken kunt aangeven.Maar ook biedt het hoesje ruimte voor een formulier waarop belangrijke telefoonnummers kunnen worden ingevuld. Dankzij deze informatie helpt de pas de drager om anderen te laten weten waarmee zij rekening kunnen houden in de omgang met autisme. Het nut van de Autipas houdt niet op bij de landsgrenzen, want de NVA heeft gezorgd dat de informatie die bij de Autipas hoort ook beschikbaar is in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Turks en Arabisch.

Wat is autisme eigenlijk?

Autisme kun je karakteriseren als een onzichtbare handicap die zowel grotere als kleinere gevolgen kan hebben voor beleven en functioneren. Over het algemeen heeft autisme echter een mogelijk grote invloed op iemands leven. Autisme komt voort uit een aangeboren stoornis in de hersenen. In tegenstelling tot wat wel gedacht wordt over het verband tussen intelligentie en autisme, komt autisme voor bij mensen van elk intelligentieniveau. De hersens verwerken alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken enzovoort op een heel eigen manier, dus een wijze die afwijkt van de gemiddelde manier van informatieverwerking.

De wereld in foto's

Autisme betekent dat mensen de wereld in losse 'deeltjes' waarnemen. Je zou dit verschil kunnen duiden als het verschil tussen het waarnemen via een serie foto’s, of het waarnemen via een film. Dit heeft tot gevolg dat het mensen met autisme veel moeite kan kosten om te begrijpen wat er gebeurt, of wat iemand bedoelt. Juist omdat de moderne wereld een kakofonie aan indrukken oplevert, is structuur en veiligheid van belang voor mensen met autisme. In het proberen om die structuur en veiligheid waar te maken, gedragen mensen met autisme zich weleens anders. Helaas is het voor anderen niet altijd gemakkelijk om reacties en beleving van iemand met autisme meteen te begrijpen. Meer weten over autisme? Kijk op www.autisme.nl

Weten waar je met de autipas terecht kunt? Onderzoek en informatie op www.uitmetkorting.nl/informatie/autipas
Gerelateerde artikelen
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Autisme en andere stoornissenSoms komen stoornissen naast autisme ook een rol spelen, die lijken op de kenmerken van autisme (differentiaaldiagnose)…
Omgaan met autismeOmgaan met autismeHeb je iemand in je omgeving die autisme heeft? Dan weet je dat omgaan met autisme niet altijd even makkelijk is. Er bes…
Lijden aan autisme op volwassen leeftijd - Autisme coachingLijden aan autisme op volwassen leeftijd - Autisme coachingLijden aan autisme terwijl je volwassen bent is heel moeilijk. Vooral volwassen mensen met een normale of hogere begaafd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht Autipas
  • Persbericht NVA / Autipas
  • Beeldmateriaal NVA / Autipas

Reageer op het artikel "De Autipas maakt het leven met autisme wat gemakkelijker"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 29-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!