InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzaken

Pijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzaken

Pijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzaken Waar kan de klacht 'pijn in de buik na het plassen' of 'buikpijn na het plassen' op duiden? In de meest gevallen wordt pijn ná het plassen geassocieerd met een urineweginfectie, maar de oorzaak kan ook gelegen zijn in een interstitiële cystitis (IC), ook blaaspijnsyndroom (BPS) genoemd. Dit is een zeldzame en pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking, welke overwegend wordt gezien bij vrouwen. Het gaat hierbij om een ontsteking van de urineblaas die niet door bacteriën wordt veroorzaak.
Urinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.comUrinewegen / Bron: La Gorda/Shutterstock.com

Urineweginfectie

Urineweginfectie is de verzamelnaam voor alle infecties die betrekking hebben het slijmvlies aan de binnenkant van de urinewegen. De urinewegen bestaan uit:
  • het nierbekken,
  • de urineleiders,
  • de blaas, en
  • de plasbuis.

Urinewegen

De urinewegen bestaan uit structuren waar de urine passeert voordat deze uit het lichaam is verwijderd. Een urienweginfectie wordt veelal veroorzaakt door bacteriën, in het bijzonder de Escherichia coli (E. coli), die normaal gesproken in de dikke darm voorkomt. Deze boosdoener wordt ook 'poepbacterie' genoemd. Maar het kan ook worden veroorzaakt door Chlamydia trachomatis en Neisseria gonorrhoeae.

Klachten

De klachten van een urineweginfectie zijn afhankelijk van de plaats van de ontsteking. Bij een blaasontsteking treden vaak de volgende verschijnselen op:
  • vaak (kleine beetjes) plassen,
  • vaak heb je last van pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen,
  • ook heb je vaak het gevoel alsof de blaas niet helemaal leeg is,
  • de urine is troebel, ruikt vaak anders en bevat soms bloed, en
  • soms heb je last van een stekende en hevige pijn in de (onder)buik en/of onderrug.

Veel drinken

Bij infecties van de urinewegen is het goed laten de urine goed te laten doorstromen, door veel te drinken waardoor je regelmatig moet plassen. Bij lichte blaasontstekingen kan deze maatregel voldoende zijn. Als de klachten hierdoor niet verdwijnen, dan kan de arts antibiotica voorschrijven.

Interstitiële cystitis.

Het blaaspijnsyndroom of interstitiële cystitis is een zeldzame en pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking. Overwegend vrouwen worden erdoor getroffen. De oorzaak van deze aandoening is (nog) onduidelijk, maar er zijn geen bacteriën of
virussen in het spel. Bij interstitiële cystitis is de blaaswand ontstoken en geïrriteerd. Als gevolg hiervan rekt deze minder gemakkelijk op, wat de capaciteit van de urineblaas doet afnemen. Je krijgt hierdoor eerder last van het pijnlijke 'volle blaas gevoel'. Er wordt gedacht aan een auto-immuun ontsteking of aan een vorm van 'posttraumatische reflexdystrofie' (PD). PD kan gezien worden als een abnormaal sterke reactie van het lichaam op een letsel, zoals een eerder doorgemaakte blaasontsteking. Dit kan een proces van ontregeling in gang zetten, waardoor er een permanente of recidiverende ontsteking in de blaaswand ontstaat.

Klachten

Kenmerkende klachten van interstitiële cystitis zijn:

Deze aandoening is niet te genezen, maar er zijn wel behandelingen beschikbaar die de klachten doen verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn laag in de onderbuikBuikpijn laag in de onderbuikBuikpijn is pijn die gevoeld wordt rondom de organen die zich in de buikholte bevinden. Pijn laag in de onderbuik kan te…
Terugkerende buikpijn bij kinderenIeder kind heeft wel eens buikpijn. De oorzaak is bijna altijd onschuldig, zoals iets verkeerds gegeten, een buikgriepje…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/herjua
  • http://urologie.slingeland.nl
  • Afbeelding bron 1: La Gorda/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn in buik na plassen, buikpijn na plassen: oorzaken"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!