InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sporten is goed tegen stress: voordelen, tips & supplementen

Sporten is goed tegen stress: voordelen, tips & supplementen

Sporten is goed tegen stress: voordelen, tips & supplementen Waar de fysieke voordelen van sporten en bewegen nogal vanzelfsprekend lijken, worden de mentale voordelen ervan vaak onderschat. Bij lichaamsbeweging en sport komt er een hormoon vrij dat zorgt voor een soort van gelukstoestand bij de sporter. Hierdoor wordt het stressniveau verlaagd en ga je je beter in je vel voelen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is het ideale pantser tegen spanning, zorgen en stress. Bovendien kan ook een combinatie van supplementen tegen stress en voor een betere weerstand je een hele stap vooruit helpen. Hoe kan je sport gebruiken om stress tegen te gaan en welke tips kunnen hierbij nuttig zijn?

Stress in de moderne tijd

In de moderne samenleving komt er zoveel informatie op ons af via internet, tv en sociale netwerken dat het moeilijk is om het hoofd koel te houden. De technologie in ons dagelijks leven ontwikkelt zich zo snel dat we het niet meer bij kunnen houden. Deze vaststelling, samen met de hoge verwachtingen die het sociale en professionele leven aan ons stellen, leidt ertoe dat veel mensen stress gaan ontwikkelen.

Zittend leven

Bovendien brengt een groot deel van de bevolking veel tijd zittend door op kantoor. We doen ons werk vaak aan de computer, en in onze vrije tijd gaan we ook nog eens internetten op pc of tablet. De negatieve gevolgen van een zittend leven moet dan ook niet onderschat worden. Zonder dat we het beseffen verwaarlozen we ons lichaam door het niet voldoende te bewegen. Toch is lichaamsbeweging cruciaal om ons te kunnen wapenen tegen stress en mogelijke depressie.

Sporten tegen stress: voordelen

Fysiek

Door te bewegen ga je je lichaam dwingen om zich in te spannen, dit wil zeggen dat het bloed zuurstof naar je spieren moet pompen. Dit is goed voor de bloedcirculatie zelf, voor het fit blijven van de spieren en voor je uithouding. Je spieren en je algemene fysieke conditie zullen sterker worden als je heel regelmatig gaat sporten. Door te sporten leer je je lichaam en je krachten ook beter kennen en door te zweten worden afvalstoffen uit je lichaam weggevoerd.

Mentaal

Door te bewegen en te sporten wordt het stressniveau in je lichaam verlaagd en komt het zogenaamde "gelukshormoon" vrij. Onder meer hierom hebben topsporters zoveel moeite om na hun loopbaan helemaal te stoppen met sport. Ze zijn immers gewoon aan het gevoel van dat gelukshormoon, dat ook wel omschreven wordt als een "kick". Bovendien kan sport je sterker en fitter maken waardoor je zelfvertrouwen als een pijl de hoogte ingaat. Tenslotte hou je door te sporten ook minder energie over om te piekeren en te stresseren.

Welke sport kiezen?

De keuze van de sport die je zal beoefenen tegen stress is afhankelijk van je leeftijd, je fysieke kracht en je persoonlijke voorkeur. Een zenuwachtig type dat veel stoom moet aflaten, zal eerder kiezen voor een actieve en intense sport. Andere types hebben meer tijd nodig en kunnen bijvoorbeeld kiezen voor duursporten zoals fietsen.

Fitness

Fitnessen en de spieren trainen in een gymzaal is goed geschikt voor wie tegelijk stress wil afreageren én zijn spiervolume wil vermeerderen. Zowel cardiovasculaire als spierversterkende oefeningen kunnen nuttig zijn.

Boksen en andere gevechtsporten

Er zijn de laatste jaren heelwat bokstrainingen het wereldje van de fitness binnengeslopen, denk bijvoorbeeld aan het thai boksen. Voordeel hiervan, samen met de gevechtsporten, is dat je je kan afreageren door middel van fysiek contact. Je kan je slagen en acties richten op een denkbeeldige vijand die je ziet als een verpersoonlijking van het fenomeen "stress".

Wandelen

Eerder rustige types kunnen baat hebben bij een rustiger soort van lichaamsbeweging zoals bijvoorbeeld wandelen. Wandelen zorgt ervoor dat je je gedachten even kan loslaten en je hoofd kan leegmaken. Daarbij is het ook goed voor de spijsvertering en de bloedcirculatie.

Yoga

Yoga is een activiteit waarbij de ademhaling van groot belang is. Ademhalingstechnieken worden gebruikt om rustiger te worden en stress af te leiden. Zowel fysiek als mentaal kan je je hierdoor beter gaan voelen.

Duursporten

Duursporten zoals zwemmen, fietsen en lopen zijn ideaal voor wie het afreageren van stress wil combineren met het verleggen van de limieten van zijn lichaam. Deze sporten kunnen gedaan worden over verschillende afstanden en tijdsperiodes, waardoor ze geschikt zijn om de grenzen van je lichaam beter te leren kennen. En dat is een goede basis om je fysiek beter in je vel te voelen en stress beter de baas te kunnen.

Supplementen: nuttige combinatie

Stress kan je afleiden door je af te reageren met sport. Daarbij is het nodig dat je over voldoende energie beschikt, die energie ook kan verbruiken en weer aanvullen. Een goede weerstand is dus extra positief als je wilt vechten tegen stress. Daarom kan het nuttig zijn om voedingssupplementen te nemen die op twee niveaus werken: voor een betere weerstand én tegen stress. Zo kan je het niveau aan energie in je lichaam vergroten dankzij supplementen met ijzer, magnesium of multivitaminen. Deze supplementen kan je combineren met anti-stress supplementen, waardoor je op beide niveaus (weerstand én stress) sterk staat. Met de combinatie van anti-stress-supplementen en supplementen voor een betere weerstand sla je dus twee vliegen in één klap. Het resultaat van je sportieve activiteiten en je kracht om met stress om tegen te gaan kunnen er alleen maar groter door worden.

Voorbeelden supplementen anti-stress

  • Ortholon Stress Care
  • Valdispert Stress

Voorbeelden supplementen weerstand

  • Davitamon Weerstand
  • Swisse Weerstand

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Sport jezelf gelukkig en stressvrij!Een goede manier tegen stress is sporten en bewegen. Iedereen die regelmatig met te veel stress in zijn leven te maken k…
11 redenen waarom sporten zo goed is11 redenen waarom sporten zo goed isSporten heeft een positieve invloed op ons lichaam. Niet alleen is het goed voor de algehele gezondheid, maar het heeft…
Werkstress: Zondagavond StressWerkstress: Zondagavond StressNaarmate het weekeinde vordert, vrezen velen de maandagmorgen. De zondagavond is de boosdoener. De stress voor de werkst…
Waarom is buiten sporten beter voor je?Waarom is buiten sporten beter voor je?De natuur is goed voor ons - dat is iets wat je misschien al vermoedde, maar het is ook bewezen dat wanneer je buiten sp…
Sporten is gezondBeweging zorgt dat de kans op welvaartsziekten effectief verminderd wordt. De norm hiervoor is minimaal 5 dagen per week…
Bronnen en referenties
  • http://www.weightwatchers.nl/util/art/index_art.aspx?tabnum=1&art_id=122123
  • http://www.intermediair.nl/artikel/werk-en-gezondheid/10004/tips-tegen-stress.html (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Sporten is goed tegen stress: voordelen, tips & supplementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!