InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Plastische chirurgie: trends en cijfers

Plastische chirurgie: trends en cijfers

Plastische chirurgie: trends en cijfers Wie plastische chirurgie zegt, denkt aan cosmetische ingrepen. Dat is niet terecht. Volgens recent onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie gaat het maar in 14% van de gevallen om cosmetische chirurgie. Belangrijkere gebieden zijn handchirurgie, reconstructieve chirurgie en kinderplastische chirurgie. Wat doet de plastisch chirurg allemaal? En hoe kom je aan de kans om zelf live een operatie bij te wonen? Lees verder. Plastische chirurgie wordt vaak geassocieerd met zogenaamde cosmetische chirurgie, dus het verbeteren van het uiterlijk vanuit cosmetische wensen. Cijfers en trends uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie zullen dus misschien wel een verrassing zijn. Want volgens dit recente onderzoek gaat het bij deze cosmetische chirurgie maar om 14% van het totaal aan plastische chirurgie. Dit 'aandeel' is stabiel, en dat is ook weer verbazend. In de media is er immers heel wat aandacht voor het feit dat cosmetische chirurgie steeds gewoner wordt, en dus zou je denken dat het aandeel in de totale plastische chirurgie toeneemt. Nee dus.

Handchirurgie en kinderplastische chirurgie

Maar wat houdt dan dat leeuwendeel van plastische chirurgie in? Dat is de zogenaamde reconstructieve chirurgie, om te beginnen. Daarvan is onder andere sprake na een ongeluk. Maar er is ook de kinderplastische chirurgie, die aangeboren afwijkingen deels of geheel kan verhelpen. Een ander fors aandeel van de plastische chirurgie zit in zogenaamde handchirurgie. Daarbij worden beschadigingen en afwijkingen aan hand en pols behandeld. Er zijn steeds meer chirurgen die zich op dit gebied begeven. Voor 2008 meldde de NVPC nog een flink tekort aan handchirurgen. Nu is het aantal sterk toegenomen.

Kansen voor (aankomend) plastisch chirurgen

Tijdens onderzoek in 1999 bleek dat er 144 plastisch chirurgen actief waren in Nederland. Al zijn er inmiddels volgens recente cijfers uit 2011 al 244 plastisch chirurgen in Nederland, dan nog is er een behoefte aan uitbreiding van dit aantal plastisch chirurgen. Als je kijkt naar de locaties waar plastisch chirurgen hun beroep uitoefenen, blijkt er per locatie een halve fulltime plastisch chirurg tekort te zijn. In totaal komt dat neer op een tekort van ruim 50 plastisch chirurgen in Nederland. Soms geven de media de indruk dat het in ons land inmiddels wemelt van de plastisch chirurgen. Dit klopt niet. We hebben slechts één plastisch chirurg beschikbaar per 100.000 inwoners!

Een op de tien is vrouw

Al beginnen mannen aan een inhaalslag, nog altijd zijn vrouwen de grote doelgroep van met name cosmetische energie. Maar hoe zit het eigenlijk met het aandeel vrouwen in de beroepsgroep van plastisch chirurgen als geheel? Niet zo florissant, maar er zit verbetering in. In 1999 was 11,8 procent van de plastisch chirurgen vrouw. Maar in 2008 was dat al 20 procent, ofwel een vijfde. En inmiddels is het al 25 procent geworden, dus één op de vier. Net als dat geldt voor wetenschappelijk onderwijs als geheel, stormen vrouwen vooral op in de opleidingssfeer. Voor het eerst ooit, zijn meer vrouwen dan mannen bezig met de opleiding tot plastisch chirurg. Het gaat dan om 53 procent. Volgens calculaties gebaseerd op de huidige instroom van vrouwelijke artsen en artsen in opleiding tot plastisch chirurg én deze onderzoeksresultaten, zou in theorie in het jaar 2018 al 40 procent van het aantal plastisch chirurgen vrouw zijn. Hoe dat in de praktijk uitpakt nu het overheidsbeleid het moeilijker of financieel minder aantrekkelijk maakt voor vrouwen om te werken - zeker als ze moeder zijn - is de vraag.

Dag van de Plastische Chirurgie: live operaties volgen of leren hechten

Jaarlijks wordt in november de Dag van de Plastische Chirurgie gehouden. Dan kunnen mensen zelf bekijken hoe divers de plastische chirurgie eruit ziet. Ziekenhuizen en klinieken staan op die dag open voor publiek. Het gaat dan om ziekenhuizen, klinieken en academisch ziekenhuizen door het hele land. Een greep uit de mogelijkheden: speeddaten met de plastisch chirurg om vragen te stellen, het live volgen van operaties (!), het bezoeken van presentaties, informatieve bijeenkomsten bijwonen en - je moet er maar op komen - tijdens een workshop leren hoe je een hechting aanbrengt onder de microscoop. Waarom nu zo'n dag? Omdat de NVPC het belangrijk vindt dat het publiek en patiënten meer te weten komen over de vraag wat een plastisch chirurg voor ons kan betekenen en op welke gebieden. Meer weten, of bekijken welke ziekenhuizen en klinieken er dit jaar meedoen? Kijk op de website www.dagvandeplastischechirurgie.nl.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Reputatiegroep / Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie
Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 13-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!