InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tips

Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tips

Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tips Pijn aan de elleboog kan met verschillende oorzaken te maken hebben. In deze tijd van moderne technologische snufjes hebben meer en meer mensen last van elleboog en pols door overbelasting. Maar ook andere oorzaken kunnen aan de basis liggen van elleboogpijn zoals bijvoorbeeld intensieve sportinspanningen, reuma, artrose of slijmbeursontsteking. De behandeling kan onder meer bestaan uit ontstekingsremmers en fysiotherapie. Een cortisone injectie in de elleboog kan verlichting van de klachten brengen, eventueel aangevuld met een pijnstiller. Ook ontstekingsremmende gel die tegelijk pijnstillend werkt kan soelaas bieden. Een speciale elleboogbrace kan zorgen voor extra ondersteuning van de arm. Hoe kan je pijn aan de elleboog voorkomen en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Pijn aan de elleboog

In de moderne maatschappij is er een ware explosie gekomen van technologische snufjes, denk aan de smartphone, de notebook en de tablet. Niet alleen voor ons werk maken we gebruik van technologie en informatica, maar ook in onze vrije tijd. Dit maakt dat we haast voortdurend aan met onze handen en armen bezig zijn. We versturen sms’jes, gebruiken een touchscreen en hanteren de muis aan onze pc. Hierdoor zijn pols en elleboog zowat constant actief en dit kan voor klachten zorgen aan beide gewrichten.

Overbelasting

Elleboogpijn kan ontstaan door een overvloedig gebruik van pc, smartphone of iPad. Hierbij wordt in de eerste plaats veel gevergd van de spieren, de pezen en de weefsels rond elleboog en pols. Denk aan het klikken van de muis, aan het gebruik van de duim bij het sms’en, en het met de vinger aanraken van het touchscreen. Door steeds dezelfde beweging te maken én daarbij de arm en de hand niet of te weinig te ontspannen kan overbelasting ontstaan.

De "sms-houding"

Vaak houd je je handen en armen continu in een zelfde houding zonder dat je het goed en wel beseft. Denk bijvoorbeeld aan de hoek van negentig graden waarin je arm zich bevindt wanneer je over je smartphone staat gebogen om een sms'je te versturen of op internet te surfen. In dergelijke houding bevindt je elleboog zich in een gespannen toestand om die houding te verzekeren. Niet toevallig gaat in dit geval elleboogpijn vaak samen met pijn aan de nek en aan de schouders.

Andere oorzaken elleboogpijn

Er kunnen ook andere oorzaken dan het gebruik van technologie aan de basis liggen van pijn aan elleboog of pols, zoals bv.:
  • reuma
  • overbelasting bij sport
  • letsel door val op de elleboog
  • slijmbeursontsteking of bursitis
  • artrose aan het ellebooggewricht
  • beschadiging van de gewrichtsbanden
  • tendinopathie: peesontsteking, bijvoorbeeld tenniselleboog of golfelleboog

Behandeling elleboogpijn

Cortisone injectie

Afhankelijk van de ernst van de klachten aan de elleboog zal de arts een behandeling voorstellen. Dit kan gaan van een injectie met cortisone of andere ontstekingsremmers tot fysiotherapie. Bij een injectie met cortisone moet rekening gehouden worden met mogelijke bijwerkingen.

Pijnstillers

Bij ernstige pijn zijn ook pijnstillers een mogelijkheid, denk hierbij aan klassieke pijnstillers als paracetamol of ibuprofen. Deze laatste werkt trouwens niet alleen pijnstillend, maar ook ontstekingsremmend. Om de pijn heel plaatselijk te behandelen kan ibuprofen ook onder de vorm van een gel of crème worden aangebracht. Ibuprofen gel kan de ontsteking én de pijn aan de elleboog dus plaatselijk bestrijden.

Elleboogbrace

Aanvullend kan ook rust voorgeschreven worden, maar bij verbetering van de toestand kan de patiënt al geleidelijk aan beginnen met lichte spierversterkende oefeningen. Hierdoor kan de herstelde elleboog weer soepeler en sterker worden met als doel opnieuw over dezelfde kracht te beschikken als vóór de pijnklachten. Om meer stabiliteit te geven en de elleboog beter te ondersteunen kan een elleboogbrace erg nuttig zijn.

Bijkomende tips

Zit je lang aan de pc en maak je intensief gebruik van de pc, ontspan dan regelmatig je hele arm. De spieren en pezen van de hand, de pols, de elleboog en de schouder zijn nauw met elkaar verbonden en een combinatie van klachten komt dan ook vaak voor. De volgende tips kunnen nuttig zijn om elleboogpijn te voorkomen en tegen te gaan:
  • maak draaiende bewegingen met je pols
  • strek je elleboog helemaal en plooi hem helemaal terug
  • herhaal deze oefening vijfmaal, meerdere keren per dag
  • strek regelmatig de spieren van je onderarm, zowel de binnenzijde als de buitenzijde
  • laat regelmatig je hele arm "afhangen" en gooi alle spieren van schouder tot hand los om te ontspannen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn in elleboog en onderarm, schouder of pols: oorzakenPijn in elleboog en onderarm, schouder of pols: oorzakenPijn in elleboog kent meerdere oorzaken. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pijn aan de elleboog? De elleboog is het…
De golfelleboog: pijnlijke broertje van de tenniselleboogEen golfelleboog is een aandoening die in verband staat met de tenniselleboog. Het is ook effectief zo dat je van beide…
Pijn aan de elleboog, tenniselleboog?Pijn aan de elleboog kan erg vervelend zijn. Vaak denken mensen bij pijn aan de elleboog aan een tenniselleboog. Er zijn…
Wat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tipsWat is tendinitis? Oorzaken, symptomen, behandeling en tipsTendinitis is een term die je vaak hoort in de sportwereld, maar ook in het dagelijks leven vrij bekend is. Het gaat om…
Weduwnaarspijn of telefoontje, elektrische stoot door de armWeduwnaarspijn of telefoontje, elektrische stoot door de armIedereen stoot wel eens zijn of haar elleboog. Soms ontstaat er een hevige en korte pijn die door de hele arm trekt. Het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn aan de elleboog? Oorzaken, behandeling en tips"

Reactie

M. V. D. Oord -. de Rijk, 05-02-2013 11:47 #1
Al jaren pijn aan de rechter elleboog meerdere keren v.d. huisarts een cortisone injectie gehad helpt even maar het is zo weer terug. Wat kan ik er aan doen ook is er een foto gemaakt slijtage artrose etc. maar de pijn blijft en vooral 's nachts hevig. Weet niet hoe ik de arm neer moet leggen voordat ik eindelijk inslaap. Reactie infoteur, 05-02-2013
Hallo,

Een cortisone-injectie kan inderdaad goed helpen om een acute ontsteking weg te werken. Pijn aan de elleboog kan hoedanook een aandoening van lange adem zijn. Zeker in het geval van artrose, wat in feite een soort van slijtage is, is het moeilijk om een efficiënte behandeling te vinden. Pijn aan de gewrichten in het algemeen kan erger worden bij koude en daarom nemen sommige patiënten met artrose de beslissing om te overwinteren of toch minstens enkele weken of maanden in een warm land door te brengen. Dit is ook een manier om gewrichtsklachten (tijdelijk) te behandelen. Daarnaast kan misschien ook een behandeling met ontstekingsremmende pijnstillers zoals ibuprofen bij sommige artrose-patiënten helpen. Het kan interessant zijn om je hierover te informeren bij je arts. Alvast veel beterschap.

Vriendeljke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gewrichtspijn
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!