InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak?

Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak?

Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak? Het hebben van een griepje of koorts overkomt ons allemaal weleens. We zijn dan even een paar dagen uit de roulatie en moeten we herstellen. Daarna voelen we ons weer langdurig goed. Er is echter een groep mensen waarbij dit niet van toepassing is. Zij hebben vaak koorts met veel zweten en gaan trillen. Omdat het vaker voorkomt is het een teken dat er iets anders aan de hand is. Waardoor wordt het veroorzaakt en wat wordt eraan gedaan?

Vaak koorts, zweten en trillen

Een algeheel onbehagen

Iemand die geregeld door de conditie wordt overvallen denk aan een keer per maand zal compleet van de wereld zijn. Het lichaam is oververhit en het zweet barst langdurig uit. Daarnaast kan men een compleet onprettig gevoel hebben. De hartslag zal verhoogd zijn, waardoor er meer adrenaline door het lichaam gaat. Dat houdt in dat er mogelijk teveel zuurstof in het bloed komt met alle gevolgen van dien. Het kan leiden tot aanvullende hoofdpijn, duizeligheid, bloed dat uit de ledematen trekt, waardoor deze gaan tintelen of trillen. Dit kan ook als algehele malaise worden beschouwd en vraagt veel aandacht van ouders als het om een kind gaat. Wat kunnen daarbij aanvullende symptomen zijn?

Vaak koorts en andere symptomen

Naast vaak koorts hebben, kunnen aanvullende symptomen van toepassing zijn. Denk aan onverklaarbare jeuk, afvallen ook al eet men de normale hoeveelheid, opgezette keel en haaruitval. Het kan resulteren in lastig tot niet kunnen slapen, maar ook dat men zeer onrustig overkomt en brabbelt. De combinatie van meerdere symptomen wijzen naar een ontregelde hormoonbalans in het lichaam. Maar door welk orgaan wordt de aandoening in het lichaam getriggerd?

Waardoor wordt het veroorzaakt?

In de hals van ieder mens zit de schildklier. Het is een vlindervormig orgaan en geeft een grote hoeveelheid hormonen af aan het lichaam. Het is verantwoordelijk voor een drietal hormonen zijnde calcitonine (voor stevige botten en aanmaak van weefsel) en het T3 en T4 hormoon. Deze laatste twee hebben grote gevolgen voor het metabolisme. Indien het orgaan te snel werkt dan schiet het metabolisme ook omhoog, waardoor het lichaam overmatige hoeveelheid energie wil verbruiken. Dit resulteert in een stevige opwarming van het lichaam, waarnaast ingenomen voedsel razendsnel wordt verbruikt. Houdt de aandoening langdurig aan dan kan men behoorlijk vermageren ook al neemt men de normale hoeveelheid voedsel in. Deze aandoening wordt ook wel een hyperactieve schildklier of hyperthyreoïdie genoemd.

Wat kan worden gedaan?

Eerst moet worden aangetoond op basis van een bloedproef of inderdaad de hormonen uit balans zijn. Normaal zal je bij een traagwerkende schildklier Thyrax moeten innemen, echter bij een snelwerkende schildklier is dat Carbimazol. Daarmee wordt de aanmaak van de thyroxine en tri-joodthyronine verminderd, waardoor de effecten van de stofwisseling kan worden beïnvloed. De schildklier kan te actief zijn ook al neemt men medicijnen in. Een manier om de effecten te verminderen is door een deel van het weefsel operatief te verwijderen danwel door radioactief jodium in te nemen. Dat laatste concentreert zich dan alleen in de overactieve schildklier, waardoor deze deels wordt uitgeschakeld. Let wel dit is een compleet schadeloze jodium en heeft slechts effect op de schildklier. Op die manier kunnen de effecten worden verminderd, waardoor de aandoening sterk wordt verminderd.

De gevolgen

Omdat de schildklier niet meer goed werkt kan er een toestand van fluctuatie ontstaan. Dat kan ook inhouden dat een te snel werkend orgaan overgaat naar een traagwerkende schildklier. Daardoor kan bijvoorbeeld overgewicht ontstaan. Laat je dus altijd goed informeren en bijstaan door de behandelend arts aangaande wat je het beste kunt doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperthyreoïdie

Reageer op het artikel "Vaak koorts, veel zweten en trillen, wat is de oorzaak?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Trage schildklier
Medische informatie…
Schrijf mee!