InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)

Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)

Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een veelvoorkomende aandoening. Behandeling van het chronisch vermoeidheidssyndroom bestaat voornamelijk uit symptoombestrijding. Een nieuwe behandelvorm van CVS is internettherapie met behulp van het Fitnet programma, een online cognitieve gedragstherapie voor adolescenten.

Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)

Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), ook wel ME (myalgische encefalomyelitis) is een aandoening waarbij ernstige vermoeidheid op de voorgrond staat. Daarnaast komen uiteenlopende klachten als griepachtige verschijnselen, concentratie- en geheugenproblemen en hoofdpijn voor. In Nederland zijn ongeveer 60.000 patiënten met CVS.

CVS kan een uiteenlopend beloop hebben. Bij de meeste patiënten treedt CVS op na een ernstige virusinfectie, operatie of ongeval. In dergelijke gevallen treden de symptomen van het een op andere moment op. Bij anderen is er geen duidelijke oorzaak aan te wijzen en ontstaat de ziekte heel geleidelijk.

Het is op dit moment niet duidelijk hoe CVS ontstaat. Ook is het niet bekend of CVS een op zichzelf staande aandoening is of dat het om een combinatie van verschillende aandoeningen met vergelijkbare symptomen gaat. Veel CVS patiënten doorlopen daardoor een heel traject voordat de diagnose CVS uiteindelijk gesteld wordt.

Er is tot op heden nog geen behandeling van CVS die bij elke CVS-patiënt werkt. Het is veelal zoeken naar manieren om de symptomen van het chronisch vermoeidheidssyndroom te bestrijden. Omdat deze symptomen van patiënt tot patiënt kunnen verschillen, verschilt ook de behandeling van persoon tot persoon. Behandeling bestaat vaak uit een combinatie van één of meerdere dingen, bijvoorbeeld:
  • Melatonine, om de biologische klok te ondersteunen
  • Vitamine B12, voor het bestrijden van de vermoeidheid
  • Graded Exercise Therapy (GET), waarbij men de frequentie en intensiteit van lichaamsbeweging stapje voor stapje opbouwt
  • Fysiotherapie
  • Cognitieve gedragstherapie
  • Internettherapie

Internettherapie is een behandelvorm van diverse aandoeningen die steeds populairder wordt: het is laagdrempeliger dan een face-to-face bezoek en het blijkt in sommige gevallen net zo effectief als face-to-face contacten. Volgens Nederlands-Vlaams toponderzoek is internettherapie, gebaseerd op cognitieve gedragstherapie, ook een zeer effectieve behandelvorm van chronisch vermoeidheidssyndroom bij adolescenten. De onderzoekers wisten al dat cognitieve gedragstherapie effectief is in het verminderen van CVS-klachten. Voor cognitieve gedragstherapie bestaan echter vaak behoorlijke wachtlijsten, waardoor behandelmogelijkheid niet altijd voor handen is. Internettherapie, zoals Fitnet, kan dan uitkomst bieden.

In het onderzoek van Nijhof et al. (2012) werd het effect van de internettherapie Fitnet vergeleken met 'care as usal' behandeling (veelal cognitieve gedragstherapie individueel of in groepen, fysiotherapie en/of revalidatiebehandeling). Na zes maanden bleek 78% van de patiënten in de Fitnet-groep de stellingen 'Ik heb geen klachten meer’ of ‘Ik heb nog wel enkele klachten, maar het gaat veel beter met mij' met 'Ja' te beantwoorden, tegenover 27% van de patiënten in de controlegroep.

Fitnet internetherapie

In Fitnet kunnen jongeren op een speciale website in contact treden met een gespecialiseerde therapeut. Op de website staat informatie en vindt men dagelijks opdrachten, zoals het op vaste tijden naar bed gaan en opstaan. Via e-mail kan er contact opgenomen worden met de behandelaar. Ouders worden ook in het Fitnet programma betrokken, zij krijgen ook toegang tot het programma.
Gerelateerde artikelen
Internettherapie: voor- en nadelen, effectiviteitInternettherapie: voor- en nadelen, effectiviteitNiet meer oog in oog met een psycholoog of psychiater maar een therapie volgen vanachter je computer. Wat kun je verwach…
Chronisch vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroomIedereen is wel eens erg moe, maar mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom hebben het ieder moment van de dag. Le…
Huidig onderzoek naar de behandeling van whiplashHuidig onderzoek naar de behandeling van whiplashDe whiplash is een aandoening die veel kosten met zich meebrengt. Niet enkel in de vorm van medische kosten, maar ook ze…
Online alcoholbehandelingTwee procent van de Nederlandse bevolking krijgt op een moment in het leven een alcoholverslaving. Toch zoekt slechts ee…
Veroorzaakt stress het chronisch vermoeidheidssyndroom?In het midden van de negentiende eeuw leed een snelgroeiend aantal patiënten aan een energietekort, aan verschillende vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.me-cvs-stichting.nl/
  • http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2012/03/online-therapie-helpt-cvs-jongeren.htm
  • Tijdschrift voor Psychiatrie nummer 54 (2012)

Reageer op het artikel "Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!