InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandeling

Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandeling

Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandeling Eetstoornissen kunnen zich voornamelijk op twee manieren manifesteren: ofwel teveel eten, ofwel te weinig. Een eetstoornis is een psychische aandoening die neerkomt op afwijkend eetgedrag. De voornaamste eetstoornissen zijn anorexia nervosa en boulimia nervosa. Maar ook de stoornis van het hebben van vreetbuien, het zogenaamde Binge Eating, komt meer en meer voor. Eetstoornissen kunnen onder meer aangepakt worden met voedingssupplementen, hetzij om de eetlust af te remmen, hetzij om deze op te wekken. Een bekende eetlustremmer is bijvoorbeeld Obesimed Forte. Wat zijn de oorzaken en symptomen van eetstoornissen en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Wat is een eetstoornis?

Een eetstoornis kan je beschrijven als een psychische aandoening waarbij de patiënt er een afwijkend eetgedrag op na houdt. Met afwijkend wordt bedoeld dat het eetgedrag van de patiënt niet overeenkomt met het normale eetpatroon van mensen uit dezelfde leeftijdsgroep of van hetzelfde geslacht. Doorgaans ligt het probleem in de mate waarin men eet: teveel, te weinig, of helemaal niet.

Soorten eetstoornissen

Anorexia nervosa: magerzucht

Anorexia nervosa of magerzucht is een soort eetstoornis waarbij de patiënt te weinig eet, zo weinig dat het ongezond is. Iemand met anorexia nervosa zoekt en vindt altijd redenen om niet te eten. Hierdoor kan deze persoon extreem mager worden. Vaak komt deze eetstoornis voor bij jonge meisjes die obsessief bezig zijn met het slank houden van hun lichaam, waarbij braken gestimuleerd kan worden om extra gewicht te verliezen.

Boulimia nervosa

Boulimia nervosa is de tegenovergestelde versie van anorexia nervosa. Bij boulimia gaat de patiënt stiekem op zoek naar manieren om zo veel mogelijk te eten. Hierbij geeft de persoon zich heel regelmatig over aan hevige eetbuien waarbij hij of zij overdadig veel voedsel tot zich neemt. Uit schaamte zal kort daarna dit voedsel weer uitgebraakt worden. Net als bij anorexia kunnen middelen gebruikt worden om het braken of laxeren te stimuleren.

Eetbuienstoornis of Binge Eating Disorder

De stoornis van de eetbuien of Binge Eating Disorder (BED) is eigenlijk te vergelijken met boulimia nervosa, maar dan zonder het braken of laxeren. Hierbij zal de persoon zich overgeven aan een plotse eetbui, waarbij op een korte tijd veel voedsel gegeten wordt. Men spreekt ook wel van vreetbui. Dit is een emotioneel eetgedrag waarbij eten wordt gezien als een reactie op een positief of negatief gevoel, zoals bijvoorbeeld het aanwezig zijn op een feestje of het hebben van een slechte dag.

Eetstoornissen in de sport

Verder zijn er ook nog eetstoornissen die voorkomen in de (al dan niet professionele) sportbeoefening, zoals bijvoorbeeld anorexia athletica. In dit geval zijn sportmannen of sportvrouwen obsessief bezig met hun gewicht om zo goed mogelijk te kunnen presteren. Voorbeelden hiervan zijn extreem magere atleten uit de duursporten zoals langeafstandslopen.

Symptomen eetstoornissen

  • gewichtsverlies
  • onzekerheid
  • vermoeidheid
  • buikpijn
  • uitputting
  • uitdroging (dehydratatie)
  • ondergewicht of extreme magerte
  • laag zelfbeeld of gebrek aan zelfvertrouwen
  • tandproblemen door overmatig braken

Oorzaken eetstoornissen

Een problematisch eetgedrag dat leidt tot een eetstoornis heeft vaak te maken met een negatief zelfbeeld. Men voelt zich niet goed in zijn vel en is onzeker over zijn of haar lichaam. Men wil er altijd maar slank of atletisch uitzien en gaat dit verlangen te ver doordrijven. Andere mogelijke oorzaak is het moeilijk kunnen omgaan met emoties, waarbij het eten dient om deze onmacht op te vangen.

Behandeling en tips

Fysieke gevolgen

Ten eerste is het belangrijk om de meest acute effecten van eetstoornissen te behandelen. Zo moet men ernstig onderzoeken of het weerstandssysteem van het lichaam niet verzwakt wordt, vooral bij anorexiapatiënten. Ook uitputting en het verlies van kracht moeten vermeden worden. Belangrijk hierbij is om voldoende vocht op te nemen. Het aanpakken van de fysieke gevolgen van eetstoornissen is dus de eerste prioriteit.

Psychologisch

Van groot belang is om de psychologische gronden na te gaan van dit abnormaal eetgedrag. Het kan geschikt zijn om hierover met een psycholoog te praten. Door te praten kan de patiënt uitvinden waar de oorsprong van het probleem zich bevindt, en misschien kan er op die manier samen met de psychotherapeut naar een oplossing gezocht worden. Zo kan ook een eventuele depressie vermeden worden.

Supplementen eetlust

Eetlust is cruciaal bij de hierboven beschreven eetstoornissen: ofwel is de eetlust te klein ofwel te groot. Om hierin terug evenwicht te brengen kan je eventueel voedingssupplementen nemen die de balans herstellen. Zowel eetlust opwekkende als eetlust remmende supplementen behoren tot de mogelijkheden.

Eetlust remmen

Eetlustremmers, eetlustonderdrukkers of eetlustbeheersers zijn aangeraden in geval van neiging naar overgewicht, aanleg voor vreetbuien en binge eating. Dankzij een sneller gevoel van verzadiging zal het hongergevoel afgeremd worden.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Obesimed Forte
  • XL-S Medical Eetlustremmer

Eetlust opwekken

Supplementen die de eetlust opwekken kunnen nuttig zijn wanneer een gezond hongergevoel in het gedrang komt. In geval van ondergewicht of diverse vormen van anorexia kunnen eetlust opwekkers eventueel soelaas bieden.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Fenegriek
  • Biover Acorus Calamus Tinctuur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Signalen van een eetstoornisSommige signalen die een eetstoornis aanduiden worden vaak niet opgemerkt door ouders, vrienden en familie. Tieners kunn…
Eetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesEetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesMensen die zich in een emotionele bui plots en ongecontroleerd op lekkernijen storten: in de moderne samenleving gebeurt…
De verschillende soorten eetstoornissenEetstoornissen zijn psychische ziekten die leiden tot abnormale eetpatronen die een negatief effect hebben op de gezondh…
Bronnen en referenties
  • http://gezondheid.plusonline.nl/geest/artikelen/9287/eetstoornissen-in-de-sport
  • http://www.eetstoornis.be/
  • http://www.eetstoornis.info/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eetstoornis (bronnen geraadpleegd op 15/10/2015).

Reageer op het artikel "Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!