InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voeding

Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voeding

Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voeding Galstenen komen meestal voor op wat oudere leeftijd. Volgens schatting krijgt ongeveer 30% van de bevolking last van galstenen. De meeste mensen die galstenen hebben zullen daar geen last van hebben maar soms ontstaan klachten die zeer hevig kunnen zijn en dan is ingrijpen noodzakelijk. Alhoewel de oorzaak van het ontstaan van galstenen niet geheel bekend is blijkt het toch mogelijk te zijn om door goede voeding het risico op het ontstaan te verminderen.

Wat zijn galstenen

Galstenen zijn kleine kristallen die zich aan elkaar verbinden. Zij kunnen klein zijn maar soms zien we ook grotere stenen ontstaan van zelfs wel 2,5 cm. Een galsteen bevindt zich in de galblaas of in de buisjes van het galsysteem. Galstenen bestaan uit 80% cholesterol en 20% uit kalkzouten en bilirubine. Cholesterol is eigenlijk wel oplosbaar in gal. Gal is een vrij dikke groen- gele vloeistof die in de levercellen wordt gemaakt en wordt gebruikt om zowel cholesterol, vetten en vitaminen in het eten te verteren. Als deze galvloeistof te dik wordt omdat ze te lang in de galblaas blijft dan ontstaan de galstenen. Deze stenen kunnen de binnenwand van de galblaas beschadigen. We kennen twee soorten galstenen:
  • De cholesterolgalstenen, deze kunnen ontstaan als de gal teveel cholesterol bevat
  • De bilirubinepigmentstenen

Oorzaak van galstenen

Over het algemeen kan men stellen dat over het ontstaan van galstenen niet veel bekend is. De werking van de gal speelt wel een rol de de vorming van galstenen. Toch zijn overgewicht en gebrek aan beweging belangrijke factoren die het ontstaan van galstenen bevorderen. Tevens is het voedingspatroon belangrijk. Hierbij kunnen we denken aan vette voeding en het eten van veel rood vlees. Galstenen komen ook vaker voor bij mensen met een trage stoelgang. Ook tijdens zwangerschap kunnen er galstenen ontstaan. Er zijn veel mensen die galstenen hebben zonder dat zelf te merken. Er zijn geen klachten en dan is er ook geen behandeling nodig. Anders wordt het als de galstenen richting de darm gaan en in de doorgang naar de darmen blijven steken. De spieren in de wand knijpen samen om de gal naar de dunne darm te drukken. Als dit geblokkeerd wordt door een steen dan volgt een aanval.

De galblaas

De galblaas is een klein peervormig zakje dat fungeert als opslagplaats voor de gal. Het is gelegen tegen de voorkant van de lever, rechts boven in de buikholte. Deze wordt hier tijdelijk opgeslagen. Galvloeistof wordt geproduceerd door de lever. Als we vet hebben gegeten en dit verlaat de maag dan trekt de galblaas samen. Galvloeistof wordt dan via de galwegen aan de dunne darm afgegeven. In de dunne darm is de galvloeistof nodig om de vetten te verteren.

Galblaas verwijderen

Als men veel last heeft van galstenen dan kan besloten worden om de galblaas te verwijderen. Dit kan op twee manieren, ofwel een gewone operatie ofwel een kijkoperatie. Men noemt een galblaasoperatie een galblaasresectie ofwel een laroscopische cholecystectomie. Dit gebeurt met een kijkbuis via de buikwand. De operatie vindt plaats onder algehele narcose. Hierbij worden vier kleine sneetjes in de buikwand gemaakt waarbij vier kleine buisjes worden ingebracht. In een van de buisjes wordt een kleine lens naar binnen gebracht die wordt aangesloten op een video camera. Men kijkt op het televisiescherm terwijl de galblaas wordt verwijderd. Soms is de galblaas dermate ontstoken dat men toch moet kiezen voor een "normale open" operatie. Vroeger probeerde men door middel van medicijnen de galstenen te vergruizen maar dit wordt thans niet meer toegepast.

Een galwegontsteking

Bij een galwegontsteking zijn de galwegen die binnen en buiten de lever liggen ontstoken. In de lever zitten kleine galkanaaltjes. Deze kunnen ontstoken raken.

Wat zijn de klachten bij galstenen

Soms krijgen mensen plotseling hevige pijnen en dat kan zelfs lijden tot flauw vallen. Dit ontstaat door heftig samentrekken van de galblaas. Men noemt dit een galkoliek. Meestal komt een koliek voor als men een vette maaltijd heeft gegeten. Soms gaan mensen overgeven en er is misselijkheid. Het overgeven is pijnlijk. Galstenen kunnen ook geelzucht veroorzaken. Als de gal niet meer kan worden afgevoerd omdat er een blokkade is dan zal dit in de bloedbaan komen.De pijn kan één tot wel vier uur aanhouden. Als de galsteen klem blijft zitten dan kan er een ontsteking van de galwegen, de galblaas of een acute ontsteking van de alvleesklier ontstaan. De klachten kunnen als volgt worden omschreven:
  • Knagende pijn: deze pijn voelt men vaak direct onder het borstbeen
  • Opgeblazen gevoel: vaak is er sprake van misselijkheid en braken
  • Voeding: mensen vermijden vaak al spontaan vette voeding
  • Ontkleurde ontlasting: vaak heeft men licht gekleurde ontlasting

Als men last heeft van genoemde klachten dan zal men in eerste instantie de huisarts benaderen. Deze zal een verwijzing regelen waarbij een echografie gemaakt wordt of een MRI-scan.

Wat kunnen we zelf doen om galstenen te voorkomen

We kunnen zelf een aantal maatregelen nemen om deze aandoening te voorkomen. Te denken valt aan:
  • Per dag minstens twee liter water drinken
  • Voldoende beweging nemen zoals wandelen, fietsen en zwemmen
  • Suiker en producten van witte meel vermijden
  • Verzadigde vetten vermijden
  • Geen gefrituurde of gebakken voeding nemen
  • Koffie en alcohol slechts met mate consumeren

Wat zijn goede voedingsstoffen om galstenen te voorkomen

Sommige voedingsstoffen helpen om de aandoening te voorkomen. Hierbij kunnen we denken aan:
  • Calciumrijke producten; zoals appels, dadels, kiwi's, broccoli maar ook melk en zuivelproducten
  • Vezelrijke voeding; volkorenproducten, groenten en veel fruit
  • Onverzadigde vetten; zoals olijfolie en tarwekiemolie
  • Vis; enige malen per week vis eten is goed voor het cholesterolgehalte in het bloed
  • Rauwkost; zoals radijs, sla,bessen, tomaat, citroen
  • Artisjokken zijn gezond en vooral goed voor lever en gal In deze categorie vallen ook witlof, andijvie en grapefruit
Gerelateerde artikelen
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Het ontstaan en behandelen van galstenenHet ontstaan en behandelen van galstenenOngeveer tien procent van de Westerse bevolking heeft galstenen. Dit kan er eentje zijn, maar ook meerdere. De meeste me…
Galstenen, symptomen en behandelingGalstenen, symptomen en behandelingEen galsteen is een steen die zich in de galblaas of in de afvoerbuis hiervan bevindt. De meeste mensen met galstenen er…
Cholecystectomie - verwijdering van de galblaasCholecystectomie - verwijdering van de galblaasDe galblaas is een orgaan, waar gal opgeslagen wordt. De galblaas staat in verbinding met de lever en ligt er ook dicht…
Galblaasontsteking en operatieGalblaasontsteking en operatieGlablaasontsteking of cholecystis, een ontsteking van de galblaas. De galblaas ligt aan de onderkant van de lever en kan…
Bronnen en referenties
  • Leef nu gezonder.be
  • Maag lever darm stichting

Reageer op het artikel "Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voeding"

Reacties

Jack van de Poll, 11-04-2017 12:06 #2
Mijn moeder heeft weleens van die gal aanvallen, wat kan ik eraan doen die te voorkomen? gr. Jack van de Poll Reactie infoteur, 12-04-2017
Hallo Jack,
Dank voor je reactie. Het is vervelend als er gal aanvallen komen want het kan heel pijnlijk zijn. Naast gezonde voeding is het toch van belang om de huisarts te raadplegen. Ieder mens is uniek en alleen een arts kan bepalen wat het beste is om de aanvallen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Celientje1

Kimberley Pex, 27-09-2015 09:37 #1
Olijfolie zorgt voor een flinke galuitstoot, in het oude boek van dr. Alfred Vogel staat, dat als je iedere ochtend een eetlepel olijfolie neemt, kleine galstenen kunnen afkomen. De leverflush, die dr. Vogel ook al beschreef, --en daarna Moritz--reinigt de hele lever. Galstenen ontstaan vaak bij een te hoog cholesterolgehalte, dus becel is 'n aanrader. Bedlegerige patienten hebben een zéér grote kans op galstenen. Was bij mij ook het geval. Artisjoktincturen zijn ook prima voor gal en lever. En natuurlijk nooit een vetvrij dieet gaan volgen, funest voor de gal, er is dan geen/of weinig galuitstoot meer, want dat is dan niet nodig, gal dikt in, en het begin van een steen is er. Reactie infoteur, 28-09-2015
Hallo Kimberley,

Dank voor uw reactie. Het is een mooie aanvulling op het artikel. De gunstige werking van olijfolie wordt gelukkig steeds beter bekend. Trouwens het hele mediterrane dieet is gezond. Artisjokken worden in de winter in de zuidelijke landen ook veel gegeten. Zo zien we dt gezonde voeding van groot belang is om galstenen te voorkomen. Bedlegerige patiënten hebben ook te weinig beweging en zullen zeker sneller met deze aandoening te maken krijgen.
Nogmaals dank en vriendelijke groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 18-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!