InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koude handen in de winter: oorzaak, behandeling & tips

Koude handen in de winter: oorzaak, behandeling & tips

Koude handen in de winter: oorzaak, behandeling & tips Tal van mensen hebben 's winters last van koude handen. Handen waarin de bloedcirculatie niet sterk genoeg is kunnen aanleiding geven tot een gevoel van koude en verstijving. Bij erg lage temperaturen kan er zelfs een soort van gevoelloosheid optreden. Door de kou gaat de bloedcirculatie minder goed verlopen waardoor de kans op koude handen groter wordt. Soms heeft men het ook wel over zogenaamde "winterhanden". Vooral bij werk op kantoor aan de pc kan het fenomeen van koude handen erg irritant zijn, zeker als je vingers verstijfd aanvoelen en je nauwelijks iets kan uitvoeren. Het dragen van handenwarmers en het aanbrengen van een verzorgende handcrème kunnen verlichting van de klachten brengen. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn bij de behandeling van koude handen?

Koude winterhanden

's Winters hebben meer mensen last van koude handen. Handen die koud aanvoelen, vingertoppen die er een beetje ongemakkelijk aanhangen, of een stijf gevoel in de vingers: het zijn vrij vaak voorkomende symptomen van koude handen. Door koude temperaturen een een hoge luchtvochtigheid is de kans om koude handen te krijgen groter in de winter. Koude handen komen vaak voor tesamen met het fenomeen van koude voeten. Maar sommige mensen hebben er het hele jaar door last van.

Handactiviteiten bemoeilijkt

Vingertoppen verdoofd

Het langdurig last hebben van koude handen is in het algemeen erg onaangenaam vanwege het lichtjes "verdoofde" gevoel dat je krijgt in de vingertoppen. Maar ook voor het dagelijks functioneren kunnen koude handen nadelen hebben, meer bepaald bij het uitoefenen van de meest simpele handbewegingen of handactiviteiten. Voor sommigen wordt het zelfs moeilijk om op kantoor hun werk aan de pc te doen.

Touchscreen handschoenen

Ook het effectief gebruik van de smartphone kan bemoeilijkt worden als je last hebt van koude handen. Winterhanden kunnen zorgen voor minder gevoel in de vingers waardoor het bedienen van een smartphone of tablet minder vlot verloopt. Gelukkig is er hiervoor een oplossing: sinds de stijgende populariteit van smartphones en tablets zijn er specifieke 'touchscreen handschoenen' op de markt met aangepaste vingertoppen. Dankzij deze handschoenen kan je zonder zorgen de koude trotseren én tegelijk ten volle gebruik maken van het touchscreen op je smartphone of tablet. Deze touchscreen handschoenen bieden dus een dubbel voordeel. Op de markt zijn deze handschoenen te koop onder de benaming "touchscreen gloves" of "iGloves" en dit voor een bedrag van ongeveer 7 à 12 euro (prijs 2018).

Touchscreen handschoen / Bron: Jim.henderson, Wikimedia Commons (CC0)Touchscreen handschoen / Bron: Jim.henderson, Wikimedia Commons (CC0)

Koude handen: oorzaak

De meest voorkomende oorzaak die aan de basis ligt van een koud gevoel in de handen, is een slechte bloedcirculatie. Door de lage temperaturen en de koude zal ons bloed sneller gaan stollen, en wordt de bloedcirculatie minder vlot. Hierdoor ga je de verminderde doorstroom van bloed vooral voelen aan de uiteinden van je ledematen, zoals je voeten en handen. Daarom hebben de meeste mensen hier in de winter last van. Maar er zijn ook mensen die van nature een minder goede bloedcirculatie hebben, onder meer omwille van een snellere bloedstolling. Andere mogelijke oorzaak is de ziekte van Reynaud.

Behandeling en tips

Handen warm maken

Zoals gezegd is het stimuleren van de bloedcirculatie een van de cruciale tips om koude handen te vermijden. Hiertoe kan je de handpalmen bijvoorbeeld stevig over elkaar wrijven. Door deze wrijving ontstaat er een gevoel van warmte. Voorts kan je je vingers stuk per stuk masseren, net als de rug van de hand en de handpalm. Een andere optie is om de vingers van beide handen ineen te strengelen en daarbij je polsen los te maken. Ook het trainen van de spieren van de pols en de onderarm door middel van een handbeugel kan nuttig zijn om te zorgen voor een betere bloedcirculatie in handen en polsen.

Handenwarmers

De belangrijkste tip is om in de eerste plaats te voorkomen dat je koude handen krijgt, want eens je koude handen hebt, kan het even duren vóór je ze weer warm krijgt. Er zijn handenwarmers op de markt die ervoor zorgen dat je je handen warm kan houden. Het gaat om zogenaamde Hotpacks of Heatpax die warm worden bij aanraking met zuurstof en dan ongeveer 8 uur warm blijven. Deze Hotpacks worden veel gebruikt in de wintersport, zoals bij het skiën. Nadeel is wel dat je deze handenwarmers maar één keer kan gebruiken.

Handcrème of gel

Om vervelende winterhanden te vermijden is het nuttig om een aangepaste handcrème of gel aan te brengen. Sommige van deze crèmes zijn gericht op een betere bloedcirculatie waardoor je minder snel een uitgedroogde huid ontwikkelt. Een intensief gebruik van een verzorgende handcrème zorgt er bovendien voor dat je handen zachter en comfortabeler aanvoelen. Als je na het aanbrengen van de crème meteen handschoenen aantrekt blijven je handen een hele tijd warm.
Enkele voorbeelden van doeltreffende crèmes tegen koude handen of "winterhanden" zijn:
  • DR Fix Winterhanden
  • Lucovitaal Winterhanden balsem
  • Decubal handcrème

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Droge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tipsDroge handen en winterhanden: symptomen, behandeling & tipsDroge handen kunnen soms erg vervelende bijwerkingen veroorzaken, zoals jeuk, verschilfering en het loskomen van stukjes…
Winterkwalen aan je handenNet zoals wintervoeten kunnen je handen ook flink te lijden hebben onder de kou. Zo kun je door de kou winterhanden krij…
Wat te doen tegen droge handen? TipsWat te doen tegen droge handen? TipsDroge handen, wanneer je er last van hebt, wil je er uiteraard zo snel mogelijk vanaf komen. Droge handen kunnen erg jeu…
Maatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenMaatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenKoude voeten of handen hebben we allemaal wel eens, vooral tijdens de winterperiode. Maar dat wil natuurlijk nog niet me…
Uitgedroogde handenUitgedroogde handenVooral in de winter hebben mensen last van uitgedroogde handen. Er kunnen zomaar scheurtjes in je handen komen of ze voe…
Bronnen en referenties
  • http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/koude-handen.29328.
  • http://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/1059/De_strijd_tegen_koude_handen
  • http://www.warmitup.nl/koude-handen.html (bronnen geraadpleegd op 28/02/2016)
  • Afbeelding bron 1: Jim.henderson, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Koude handen in de winter: oorzaak, behandeling & tips"

Reacties

Ineke, 15-05-2016 13:10 #3
Ik sta op markten met koude kip.Door de vele kilo's koude kip en mede door het koude weer, zijn mijn handen binnen de kortste keren ijskoud. Ik heb geprobeerd met thermohandschoenen en daaroverheen latex handschoenen, maar ik kan daarmee de zakjes niet knopen, ik heb geen grip. Bestaat er een vriendelijke creme of gel die ik kan gebruiken? Denk er wel aan dat ik aan iemand anders eten zit.

Christiaan, 09-04-2015 18:59 #2
Ik merk bij mezelf sinds een paar weken dat mijn linkerhand wat gevoelloos aanvoelt, een beetje tussen 'normaal' gevoel en 'slapen' in. Een paar keer per dag voelen mijn vingers en vooral mijn vingertoppen koud aan. Een heel enkele keer tintelt en/of 'trilt' mijn wijsvinger een beetje. Wat zou dit precies kunnen zijn? Reactie infoteur, 10-04-2015
Hallo Christiaan,

Wat de oorzaken van tintelingen in de handen betreft kunnen er meerdere oorzaken zijn, gaande van een kortstondige belemmering van de bloedcirculatie tot onderliggende ziektes.
Voor meer info kan je ook eens hier kijken:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/115077-wat-als-je-voet-been-of-hand-slaapt-tips-bij-tintelingen.html

Vriendelijke groet,
Verdanov

Amanda, 13-12-2012 20:07 #1
Is er ook een soort behandeling voor? Ik heb altijd koude handen, ook al is de rest van mijn lichaam lekker warm. Ik hoef het niet eens koud te hebben, maar ik heb altijd koude handen. Reactie infoteur, 14-12-2012
Hallo Amanda,

Behalve de tips die ik al heb aangegeven, zoals het bewegen en masseren van de vingers en handpalmen om de bloedcirculatie te bevorderen, is er ook nog een andere tip. Bij de apotheek kan je een handcrème verkrijgen die je 's nachts kan opdoen. Gedurende de hele nacht kan die crème dan in je handen inwerken, waardoor je 's ochtends een zacht gevoel in de handen hebt. 's Nachts kan je eventueel nog katoenen handschoenen aandoen zodat de met zalf ingesmeerde handen goed bedekt worden. De apotheker zal zeker ook wel een specifieke zalf aanraden tegen koude handen.
Veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Handaandoeningen behandelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!