InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is insuline?

Wat is insuline?

Wat is insuline? Insuline is een hormoon wordt aangemaakt door de alvleesklier. Het helpt lichaamscellen energie in de vorm van glucose op te nemen. Dit glucose wordt ook bloedsuiker genoemd. Om deze reden heett diabetes suikerziekte, maar eigenlijk had het bloedsuikerziekte moeten worden genoemd. Aan de andere kant is er een relatie tussen suiker in voeding en suikerziekte, maar dat is niet het enige oorzaak van deze ziekte. Teveel suiker eten kan ertoe leiden dat de alvleesklier gedereguleerd raakt.

Inhoud:

Wat doet insuline?

De cellen in ons lichaam nemen glucose niet zonder meer op. Cellen worden gestimuleerd door het insulinehormoon om glucose uit de bloedbaan tot zich te nemen. Des te meer glucose het bloed bevat, hoe meer insuline de bloedbaan binnenvloeit. Insuline wordt geproduceerd door het orgaan alvleesklier, om precies te zijn; in de eilandjes van Langerhans. Daarnaast zetten de eilandjes van Langerhans een teveel aan glucose om in glycoceen, wat in de cellen wordt opgeslagen. Glycoceen is als het ware een tijdelijke tussenvorm van glucose. Het is de bedoeling van glycoceen om op een later moment weer te worden omgezet in glucose. Wanneer er door veel suikers of producten waar bloem in zit het suikergehalte in de bloedbaan te hoog blijft, wordt het glycoceen omgezet in lichaamsvet.

Verschijnselen van verminderde insuline-aanmaak

Mensen die teveel bloedsuiker in het bloed hebben als gevolg van insulinetekort, plassen glucose ongebruikt uit. Het bloed bevat daardoor te weinig glucose om door het lichaam opgenomen te worden. Het lichaam gaat vervolgens energie halen
Perilla frutescens helpt alvleesklier / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Perilla frutescens helpt alvleesklier / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
uit eiwitten en vetten in het lichaam. Hierdoor valt men af en wordt men moe. Bovendien zitten in lichaamsvet allerlei gifstoffen opgeslagen, wanneer deze in te grote getale vrijkomen kan dat voor verder complicaties zorgen. De afvalstoffen leiden niet zelden tot kortademigheid. Door het vele plassen krijgt de patiënt een droge mond en drinkt men erg veel. Kortademigheid, vermoeidheid en droge mond zijn meestal de eerste verschijnselen waaraan een arts suikerziekte of diabetes mellitus herkent.

Waarom worden met met diabetes mellitus sneller dik?

Bij mensen met een normaal werkende alvleesklier zorgt insuline ervoor dat de fluctuatie van het bloedglucoseniveau zo klein mogelijk is; de pieken en dalen worden genivelleerd. Er komt precies genoeg insuline in de bloedbaan. Wanneer mensen insuline moeten spuiten komt er gemakkelijk teveel insuline in het bloed. Het bloedsuikergehalte wordt dikwijls teveel verlaagd. Dat leidt tot andere complicaties zoals het aankomen in kilo´s; vetzucht.

Komkommerkruid of bernagie helpt de alvleesklier / Bron: Yummifruitbat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Komkommerkruid of bernagie helpt de alvleesklier / Bron: Yummifruitbat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
In de fytotherapie worden kruiden gebruikt die de werking van de alvleersklier stimuleren in plaats van de alvleesklier buiten werking te stellen door insuline in te spuiten. Kruiden die de alvleesklier stimuleren zijn: bernagie of komkommerkruid, zwarte netel of perilla frutescens, middelste teunisbloem, lijnzaad, zwarte bes, paardenbloem en brandnetel.

Chemische insuline of alvleesklier stimuleren?

Door insuline als medicijn in de bloedbaan te spuiten wordt in de reguliere geneeskunde de bloedsuikerspiegel onder controle gebracht. De oorzaak van te hoge of te lage bloedsuikerwaarden; een verstoorde werking van de alvleesklier, wordt niet aangepakt. In zekere zin zou dat slecht zijn voor de farmaceutische industrie die uiteraard zoveel mogelijk chemische insuline wilt verkopen. De fytotherapie heeft als doel de werking van de alvleesklier herstellen waardoor de oorzaak van de ziekte aangepakt wordt. Wanneer diabetes in een redelijk vroege fase wordt geconstateerd, stelt de fytotherapie dat genezing mogelijk en zelfs zeer waarschijnlijk is, terwijl, de reguliere geneeskunde zich op het standpunt stelt dat diabetes een ongeneeslijke ziekte die wel behandelbaar is.

Oude insulinespuit / Bron: Radomil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Oude insulinespuit / Bron: Radomil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De productie van insuline

Tot ver in de jaren 90 van de vorige eeuw werd dierlijke insuline gebruikt. Paarden, koeien of varkens werden gebruikt als leveranciers van insuline. Tegenwoordig zijn die praktijken gestopt. Insuline wordt middels de recombinant DNA technologie geproduceerd. In een e-colibacterie spuit men menselijk DNA waarna de bacterie menselijk insuline aanmaakt. De e-colibacterie is ook een dier. Daarom is het zo dat insuline een dierlijk product is, zij het dat de e-colibacterie genetisch is gemanipuleerd. De recombinant DNA-techniek gebruiken farmaceuten voor het maken van insuline-analogen in de vorm van verschillende soorten insuline. Elke insuline heeft een andere werking.

  • Insuline aspart zet proline om in asparaginezuur.
  • Insuline determir zet lysine om in myristinezuur.
  • Insuline glargine zet glycine om in asparagine.
  • Insuline glulisine zet asparaginezuur in lysine en lysine in glutaminezuur.
  • Insuline lispro verandert lysine naar proline en omgekeerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe regelt je lichaam de bloedsuikerspiegel?Hormonen zijn van grote invloed op de stofwisseling in ons lichaam. Een van de belangrijke gehaltes die op pijl wordt ge…
Diabetes, bloedsuiker en insuline - Hoe zit het precies?Over diabetes hoor je veel. Iedereen weet dat het slecht voor je is en dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid su…
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Welvaartsziekte diabetesMet tegenwoordig heel veel patiënten is diabetes een volksziekte geworden. Doordat de ziekte langzaam oprukt en de sympt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PerPlex, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_sugar
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Blutzucker
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedglucosespiegel
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Insuline
  • Boek: De beste behandeling bij 56 ernstige ziekten, Jannes van Everdingen
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Yummifruitbat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 3: Radomil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat is insuline?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!