InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De onverwachte oorzaken van aderverkalking

De onverwachte oorzaken van aderverkalking

De onverwachte oorzaken van aderverkalking Aderverkalking is het dichtslibben van de bloedvaten. Aan de bloedvatwanden kan zich door verkeerde eetgewoonten oxicholesterol hechten. Dat is geoxideerd cholesterol. Cholesterol oxideert door overmatige aanwezigheid van vrije radicalen. Het oxideren van cholesterol wordt voorkomen door antioxidanten. Cholesterol is over het algemeen heel nuttig in het lichaam. Hersenen bestaan voor een groot deel uit cholesterol, maar deze soort wordt door de lever aangemaakt. Cholesterol uit natuurproducten kan geen kwaad. Het is industrieel vervaardigde cholesterol die aderverkalking veroorzaakt omdat er te weinig antioxidanten in industriële voeding zit.

Inhoud:

Sport is ongezond / Bron: Jeff Meade, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Sport is ongezond / Bron: Jeff Meade, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Aderverkalking en andere welvaartsziekten

Elke vrije radicaal kan ervoor zorgen dat cholesterol geoxideerd wordt en hecht aan de wanden van de bloedvaten. Omdat ieder mens anders in elkaar zit, zullen vrije radicalen in ieder mens voor andere ziekten zorgen. Een kort overzicht:
  • Als mensen te weinig voedsel met antioxidanten eten dan is er een overschot aan vrije radicalen waardoor het lichaam steeds weer om gezond eten blijft vragen en men nooit het gevoel heeft vol te zitten. Zo ontstaat obesitas.
  • Te veel vrije radicalen in het lichaam kunnen kankertumoren triggeren doordat ze cellen binnen komen en het DNA vernietigen.
  • Vrije radicalen kunnen diabetes mellitus veroorzaken. Hun aanwezigheid breekt de alvleesklier cel voor cel af en dit orgaan maakt insuline waaraan diabetici tekort hebben.
  • Vrije radicalen zorgen dat cholesterol zich bindt aan de wanden van de bloedvaten waardoor aderverkalking ontstaat.
Kanker, hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes mellitus zijn welvaartsziekten die door een overvloed aan vrije radicalen ontstaan.

Fruit tegen aderverkalking

Om aderverkalking tegen te gaan is het van elementair belang om voeding met veel antioxidanten te eten. Fruit is daar een voorbeeld van. Wanneer je tussen de maaltijden door, om wat voor reden dan ook, extra trek hebt, zou je ervoor kunnen kiezen om enkel een aantal fruitsoorten te eten. Schil een papaya, avocado, banaan, sinaasappel en appel, leg het op een bord in hapklare stukken en prik het met een vork op. Dat is beter dan fruit eten na een maaltijd. Het is namelijk zo dat de maag zich instelt op het verteren van voeding, en fruit vereist een andere verhouding aan maagsappen dan groente. Las dus een pure fruitmaaltijd in. Wanneer je fruitsoorten als banaan, avocado en papaya gebruikt dan krijg je niet snel weer honger.

Aderverkalking is de basis van alle ziekten die met het hart en bloed te maken hebben. Hart- en vaatziekten kun je voorkomen door inzicht in juiste voeding.

Verse producten kort bereiden

In verse voeding zitten meer antioxidanten dan in voeding uit diepvriespakjes, potjes, zakjes, doosjes en blikjes. Maak een tomatensaus van echte tomaten, niet van tomaten uit pak of blik. Laat de groenten niet eindeloos doorkoken want daardoor gaan de antioxidanten kapot. Groente blancheren is goed genoeg. Het roerbakken van groente kan in drie minuten of uiterlijk 5 minuten klaar zijn.

Roken en sport is gevaarlijk

Naast gezond eten is niet roken en drinken zeer belangrijk voor het tegengaan van antioxidanten. Overige drugs zijn uiteraard eveneens uit den boze. Er zijn daarnaast onverwachte oorzaken van aderverkalking. Antioxidanten kunnen in het lichaam komen door overmatige fysieke inspanningen. Iedereen weet dat topsporters minder lang leven dan niet-topsporters; het feit dat ze veel antioxidanten ontwikkelen door te grote lichaamsactiviteit draagt daar sterk aan bij. Ook amateursporters die over de grens gaan creëren een hogere aanwezigheid van antioxidanten in hun lichaam. Wat
Roken veroorzaakt aderverkalking / Bron: Reinald Kirchner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Roken veroorzaakt aderverkalking / Bron: Reinald Kirchner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
antioxidanten betreft is sport net zo gevaarlijk als roken en drinken. De invloed van drinkgedrag op de balans tussen antioxidanten en vrije radicalen is één van de kenmerken van het feit dat alcohol het grootste probleem van Nederland is. Alcoholisten hebben namelijk vaker aandoeningen en ziekten; dat komt doordat antioxidanten en het immuunsysteem druk zijn met het teniet doen van de schade die alcohol aanricht.

Verschillende ziekten zoals aderverkalking, diabetes en obesitas ontstaan door vrije radicalen welke bestreden worden door antioxidanten.

Pesticiden en afvallen

Er is een aantal externe factoren die bijdragen aan het voorkomen van antioxidanten. Zo kunnen groenten en fruit pesticiden bevatten; sterker nog: niet biologische groente en fruit bevatten altijd pesticiden. Er zijn daarnaast meer redenen waarom biologisch eten beter is. Sommige soorten verswaar bevatten 30 tot 50 verschillende soorten pesticiden. Hiervan krijg je maar een klein deel binnen; het percentage ligt in 80-90% van de gevallen onder de toegestane norm. Echter, de binnen gekregen landbouwgifstoffen cumuleren in het lichaam en gifstoffen worden niet gelijk verwerkt maar ingekapseld in vetten. Zo kan het zijn dat als je afvalt en het overtollig vet vrijkomt, de gifstoffen voor complicaties zoals een leverziekte kunnen zorgen.

Straling door hoogspanningsmast / Bron: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Straling door hoogspanningsmast / Bron: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Milieuvervuiling en stralingvervuiling

Een andere externe factor is milieuvervuiling. Wanneer je in een grote stad woont heb je last van uitlaatgassen. Op het platteland staan fabrieken die voor gifstoffen kunnen zorgen. Deze worden allemaal, als ze eenmaal in het lichaam zitten, vrije radicalen die schade kunnen aanrichten. Bovendien is er de stralingsvervuiling. Het is bekend dat mensen die onder of in de buurt van een hoogspanningskabel wonen, vaker leukemie of bloedkanker hebben. Straling zorgt ook voor vrije radicalen. Tegenwoordig is er zeer veel straling zoals GSM-masten, WIFI-netwerken en andere draadloze netwerken. Deze komen bovenop de ´gewone´ straling van radiofrequenties. Al deze stralingen samen kunnen voor vrije radicalen zorgen die uiteindelijk celmutaties kunnen veroorzaken die tot kanker leiden. Hier is terecht veel maatschappelijke onrust over; het verleden heeft bewezen dat geruststellende onderzoeken van belanghebbende bedrijven niet betrouwbaar bleken. Denk maar aan de tv-straling, vroeger hadden tv´s enorme hoeveelheden straling, in de jaren 90 was dat al met een factor 100 gereduceerd en tegenwoordig worden plasmaschermen geprefereerd omdat deze geen straling hebben, maar er zijn wel andere stralingsbronnen vrijgekomen die opeens gevaarloos zouden zijn! Wie de absurditeit van deze redenering, die gehanteerd wordt door overheid en bedrijfsleven, inziet, zal zich oprecht verbazen over de snelheid waarmee nieuwe stralingsapparatuur is ingevoerd in de maatschappij.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn vrije radicalen?Wat zijn vrije radicalen?Vrije radicalen vormen zich doordat ze de balans in een atoom tussen protronen en neutronen verstoren. Elke atoomcel hee…
Wat zijn flavonoïden?Wat zijn flavonoïden?Flavo betekent in het Latijn: geel. Geel is de natuurlijke kleur van flavonoïden. Ze komen voor in diverse soorten verse…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
De geneeskracht van hazelnootDe geneeskracht van hazelnootIn de herfst kun je in het bos hazelnoten van de grond oprapen zodat je voor de hele winter, lente en zomer een voorraad…
De geneeskracht van tomaatDe geneeskracht van tomaatTomaat is een heerlijke groente die net als fruit rauw gegeten kan worden als snack. Tomaat is bovendien supergezond. Dr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Haakon hassel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Sport leidt tot toename vrije radicalen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15709642
  • Vrije radicalen veroorzaken aderverkalking: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022060/
  • Straling veroorzaakt kanker: http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/medicaltreatments/radiation-exposure-and-cancer
  • Obesitas komt door vrije radicalen: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110828140931.htm
  • Diabetes komt door vrij radicalen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3075947
  • Voedsel heeft antioxidanten die aderverkalking, kanker en obesitas bestrijden: Whfoods.com
  • Informatie over alvleesklier, insuline, vrije radicalen e.d.: wikipedia
  • Antioxidanten bevattend voedsel: groot handboek geneeskrachtige planten, geert verhelst
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Jeff Meade, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Reinald Kirchner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De onverwachte oorzaken van aderverkalking"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!