InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tips

Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tips

Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tips Kinkhoest is een ziekte die overgedragen wordt via een bacterie. De kinkhoest treft de bovenste luchtwegen en leidt tot niezen en hevige hoestbuien met eventueel slijm. Doorgaans worden de symptomen duidelijk als je een verkoudheid hebt die niet voorbij gaat en je last hebt van uitputtende hoestbuien. De behandeling van deze aandoening bestaat onder meer uit medicijnen (antibiotica), antihoestmiddelen zoals Broomhexine of pijnstillers die codeïne bevatten om de keelpijn te verzachten. Wat zijn de belangrijkste symptomen van kinkhoest en welke tips en middeltjes zijn nuttig bij de behandeling van hoestbuien en slijm?

Wat is kinkhoest?

In de omgangstaal wordt soms ook gesproken van "de" kinkhoest. Kinkhoest is een aandoening van de bovenste luchtwegen die overgaat van mens tot mens via de bordetella pertussisbacterie. Die overdraging gebeurt via druppels die vrijkomen bij het niezen en hoesten. Kinkhoest begint doorgaans met een verkoudheid, die na enkele wegen erger wordt en waarbij hevige hoestbuien optreden. De kinkhoest kan zowel volwassenen als kinderen treffen; vooral bij baby's kan deze aandoening gevaarlijk zijn.

Symptomen kinkhoest

Hoestbuien

Een van de belangrijkste symptomen die optreden bij kinkhoest zijn hoestbuien. Het gaat om ernstige hoestbuien die erg uitputtend kunnen zijn. Bij die hoestbuien kan er slijm worden opgehoest. Naast het opgeven van slijm zijn ook niezen en braken typische verschijnselen van kinkhoest. Bovendien kan er ook een lichte verhoging van de lichaamstemperatuur of koorts gevoeld worden. Mensen met kinkhoest hebben doorgaans ook een piepende, gierende ademhaling. Doordat deze hoestbuien zoveel energie vereisen kan je last krijgen van vermoeidheid, lusteloosheid en een algemeen gevoel van onbehagen.

Besmettelijk?

Kinkhoest wordt overgedragen via een bacterie en is dus inderdaad besmettelijk. De besmetting gebeurt vooral in de periode dat de symptomen van kinkhoest nog niet overduidelijk optreden. Men neemt aan dat na drie weken de ziekte niet meer besmettelijk is.

Tips bij kinkhoest

  • ga naar de huisarts als je verkoudheid na enkele weken niet voorbij is
  • let op om geen baby's of mensen met een zwak immuunsysteem te besmetten
  • neem eventueel een antihoestmiddel of een medicijn om beter te kunnen ademen
  • neem voldoende rust: vaak hoesten en niezen kan erg veel energie vreten
  • eet gezond met veel vitaminen om je immuunsysteem sterker te maken

Behandeling kinkhoest

Vaccinatie

Bij kinderen wordt geanticipeerd op een mogelijke besmetting van kinkhoest door ze op jonge leeftijd in te enten. Het gaat om de zogenaamde DKTP-prik. De vaccinatie beschermt de kinderen tegen een optreden van deze aandoening.

Antibiotica

Ondanks de vaccinatie kan het toch gebeuren dat iemand kinkhoest krijgt. In dat geval is kinkhoest over het algemeen minder schadelijk. In sommige gevallen wordt antibiotica voorgeschreven tegen de kinkhoest. Hierbij moet steeds in gedachten gehouden worden dat een antibioticakuur helemaal tot het einde volgehouden moet worden, ook als de klachten verminderd zijn. Dit heeft als reden dat de antibiotica de tijd nodig heeft om alle schadelijke bacterieën te vernietigen.

Middeltjes tegen hoestbuien en slijm

Pijnstiller

De arts kan bovendien geneesmiddelen voorschrijven om bepaalde symptomen van de kinkhoest te verminderen. Zo kan je bijvoorbeeld medicijnen nemen om de keelpijn te verzachten, want door het vele hoesten kan de keel erg pijnlijk worden. Pijnstillers die keelpijn verminderen kunnen soms codeïne bevatten, een erg efficiënt pijnstillend product. Hierdoor voelt de keel minder schor aan en zijn hoestbuien minder pijnlijk. Pijnstillers met codeïne zijn enkel verkrijgbaar op doktersvoorschrift.

Antihoestmiddelen

Hoestbuien kunnen gepaard gaan met slijm en dat kan erg vervelend en onsmakelijk zijn. Om hiertegen op te treden kan je middeltjes innemen die helpen om het slijm los te maken zodat je het kan ophoesten. Het kan in dat geval gaan om geneesmiddelen die gericht zijn op het dunner maken van slijm in de luchtwegen.
Enkele voorbeelden van dergelijke middeltjes tegen hoest en slijm:
  • Roter Pactolan Hoest
  • A.Vogel Hoestspray Droge en Kriebelhoest
  • Bisolnex Hoestdrank
  • Bronchostop Hoestsiroop

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kinkhoest of pertussis, symptomen en behandelingDe kinkhoest of pertussis is een ziekte die zeer ernstig dient genomen te worden. De bacterie die de luchtwegen besmet b…
Kinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest verschijnselen en symptomenKinkhoest is een ernstige luchtweginfectie waar je veel klachten van hebt. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie…
Wat is kinkhoestWat is kinkhoestKinkhoest geeft langdrurige en heftige hoestbuien. Het is een ziekte van de bovenste luchtwegen. Zowel volwassenen en ki…
Kinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest: baby en volwassenenKinkhoest is een infectie van de ademhalingswegen, en wordt veroorzaakt door een bacterie. Kinkhoest komt zowel bij kind…
Kinkhoest bij baby's, symptomen herkennenKinkhoest bij baby's, symptomen herkennenKinkhoest is een besmettelijke bacterie, waarvan men erg ziek kan worden. Vooral voor baby's kan dit zeer gevaarlijk zij…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumed.nl/ziekten/kinkhoest
  • http://www.kinkhoest.net/
  • http://ggdtwente.nl/infectieziekten/1004-kinkhoest (bronnen geraadpleegd op 24/05/2016).

Reageer op het artikel "Hoestbuien bij kinkhoest: symptomen, behandeling & tips"

Reactie

Bastianna, 22-03-2018 13:19 #1
Hi,

Ik kwam dit artikel tegen nadat ik op zoek was een middel tegen kinkhoest.
Nu zie ik wat tips bij staan, wat ik wel kan gebruiken.
Ik zag ook een artikel over paardenmelkcapsules tegen kinkhoest, zijn jullie daarover bekend?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-11-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoest overzicht
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!