InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Burn-out: oorzaken, symptomen & behandeling

Burn-out: oorzaken, symptomen & behandeling

Burn-out: oorzaken, symptomen & behandeling In de eenentwintigste eeuw hebben alsmaar meer mensen last van stress en burn-out. Burn-out is een syndroom dat je het gevoel geeft "opgebrand" te zijn, zoals de naam al aangeeft. Je verliest je interesse voor je werk, je zelfvertrouwen vermindert en je competentie gaat eronder lijden. De oorzaken van het vaker voorkomen van burn-out in de moderne samenleving hebben te maken met ingrijpende evoluties op technologisch en sociaal-maatschappelijk vlak. De informatiemaatschappij, de stijgende werkdruk en de constante beschikbaarheid online zorgen voor een vorm van stress die uiteindelijk kan leiden tot een burn-out. Ter behandeling van burn-out kunnen medicijnen noodzakelijk zijn, maar ook voedingssupplementen voor meer energie kunnen sommige mensen al een hele stap vooruit helpen. Een voedingssupplement dat in geval van burn-out een gunstig effect kan hebben is Rhodiola rosea.

Wat is burn-out?

Een burn-out is een vrij recente aandoening die sinds het begin van de eenentwintigste eeuw een sterke opmars kent. Het gaat om een syndroom of een geheel van symptomen die allemaal te maken hebben met een zelfde oorzaak, namelijk het gevoel van mentaal opgebrand te zijn. Tegelijkertijd is er sprake van een gebrek aan energie, futloosheid en algemene vermoeidheid. Mensen met het burn-outsyndroom vinden geen voldoening meer in hun werk, en ontwikkelen een afstand voor hun bezigheden wat kan leiden tot een cynische, ongeïnteresseerde houding. Wanneer mensen met een burn-out hun gevoel moeten beschrijven aan een arts of psycholoog komt vaak de uitdrukking "het is op" naar voren. Met andere woorden: de tank is leeg, er is geen energie meer over om te functioneren, zowel lichamelijk als psychisch.

Burn-out symptomen

Burn-out mag niet verward worden met depressie of overspannenheid. Over de symptomen die samengaan met het burn-outsyndroom bestaat in de medische wereld nogal wat discussie, maar in het algemeen kan men stellen dat de volgende symptomen deel uitmaken van de aandoening die burn-out genoemd wordt:
  • futloosheid
  • emotionele vermoeidheid
  • verminderd zelfvertrouwen
  • moeilijk kunnen omgaan met chronische stress
  • verlies van interesse in de werkactiviteit
  • verminderde competentie op het werk

Burn-out oorzaken

De opvallende toename van mensen met burn-out in het begin van de eenentwintigste eeuw heeft te maken met heel wat evoluties op technologisch en sociaal-maatschappelijk vlak.

Hersenactiviteit

Een van de redenen waarom burn-out meer voorkomt dan vroeger, is dat we geleidelijk aan meer werk zijn gaan doen waarbij we onze hersenen moeten gebruiken. Veel fysiek werk is overgenomen door machines en er is veel meer administratief werk aan de computer bijgekomen. Ons lichaam minder gebruiken en onze hersenen meer inspannen kan sneller leiden tot mentale vermoeidheid. Hierdoor kan het brein sneller gevoelig worden bij instroom van nieuwe prikkels of sensaties. Wanneer die instroom groter wordt dan het brein aankan, ontstaat er een soort van kortsluiting in lichaam en geest. "Het is op" betekent in dat geval dat er geen energie meer over is om de dagelijkse activiteiten verder te zetten.

Stress en werkdruk

Doordat de moderne maatschappij zich alsmaar sneller is gaan ontwikkelen, werd er van ons ook meer verwacht. We worden geacht alle nieuwe technologische evoluties te volgen en te begrijpen, om mee te kunnen in de ratrace. Alles moet sneller, beter en vlotter, ook op het werk. Dit leidde tot een grotere werkdruk en meer stress op de werkvloer.

Informatie

Door radicale omwentelingen in het verwerven van informatie zijn onze hersenen vertrouwd moeten geraken aan een overvloed aan informatie. We kunnen altijd en overal toegang hebben tot nieuwe informatie dankzij de internetverbinding op onze smartphone. We krijgen alsmaar meer informatie op ons bordje waardoor het moeilijker wordt om door de bomen het bos nog te zien. In het Engels wordt dit fenomeen aangeduid met de term "Information overload".

Altijd bereikbaar

De communicatiemiddelen zijn zodanig geëvolueerd dat we worden geacht altijd beschikbaar en bereikbaar te zijn voor onze medemens. Denk aan berichtjes die je moet beantwoorden op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Wie een email of sms niet snel of helemaal niet beantwoordt, kan al negatieve reacties krijgen omdat dit kan overkomen als arrogantie. Dit alles legt een zware druk op sociale interactie en kan mensen mentaal sneller vermoeien.

Burn-out voedingssupplementen

Burn-out is zowel een uiting van een mentale als een fysieke uitputting, twee symptomen die elkaar wederzijds beïnvloeden. Op het vlak van lichamelijke vermoeidheid en futloosheid kan het gebruik van voedingssupplementen voor meer energie nuttig zijn om burn-out in te perken. De nadelige fysieke effecten van burn-out (geen fut meer, vermoeidheid, gebrek aan energie) kunnen op die manier opgevangen worden. Een supplement dat in geval van burn-out al haar nut heeft bewezen is het extract van Rhodiola rosea. Rhodiola rosea beïnvloedt de reactie van de hormonen op stress en verhoogt de geestelijke kracht en concentratie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000…
Burn-out, wat is het?Burn-out, wat is het?Het is inmiddels een algemeen bekend begrip. Burn-out. Klachten die niet lichamelijk zijn, maar wel lichamelijk kunnen w…
Burn-out op jonge leeftijdSteeds meer werkende jongeren kampen met burn-out klachten. Zo neemt het aantal bekende gevallen met burn-out klachten t…
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Bronnen en referenties
  • http://www.jobat.be/nl/artikels/waarom-een-burn-out-vroeger-niet-bestond-en-nu-wel/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Burn-out
  • http://www.gezondheid.be
  • http://serotonine-tekort.blogspot.com/2011/05/rhodiola-rosea.html (bronnen geraadpleegd op 22/01/2016).

Reageer op het artikel "Burn-out: oorzaken, symptomen & behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Burn-out behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!