InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tips

Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tips Ben je dat slechte weer ook zo beu? Het is vooral op het einde van de winter en het begin van de lente dat gevoelens van somberheid en lusteloosheid hard kunnen toeslaan. Vooral omdat we na een lange periode van donkere koude dagen eindelijk eens mooi weer verwachten. Blijft dit uit, dan is het extra moeilijk om een winterdip niet te laten overgaan in een lentedip. Voorjaarsmoeheid kan het gevolg zijn, mogelijk zelfs uitmondend in een voorjaarsdepressie. Voorjaarsdepressie is een fenomeen dat vooral symptomen als lusteloosheid, somberheid en een gebrek aan energie met zich meebrengt. Wat kan je doen tegen die vervelende voorjaarsdepressie en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Van winterdepressie tot lentedip

Voor mensen die vatbaar zijn voor gevoelens van somberheid is de overgang van winter naar lente een cruciale periode. Sommigen zijn door de donkere winterdagen ten prooi gevallen aan een winterdipje of winterdepressie, mede door het gebrek aan zonlicht. Na de winter zou de overgang van de seizoenen dan een verbetering van de weersomstandigheden moeten brengen, met mooier weer en aangenamere temperaturen. Maar als warmer en zonniger weer uitblijft, dan bestaat de kans dat de winterdip uitmondt in een lentedip of voorjaarsdip.

Van voorjaarsmoeheid tot voorjaarsdepressie

Als je al vermoeid en somber uit de winter komt, dan vergroot de kans op een dip in de lente. Je bent 's winters vaak binnenshuis gebleven omwille van het slechte weer, en je lichaam is over het algemeen vrij passief gebleven. Nu het lente is geworden, moet je lichaam zich weer aanpassen aan de vermeerdering van daglicht en aan warmere temperaturen. Deze aanpassing kan vermoeidheid met zich meebrengen, de zogenaamde lentemoeheid of voorjaarsmoeheid. Deze wordt vooral gekenmerkt door futloosheid en een gebrek aan energie. Als deze symptomen zich lange tijd blijven manifesteren, dan kan er een voorjaarsdepressie ontstaan.

Zomeruur en biologische klok

Het aanpassen van lichaam en geest aan zachtere temperaturen en meer zonlicht, kan moeilijk zijn maar na verloop van tijd kan dit wel vanzelf overgaan. Problemetisch wordt het wanneer het voorjaar niet voldoende zonlicht brengt om je beter te gaan voelen. Bovendien wordt onze biologische klok ook nog eens ontregeld door de overgang van winteruur naar zomeruur. Dit brengt het lichaam in verwarring waardoor de symptomen alleen maar versterkt kunnen worden. Vooral in de periode waarin het winteruur overgaat in het zomeruur, eind maart, treden de symptomen van voorjaarsdepressie erg op de voorgrond.

Symptomen voorjaarsdepressie

Moe

Als je last hebt van een voorjaarsdepressie voel je je snel moe, zelfs zonder dat je inspanningen hebt geleverd. In het algemeen heb je een gebrek aan energie en voel je je lusteloos. Dit gevoel van vermoeidheid kan samengaan met slaapproblemen, wat de symptomen nog verergert.

Lusteloos

Als je niet voldoende kan slapen, of als je slaap niet van goede kwaliteit is, dan zal je je ook sneller lusteloos voelen. Je hebt weinig zin om dingen te doen of je voor activiteiten te interesseren. Ook kan je minder zin in eten krijgen en kan je niet genieten van voedsel of drank. Op school of werk kan je moeite hebben om te focussen en kan je last krijgen van concentratieproblemen.

Somber

Op geestelijk vlak gaat een voorjaarsdepressie samen met somberheid en een algemeen gevoel van triestheid. Je bent snel geprikkeld en geïrriteerd en bovendien ben je geneigd om je te laten leiden door pessimisme.

Voorjaarsdepressie: tips

Meer bewegen

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de bloedcirculatie in je lijf en leden bevorderd wordt. Doordat het bloed beter circuleert zullen pijn en vermoeidheid minder snel optreden, en voel je je in het algemeen beter. Door te sporten zal je bovendien minder tijd overhouden om te piekeren.

Beter slapen

Een degelijke slaap is belangrijk om je 's ochtends, maar ook de rest van de dag, fris en monter te voelen. Probeer dan ook alles in het werk te stellen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Vermijd onnodige prikkelende of stressvolle activiteiten voor het slapengaan en laat lichaam en geest zo goed mogelijk tot rust komen.

Behandeling voorjaarsdepressie

Multivitaminen

Een evenwichtige, gezonde voeding is cruciaal om je in het algemeen beter te voelen, en dit zowel lichamelijk als geestelijk. Groenten, fruit en voldoende voedingsmiddelen met calorieën kunnen helpen om het niveau aan energie in je lichaam te verhogen. Wil je je lichaam een extra zetje geven, dan kan je aanvullend eventueel supplementen voor meer energie nemen. Denk hierbij aan vitaminen, mineralen en supplementen voor meer weerstand. Wil je zoveel mogelijk vitaminen combineren dan kan je kiezen voor supplementen met multivitaminen. Door deze "boost met energie" zal je snel een positief resultaat waarnemen, terwijl dit met gezonde voeding alleen wat langer kan duren.
Enkele voorbeelden van deze multivitaminen zijn:
  • Dagravit Multivitaminen
  • Davitamon Compleet Weerstand
  • Swisse Multivitaminen

Lamp lichttherapie

Doordat het voorjaar nog steeds weinig zonlicht met zich meebrengt is het vaak ongeduldig wachten op mooier weer om je beter te voelen. Om de sombere periode van het begin van de lente te overbruggen kan lichttherapie soelaas bieden. Sommige mensen met een lentedip ondervinden positieve effecten van de lichtstralen van een lichttherapielamp, die trouwens ook bij winterdepressie nuttig kan zijn.
Enkele voorbeelden van lichttherapielampen zijn:
  • Beurer
  • Lanaform

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voorjaarsmoeheid, gebrek aan energieVoorjaarsmoeheid, gebrek aan energieVoorjaarsmoeheid, voorjaarsdip of en lentedip is het optreden van vermoeidheidsverschijnselen in het (vroeg) voorjaar. S…
Is er ook een voorjaarsdip?Is er ook een voorjaarsdip?De najaarsdip kennen we allemaal wel, maar steeds meer mensen denken last te hebben van een zogenaamde voorjaarsdip. Het…
Lentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszonLentedip, depressief en vermoeid door de voorjaarszonVeel mensen zijn weergevoelig. De weersomstandigheden zijn dan van invloed op de persoonlijke stemming. Ruim 1 miljoen N…
Voorjaarsmoeheid voorkomen en bestrijdenVoorjaarsmoeheid voorkomen en bestrijdenWat zijn de kenmerken, signalen en symptomen van voorjaarsmoeheid? Voorjaarsmoeheid ontstaat mogelijk door een groot geb…
Bronnen en referenties
  • http://www.bioweer.nl/voorjaarsdepressie.html
  • http://perssupport.nl/apssite/persberichten/full/2012/05/10/Voorjaarsdepressie+door+slecht+lenteweer (bronnen geraadpleegd op 28/05/2016).

Reageer op het artikel "Voorjaarsdepressie: oorzaken, symptomen, behandeling & tips"

Reactie

John de Bokx, 09-03-2014 18:38 #1
Ik heb juist andere verschijnselen. Iedereen is vrolijk bij mooi weer en langer licht, terwijl ik alleen maar somberder wordt. Vaak duurt dit het hele voorjaar. Als het gaat nazomeren, ga ik me weer heerlijk voelen. Hebben meer mensen dit en wat doe je er tegen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!