InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestress

Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestress

Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestress Jongeren en jongvolwassenen kunnen op de overgang van puberteit naar volwassenheid heelwat stress ondervinden. Er komen zoveel dingen op je af dat het moeilijk is om de juiste keuze te maken, wat kan leiden tot zogenaamde "keuzestress". Welke studie ga je beginnen, waar ga je op kamers, welke baan wil je gaan doen? Het zijn allemaal vragen die een jongere moet beantwoorden terwijl de maatschappelijke druk soms groot is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat keuzestress vaker en vaker voorkomt bij jongeren. Eventueel kunnen voedingssupplementen tegen stress jongeren en jongvolwassenen helpen bij het dagelijks ervaren van spanning en druk. Wat zijn de oorzaken van die keuzestress en wat kunnen jongeren ertegen doen?

Stress bij jongeren

Stress is niet alleen een verschijnsel van volwassenen; ook bij jongeren en jongvolwassenen komt het meer en meer voor. Jonge mensen op de drempel van jeugd en volwassenheid kunnen zich slecht in hun vel voelen omwille van de maatschappelijke druk die ze gewaarworden, of de verwachtingen die de omgeving hen oplegt. Die gevoelens van stress kunnen zich verderzetten tot in de vroege volwassenheid, zeker omdat je dan de vraag zal moeten beantwoorden welke richting je uit wilt met je leven.

Overgang puberteit - volwassenheid

Niet alleen de puberteit zelf, maar ook de daaropvolgende overgang naar volwassenheid kan best wel stressvol zijn voor jongeren. Deze periode van volwassenwording is dan ook een periode die erg belangrijk is in iemands leven en waarin gemaakte keuzes grote invloed kunnen hebben op je toekomst. Je bouwt aan een eigen persoonlijkheid en je lichaam gaat zich fysiek helemaal ontwikkelen. Daarbij ontdek je ook je eigen emotionele leven, en ga je op zoek naar je plaats in de wereld.

Keuzestress

Als jongere word je geacht een hele reeks keuzes maken zoals het beginnen van een studie, het op kamers gaan en het achterlaten van het ouderlijk huis. Al deze mogelijkheden komen in een hoog tempo op je af zodat je een soort "keuzestress" kan gaan ontwikkelen: de stress die het gevolg is van het moeten nemen van een reeks beslissingen die niet kunnen uitgesteld worden. In het Frans is dit fenomeen bekend onder de naam "l'embarras du choix" (het ongemak van de keuze, het moeilijke gevoel van vele keuzes te hebben en niet weten wat te kiezen).

Overvloed aan informatie

De informatiemaatschappij is in de eenentwintigste eeuw zodanig ontwikkeld dat de dingen die op ons afkomen snel veranderen. Er wordt zoveel informatie op ons losgelaten dat het moeilijk is om door de bomen het bos nog te zien. Onze interesses worden van allerlei kanten gestimuleerd zodat het niet onlogisch is om vaak van overtuiging veranderen. Daardoor is het moeilijker om definitieve keuzes te maken. Jongeren en jongvolwassenen zijn tegenwoordig veel mobieler en flexibeler in hun keuzes en interesses dan vroeger.

Je eigen geld verdienen

Om je eerste stappen te zetten in de grotemensenwereld, is het kiezen van een baan een logische stap. Werk vinden betekent een plaats innemen in het sociale leven, je eigen geld verdienen en onafhankelijk worden. Die stap in het beroepsleven kan in het begin erg moeizaam gaan en een hele aanpassing met zich meebrengen. Bij sommige jongvolwassenen zorgt dit dan ook voor stress. Ze bevinden zich in een soort van vacuüm: ze zijn los van de beschermende cocon van school of universiteit, maar zijn nog niet gelanceerd in het echte maatschappelijke systeem van werk, sociale status en gezin.

Liefdesrelatie

In het eerste stadium van de volwassenheid komt er bij de meesten ook een eerste serieuze relatie kijken. Dit kan een erg verrijkende ervaring zijn waarbij je je eigen persoonlijkheid verder kan ontdekken én uitbouwen. Tegelijk komen ook hier keuzes bij kijken die je zal maken in samenspraak met je partner: hoe ernstig vatten we onze relatie op, gaan we samenwonen of niet, en hoe verdelen we onze tijd? Daarbij komt dan nog de tijdopslorpende bezigheid van je baan, het verderzetten van je sociale contacten, en het beoefenen van hobbies. Een beginnende relatie kan hierdoor een zekere druk ervaren wat de partners stress kan bezorgen.

Supplementen tegen stress

Voedingssupplementen tegen stress kunnen eventueel een oplossing bieden tegen de spanning waar jongeren en jongvolwassenen aan blootgesteld worden. Voedingssupplementen zorgen op een veelzijdige manier voor extra kracht en energie en laten de geest tot rust komen. Hierdoor zal je beter met druk en stress kunnen omgaan. Sommige supplementen helpen je om rustiger te worden in een stresserende situatie, terwijl je tegelijkertijd alert en bij de pinken blijft. Deze dubbele werking kan bijvoorbeeld heel erg nuttig zijn bij examenstress. Enkele voorbeelden van voedingssupplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Stress
  • Ortholon Brain Relax
  • A. Vogel Passiflora

Lees verder

Gerelateerde artikelen
OntspanningstherapieOntspanningstherapieStress en vermoeidheid zijn veel voorkomende begrippen. Ontspanningstherapie kan hiervoor een oplossing zijn. Maar heeft…
Meditatie: stress loslatenIn de volgende oefening leer je om stress te lokaliseren en het vervolgens los te laten. Stress begint meestal in je hoo…
Stress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress is een fenomeen waar sommigen tijdelijk last van hebben, zoals bij een spannende, ongewone gebeurtenis in hun lev…
Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Fysieke stress: hoe kan lichamelijke stress zich uiten?Stress: het is een verschijnsel waar iedereen wel mee te maken krijgt. Ook al geven sommige koele kikkers het niet graag…
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/d_ls555
  • http://cookies.publiekeomroep.nl/data/sites/publiekeomroep.nl/?crrand=104468187
  • http://www.avogel.be/nl/webwinkel/producten/passiflora_complex_forte.php (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Stress: steeds meer jongeren hebben last van keuzestress"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!