InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd?

Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd?

Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd? Als het gaat om een bepaalde ziekte hoor je vaak de uitspraak: “dat is de ziekte van deze tijd”. Men gaat er dan van uit dat de betreffende aandoening typisch is aan de tijdsgeest. Doorgaans gaat het om depressie, burn-out en stress. Maar er zijn ook nieuwe aandoeningen bij gekomen zoals RSI. Opvallend is het symptoom van "gebrek aan energie" dat vaak terugkomt bij elk van deze welvaartsziekten. Heelwat mensen proberen dan ook om meer energie en weerstand te verkrijgen door middel van voedingssupplementen met multivitaminen. Welke zijn de ziekten van de 21ste eeuw en hoe zijn deze ontstaan?

Ziekten van deze tijd: depressie

Antidepressiva

Depressie is een aandoening die altijd al heeft bestaan maar sinds de eeuwwisseling aan een grote opmars bezig is. Sinds de eeuwwisseling lijken alsmaar meer mensen te kampen met gevoelens van somberheid, lusteloosheid en melancholie. De ontwikkeling van efficiënte antidepressiva maakte dat depressie beter en beter aangepakt kon worden. Bovendien werden de symptomen van depressie gerangschikt in een gecategoriseerd systeem (DSM-IV), waardoor de diagnose nauwkeuriger gesteld kon worden.

Welvaart

Vaak wordt depressie gezien als een fenomeen dat het gevolg is van materiële welvaart. Hoe groter ons materieel welzijn, hoe minder fysieke inspanningen we moeten leveren om te overleven en hoe meer tijd we overhouden om over ons leven en de nietigheid ervan na te denken. De kans dat je gaat piekeren wordt dus groter.

Burn-out

Gebrek aan energie

Burn-out is een aandoening die in dezelfde lijn ligt als depressie, maar toch niet hetzelfde is. Ook hier zijn de symptomen vaak lusteloosheid, vermoeidheid en een gebrek aan energie. Verschil is dat het burn-outsyndroom vooral zijn wortels heeft in een gebrek aan voldoening op het werk. Burn-out treft vaak mensen die zich jarenlang met veel enthousiasme hebben ingezet voor hun baan en plots te kampen krijgen met een verlies van enthousiasme. Je verliest je energie en zelfvertrouwen, hebt nergens meer zin in en je werk gaat eronder lijden.

Werk als ideaal

Specialisten beweren dat dit syndroom een onrechtstreeks gevolg is van de alsmaar sneller gaande prestatiemaatschappij, waarbij werken, presteren en efficiënt zijn als het ware geïdealiseerd wordt. Als men denkt hieraan niet te kunnen voldoen, verliest men zijn zelfvertrouwen en overtuiging. Burn-out komt vooral voor in de dienstverlenende sector, waarbij men mensen helpt en bijstaat op medisch, verzorgend en psychologisch vlak.

Aandoeningen 21ste eeuw: stress

Spanningen

Stress is een ruim begrip waaronder veel symptomen samengebracht kunnen worden. Mensen met stress hebben het gevoel onder druk te staan en lijden daaronder. Ze worden zenuwachtig, onzeker en kunnen te maken krijgen met faalangst, zowel op privévlak als op het werk. Stress is een psychologisch symptoom dat helaas ook zijn gevolgen heeft voor het lichaam. Door stress kan je spanning gaan opstapelen in de buik, in de nek of in de rug. Hierdoor kan je bijkomende lichamelijke klachten gaan ontwikkelen zoals bijvoorbeeld kortademigheid, buikpijn, maagzweer of stijve nek.

Hoge eisen

Stress kan je beschouwen als een gevolg van een evolutie waarbij we gedwongen worden mee te gaan in een alsmaar ongeduldiger wordende samenleving, waarbij hoge eisen gesteld worden aan de bevolking. Denk aan het adagium: sneller, groter, beter, meer: het wordt moeilijk om nog bevrediging te halen uit een verwezenlijking als het normaal is geworden om alsmeer te willen.

Rugpijn en nekpijn

Houding

In de eenentwintigste eeuw is de wereld technologisch zo sterk ontwikkeld dat de meerderheid van ons dagelijks tijd achter de pc doorbrengt. Bovendien is ook de markt van andere gadgets geëxplodeerd: denk maar aan de smartphone en de tablet. Hierdoor turen we vaker naar een beeldscherm, waarbij we voortdurend onze ogen moeten inspannen. Daarnaast nemen we onbewust een houding aan waarbij we de rug en de nek opspannen om voortdurend te kunnen focussen op het beeldscherm.

Nieuwe klachten

Op lange termijn kunnen op die manier makkelijk rugklachten ontstaan, net als nekpijn, schouderpijn. Bovendien zijn er dankzij deze evolutie ook nieuwe aandoeningen ontstaan zoals de Repetitive Strain Injury (RSI), de muiselleboog, en de SMS-duim.

Gebrek aan energie

Opvallend aan al deze welvaartsziekten is dat er een symptoom is dat steeds terugkeert in het overzicht van de klachten van al deze ziekten en aandoeningen: een gebrek aan energie. Energie is cruciaal om sterk genoeg te zijn om je te wapenen tegen ziektes en een gebrek eraan kan dan ook de kans op aandoeningen vergroten. Tal van mensen die het moeilijk hebben klagen dat ze geen energie hebben om in de dagelijkse ratrace te kunnen functioneren en aan de verwachtingen te voldoen. Gebrek aan energie kan je aanvullen door het nemen van de gepaste voedingssupplementen zoals multivitaminen, ijzer en magnesium. Voedingssupplementen voor meer energie kan je aanvullend nemen, in combinatie met een gezonde voeding.
Enkele voorbeelden van supplementen voor meer energie en weerstand zijn:
  • Davitamon Compleet Weerstand
  • Swisse multivitaminen
  • Lamberts multi A-Z

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Burn-out, wat is het?Burn-out, wat is het?Het is inmiddels een algemeen bekend begrip. Burn-out. Klachten die niet lichamelijk zijn, maar wel lichamelijk kunnen w…
Stress meten met apparatuurStress meten met apparatuurMeer dan tien procent van de Nederlandse beroepsbevolking lijdt aan burn-out. Burn-out ontstaat door langdurige ongezond…
Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Overwinteren: waarom is het goed voor de gezondheid?Er zullen maar weinig mensen zijn die echt houden van de winter, behalve dan de liefhebbers van sneeuw en gezelligheid.…
Langer en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomenLanger en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomenDe grote oorzaken van ziekten zijn de aandoeningen Hyperaciditeit, Ontsteking, Oxidatie, Overbelasting van het stress-sy…
Arbeidsongeschiktheid in 7 soorten en matenArbeidsongeschiktheid in 7 soorten en matenJe kunt arbeidsongeschikt worden door verschillende aandoeningen en oorzaken. Ook kun je op verschillende manieren beoor…

Reageer op het artikel "Aandoeningen 21ste eeuw: wat zijn de ziekten van deze tijd?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Welvaartsziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!