InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeukende vagina na het douchen, waar komt dat door?

Jeukende vagina na het douchen, waar komt dat door?

Jeukende vagina na het douchen, waar komt dat door? Heb je lekker gedoucht dan is alles weer lekker fris. Maar soms kan een teveel aan inwendig schoonmaken veel problemen opleveren, waardoor men veel klachten aan de schede kan krijgen. Zeepgebruik is daarbij vaak de primaire veroorzaker van een jeukende vagina. Wat zijn de symptomen en waarom is het belangrijk om beter geen zeep inwendig te gebruiken?

Jeukende vagina

Symptomen

Heeft men gedoucht waarna binnen een kort tijdsbestek klachten ontstaan dan kan er sprake zijn van een inwendige schimmelinfectie. Het kan zich uiten in:
  • het vaak naar het toilet moeten gaan;
  • het hebben van een rode uitslag in en om de schede-ingang;
  • het hebben van pijn tijdens het plassen en gemeenschap;
  • het hebben van veel witte afscheiding.
Indien deze aandoening onbehandeld blijft zal het uiteraard verslechteren, waarbij de mogelijke infectie- of bacterie haard opstijgt in het lichaam em meer schade wordt aangericht. Denk potentieel aan verminderde vruchtbaarheid. Waardoor wordt dit veroorzaakt en hoe kan het worden voorkomen?

Frequent wassen en zeep gebruik

Vaak worden voorgenoemde symptomen geassocieerd met een seksueel overdraagbare aandoening, echter het kan ook worden veroorzaakt door een verkeerde manier van wassen. Het kan dus ook bij diegene voorkomen die nog niet seksueel actief zijn. Hoe maakt men het schoon is dus van groot belang. Meestal is men in de veronderstelling dat ook alles in het lichaam compleet schoon moet zijn. Daartoe wordt met zeep inwendig de boel schoon gehouden, waarna het wordt nagespoeld. Probleem daarbij is het type zeep dat wordt gebruikt en in hoeverre zeepresten achterblijven.

Zuurtegraad is van groot belang

Het inwendige heeft een lage pH waarde, waardoor het relatief zuur is ten opzichte van de rest van het lichaam. Toch is het van groot belang dat die zuurtegraad in stand wordt gehouden aangezien het de barrière vormt tegen bacteriële indringers en infecties. Men ziet dan ook vaak als men verminderde weerstand heeft dat het zuurgehalte te hoog is, waardoor het risico op een blaasontsteking enzovoorts toeneemt. De vrouw moet er dan ook op letten hoe er bijvoorbeeld wordt schoongemaakt na de ontlasting om bacteriën in de schede te vermijden. Wat voor invloed heeft zeepgebruik hierop?

Inwendig gebruik van zeep

Gewone zeep is op zich niet verkeerd voor het wassen van de huid. Echter inwendig dient een zuurtegraad in stand te worden gehouden om bacteriën te kunnen weren. Zeep heeft echter een hoge pH waarde, waardoor het meer basisch is. Deze zeep zorgt er dus voor dat de pH waarde relatief stijgt en dus de kans op indringers toeneemt. De schede heeft een zuurtegraad van rond de 4,5 pH, echter bij zeep ligt het rond de 8 à 9 pH. Door het inwendig te gebruiken waarbij mogelijk zeepresten onvoldoende worden uitgespoeld, wordt de zuurtegraad verstoord. De kans op ongewenste bacterie indringing en infecties neemt dus ook snel toe. Normaal uit het zich in blaasontsteking, voorgenoemde symptomen, waarnaast ook andere infecties kunnen de overhand nemen.

Behandeling van de aandoening

Is het eenmaal opgetreden dan kan men er veel last van hebben. Men doet er goed aan om naar de huisarts te gaan om een anti bacteriële pil oraal in te nemen, waarnaast ook een pil inwendig wordt aangebracht. Die combinatie zorgt ervoor dat de aandoening snel minder wordt en de symptomen verdwijnen. Zorg er altijd voor dat je met klachten snel reageert om verslechtering te voorkomen. De pillen moeten meerdere dagen tot een week achter elkaar moeten worden ingenomen en ingebracht.

Hygiëne en inwendige douche

Een manier om er wel voor te zorgen dat het inwendig schoon is, is het gebruik van een inwendige douche. Daartoe wordt een speciaal gevormde kop ingebracht, waarna het van binnenuit wordt schoon gespoten. Daartoe worden producten zoals Bioclin Multi-Gyn gebruikt. Het wordt toegepast om irriterend gevoel na de daad te verwijderen en om de pH waarde te laten herstellen. Let wel dat het soms voorkomt dat juist door het gebruik van dit middel irritatie veroorzaakt en dus is het de vraag of dit wel geschikt is voor jou. Wat kun je dan verder nog wel doen?

Vermijden jeukende vagina

Belangrijk om te onthouden is dat het inwendige van het lichaam zich zelf optimaal kan beschermen tegen de invloeden van infecties en bacteriën. De pH waarde zorgt ervoor dat indringers snel oplossen en dus geen kans hebben. Wil je wel de boel schoon houden door zeepgebruik, doe het dan met pH neutrale zeep of baby zeep. De kans op klachten is daarbij minder groot. Daarnaast is het belangrijk om het inwendige wassen met zeep tot een minimum te beperken. Was je het wel iets uit met zeep spoel dan altijd met voldoende water na om alle zeep restanten te verwijderen. Let wel dat het lichaam een natuurlijke zuurtegraad heeft waardoor de schede een zelfreinigende eigenschap heeft. Voorkom problemen door het zeepgebruik te beperken danwel helemaal geen zeep te gebruiken. Ietsjes water gebruiken kan ook voldoende zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Vaginale afscheidingVaginale afscheidingIedere vrouw in de vruchtbare periode heeft afscheiding. Het zou niet normaal zijn als een vrouw in haar vruchtbare jare…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Witte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed bij zwanger, overgang en voorkomenWitte vloed is een natuurlijke afscheiding van de vagina. In de volksmond wordt witte vloed wel eens aangeduid als een s…
Bacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingBacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingEen bacteriële infectie in de vagina kan alle vrouwen overkomen. Het is normaal dat er bacteriën en schimmels in de sche…
Bronnen en referenties
  • http://www.iocob.nl/vrouwenziekten/vagina-pijn-vagina-pijn-2.html
  • http://www.e-gezondheid.be/een-gezonde-vagina-moet-zuur-zijn/actueel/995

Reageer op het artikel "Jeukende vagina na het douchen, waar komt dat door?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!