InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steken in onderbuik: oorzaken van stekende pijn in onderbuik

Steken in onderbuik: oorzaken van stekende pijn in onderbuik

Steken in onderbuik: oorzaken van stekende pijn in onderbuik Steken in de onderbuik of stekende pijn in de onderbuik wijst vaak op een urineweginfectie. Zo kan een blaasontsteking voor hevige stekende pijn in de onderbuik en/of onderrug zorgen. Het is soms zo erg, dat je niet eens meer rechtop kunt lopen door de pijn. Er zijn ook andere oorzaken van steken in de onderbuik. Er worden een aantal courante oorzaken van steken in de onderbuik besproken, waarbij de steken zich kunnen uiten in kleine speldenprikken, maar ook in hevig pijnlijke steken waarbij normaal functioneren is uitgesloten. Vrouwen hebben in het algemeen vaker last van steken in de onderbuik dan mannen. Zwanger en steken in de buik hebben of tijdens de menstruatie of eisprong is een verschijnsel dat veel voorkomt.

Mogelijke oorzaken steken in onderbuik

Stekende pijn in onderbuik door blaasontsteking

Een blaasontsteking is een niet-besmettelijke ontsteking van het slijmvlies van de blaas. Een blaasontsteking geeft soms aanleiding tot een stekende (hevige) pijn in de (onder)buik en/of onderrug. Daarnaast voel je vaker aandrang om te plassen, maar plas je per keer minder. Als gevolg van de blaasontsteking doet het plassen pijn of het plassen geeft een branderig gevoel. De aandrang om te plassen op zich kan al pijn doen. De urine kan troebel zijn of er kan een beetje bloed in de urine zitten. Je kunt ook wat verhoging hebben (geen koorts).

Een blaassteen van 1,4 cm / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Een blaassteen van 1,4 cm / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Blaasstenen

Blaasstenen zijn kleine samenklonteringen van chemische afvalstoffen die zich geleidelijk in de blaas vormen. Blaasstenen veroorzaken niet altijd klachten, zeker niet in het geval van wat kleinere stenen. Klachten kunnen bestaan onder meer uit een doffe of stekende pijn in de onderbuik, welke veelal heviger wordt bij lichamelijke inspanning en plotselinge bewegingen, pijn bij het plassen, moeilijk urineren en bloed in de urine. Mannen kunnen daarnaast last krijgen van pijn of ongemak aan het uiteinde van het mannelijke lid of in de balzak.

Blaaspijnsyndroom

Het blaaspijnsyndroom (interstitiële cystitis) is een zeldzame en pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking. Het komt vooral bij vrouwen voor, maar mannen kunnen het ook krijgen. Kenmerkend is de aanhoudende, heftige pijn in de blaas, die veelal vermindert als je hebt geplast. Andere klachten zijn frequent urineren, zowel overdag als 's nachts, een zeer vervelende en stekende pijn in de onderbuik, (bij vrouwen) vaak ook in de schede wat pijn bij de geslachtsgemeenschap geeft. De pijn kan uitstralen naar de liezen en de rug. Het blaaspijnsyndroom interfereert met het dagelijkse leven en kan vergaande sociale en psychische problemen geven.

Misselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAllianceMisselijkheid / Bron: Istock.com/CentralITAlliance

Nierbekkenontsteking

Bij een nierbekkenontsteking is de wand van het nierbekken ontstoken. De klachten hebben veel weg van een blaasontsteking. Een nierbekkenontsteking kondigt zich vaak aan als een plotseling opkomende stekende pijn in de zij, onderbuik of rug. De pijn kan zich soms ook uitstralen naar de geslachtsorganen. Je krijgt koorts met koude rillingen, je kunt misselijk worden en overgeven. Je hebt soms ook last van troebele urine of bloed in de urine. Verder zijn er de typische blaasontstekingsachtige klachten, zoals een pijnlijk en branderig gevoel bij plassen en regelmatige drang tot plassen.

Menstruatiepijn

Het samentrekken van de baarmoeder om het baarmoederslijmvlies af te stoten, kan krampen en steken vlak voor en tijdens de menstruatie veroorzaken, ook wel 'menstruatiepijn' genoemd. Veelal gaat het om steken en krampen in de onderbuik, waarbij de pijn kan doortrekken naar de rug of de benen. De pijn kan zo hevig zijn dat je niet normaal kunt functioneren. Menstruatiepijn kan zich enkele dagen voor, of aan het begin van de menstruatie aandienen. De klachten zijn het hevigst als de bloeding op zijn hoogtepunt is, waarna de pijn langzaamaan wegzakt.

Steken in onderbuik bij de eisprong

De ovulatie of eisprong is het moment waarop een rijpe eicel (de vrouwelijke voortplantingscel) de eierstok verlaat. Rond de ovulatie is de vrouw het meest vruchtbaar. Iedere menstruatiecyclus heeft een vrouw één eisprong en dit moment vindt ongeveer 14 dagen voordat je menstruatie komt plaats. De eisprong voelt vaak aan alsof er een menstruatie op komst is. Dit kan gepaard gaan met krampjes en steekjes in de onderbuik en soms ook te voelen in de liezen.

Eileiderontsteking

Een eileiderontsteking is een ontsteking van de eileider(s) en wordt vaak veroorzaakt door een infectie met de seksueel overdraagbare aandoening chlamydia. Een eileiderontsteking verloopt vaak niet zelden zonder symptomen. Soms kun je last krijgen van stekende pijn aan de zijkanten van de onderbuik. Andere klachten zijn pijn of een branderig gevoel bij het plassen, afscheiding, tussentijdse bloedingen en pijn of bloedverlies tijdens of na de gemeenschap.

Bandenpijn

Wanneer je zwanger bent, kun je ook last krijgen van steken in de onderbuik. Bandenpijn geeft een zeurende of juist scherp stekende pijn in je onderbuik, ter hoogte van je schaambot. Deze pijn kan vrij lang aanhouden. Doordat de baarmoeder groeit en oprekt tijdens de zwangerschap, kan bandenpijn ontstaan. In feite komt het door de toegenomen spanning die op de banden komt te staan die je baarmoeder vasthouden. De pijn die dit veroorzaakt kan uitstralen naar je liezen of je rug. Je kunt er vooral last van hebben vanaf de 20ste week van de zwangerschap, als je buik en je baarmoeder ineens snel groeien. Wat kan helpen is een warme kruik, een warm bad of warme douche. Neem contact op met je huisarts als je buikpijn en vaginaal bloedverlies hebt terwijl je zwanger bent, of al je het niet vertrouwd.

Prikkelbare darm syndroom (PDS)

Het prikkelbare darmsyndroom is een veel voorkomende aandoening, welke behoort tot de zogeheten functionele maagdarmklachten. De klachten waarmee PDS gepaard kan gaan worden veroorzaakt door een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm. Eén van de klachten van PDS is hevige krampen of steken in onderbuik. Vaak heb je ook problemen met de stoelgang (diarree en/of verstopping) en kun je last hebben van een opgeblazen gevoel en klachten zoals opboeren en winderigheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksSteken in de buik - maagstreek - rechts, midden en linksVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
Pijn in onderbuikPijn in onderbuikPijn in de onderbuik betreft vaak de darmen, de blaas, de prostaat (mannen) of de baarmoeder en eierstokken/eileiders (v…
Pijn in de onderbuikPijn in de onderbuikPijn in de onderbuik is een pijn die gevoeld wordt laag in de buik. Het wordt dan ook wel lage buikpijn genoemd. Buikpij…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingEen blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijze - 200 aandoeningen - symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, 2009.
  • http://www.pijn-in-onderbuik-links-rechts.nl/1/pijn_in_onderbuik_oorzaken_352881.html
  • Afbeelding bron 1: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/CentralITAlliance

Reageer op het artikel "Steken in onderbuik: oorzaken van stekende pijn in onderbuik"

Reacties

Jessica, 06-06-2016 08:57 #9
Ik heb al 5 dagen last van stekende pijn in mijn onderrug en ook buikpijn. Normaal heb ik dit altijd voor dat ik mijn regels krijg maar nu houdt het ook aan tijdens mijn regels. Ik ben ook elke dag misselijk en ik heb diaree. Ik vind dit raar omdat ik dit normaal niet ervaar bij mijn maandstonden. Zou ik mij zorgen moeten maken, kan het aan iets anders liggen dan mijn maandstonden?

Truus, 27-02-2016 14:46 #8
Ik heb sinds 3 weken toegenomen benauwd.
Is begonnen na plots heftige pijn rechterflank. Doffe tot scherpe steken en soms ook jeuk.
Kan sindsdien niet meer goed voelen dat ik naar de wc moet. Met name niet als ik lig. Word dan wakker van hartkloppingen en ben daarbij duizelig. Eenmaal staande of zittend op toilet is pas duidelijk dat blaas gevuld is.
Zodra deze leeg is word hartslag weer normaal. Twee nachten na plassen vreselijk pijn gehad in buik. Sindsdien is volle blaas zittend ook niet goed te voelen.

Al 3 maanden last van bloedsliertjes opgeven (Ene arts denkt aan reflux ander aan gesprongen adertjes longen) bij bloedverdunners.

Sindsdien ook vergrote milt en lymfe gezien op echo. Ook beweeglijke verdikkin onder wang en wit uitgeslagen tong met vieze rotte smaak in keel. Daarbij zwaar vermoeid en verminderde eetlust.

Word niet doorverwezen naar uroloog en kno arts kon ook niets vinden. Ben nu continu hees, brandende keel.
Veel pijn t.h.v. lever/nier, schouders. Pijnstillers en antibiotica hielpen niet. Urinetesten, hepatitis testen goed.

Heb ook vaak pijn op buik en bij milt en schouders. En uit niets steken in anus en verdikte beweeglijke stuit.

Wie weet raad? Ben wanhoop nabij en vrees voor oorzaak.

Indra Macias, 29-11-2015 19:52 #7
Ik had vanmiddag steken in mijn linkeronderbuik. Ik had door een reis bijna 13 uur niet gedronken, Na anderhalfuur gingen de steken voorbij. Ik googelde en vond nierstenen. Kunnen de klachten weer terugkomen? Reactie infoteur, 02-12-2015
Er kan ook sprake zijn geweest van uitdroging, te herkennen aan een aantal symptomen zoals droge mond of tong, geconcentreerde (donkere) urine, duizeligheid, krampen in buik of benen, erge dorst of algehele zwakte.

Cynthia, 07-01-2015 09:15 #6
Ik ben 29 weken en 5 dagen zwanger. Nu zit ik met het volgende probleem: sinds maandag middag heb ik stekende zeurende pijn in mijn onderbuik dat doortrekt naar mijn onderrug en komen ook nog eens harde buiken bij. Gisteren naar de huisarts geweest op advies van de verloskundigen voor te controleren op blaasontsteking maar dat is het niet. Ik ben internet volledig af aan het zoeken wat het kan zijn maar ik vind maar niks. Iemand enig idee of ervaring ermee?

-., 30-12-2014 09:50 #5
Hallo,

Ik heb de afgelopen dagen laat van mn onderbuik, ik dacht dat het gewoon menstruatiepijn was maar het werd gister veel erger.
Nu ben ik wakker en kan ik amper bewegen en zijn de krampen en steken supee heftig…
En op een of andere manier zijn de aanknopingspunten van mijn schouders ook super pijnlijk (ook krampen en steken).
Ik weet nu niet wat ik moet doen want ik heb momenteel niemand om om hulp te vragen.
Wat kan het mogelijk zijn? Reactie infoteur, 30-12-2014
U doet er verstandig aan contact op te nemen met de huisarts of huisartsenpost.

Xx Ano, 04-02-2014 23:16 #4
Ik heb denk ik pds… ik heb het nu 5 keer gehad. 1 keer drie dagen achter elkaar, de vierde een maand geleden en de 5de gister. Die van gister was zo erg. Ik zat op de wc en ik krijg die buikpijn altijd na het eten. En ik zat te schreeuwen en mijn hele lichaam zat onder het zweet, en ik wist niet wat ik moest doen dus ging ik op de grond liggen het is wel 3 kwartier doorgegaan. Moet ik nu naar de huisarts? Vorig jaar september had ik een geknapte blindedarm operatie, wellicht speelt dat mee want ik heb het nooit daarvoor gehad, maar pds heeft m'n moeder, m'n tante en m'n zus. moet ik naar de huis of nog wachten?

Groetjes
Een meisje van 14 heel bijna 15

Yvonne, 18-12-2013 09:11 #3
Ik heb sinds maandag stekende pijn in onderbuik, soms rechts en soms links. Af en toe misselijk. Vaak ook lang missrlijk. Verder heb ik geen enkele klachten. Ook ben ik pas anderhalve week gestopt met de pil voor tweede kinderwens.

S., 18-11-2013 11:59 #2
Hallo, ik heb sinds een week last van beetje stekende pijn in me maag af en toe zurig/ branderig gevoel en heel klein beetje soort misselijkheid. Nu heb ik gemeenschap gehad na me menstruatie week en slikte net weer 2 dagen de pil. Deze slik ik wel al zeker 8 jaar. Maar ik heb wat stress rn moeilijke periode waar ik nu in zit en dat weet een lichaam denk ik toch altijd. Nu dwaalt het een beetje erg door me heen dat ik eventueel zwanger kan zijn maar het kan ook een infectie zijn zoals blaasonsteking etc daar heb ik snel last van. Kan iemand mij eventueel helpen met dit?

Redan, 15-05-2013 10:13 #1
Wat moet ik doen om blaasontsteking te verhelpen?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!