InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beter slapen door alcoholinname te verminderen

Beter slapen door alcoholinname te verminderen

Beter slapen door alcoholinname te verminderen Stappen, uitgaan en jezelf vermaken gaat goed in combinatie met een glaasje alcohol. Voor sommige mensen is het innemen van alcohol een bezigheid voor na het werk en kan uitgroeien tot een ernstige verslaving. Het zorgt ervoor dat het lichaam er afhankelijk van wordt, waarnaast de persoon ook slecht tot moeilijk tot rust kan komen. Waarom rust je slecht met structureel alcoholgebruik en waarom kun je bij mindering beter slapen?

Alcoholinname verminderen en beter slapen

Verslavende werking en dagelijks gebruik

Alcoholinname zorgt ervoor dat de hersenen endorfine gaan aanmaken. Dit is een neurotransmitter, waarmee we een minder angstig en een meer positief beeld van de wereld krijgen. Oftewel we voelen ons er beter en prettiger door. Deze eigenschap van alcohol in combinatie met die lichaamsreactie, zorgt ervoor dat we snel verslaafd kunnen raken aan de inname van deze vloeistof. Dagelijks een biertje drinken na werktijd kan eindigen in drinken tot je in slaap valt. Ook bestaat de kans dat je heimelijk gaat drinken tijdens werktijden. Zorg er altijd voor dat je alcohol met mate drinkt om verslavende nadelige gevolgen te voorkomen.

In een roesje komen om te slapen

Voor velen is het drinken van alcohol een manier om te ontspannen en om relaxed in een roesje te komen. Het zorgt ervoor dat je je lekker voelt en daarmee goed in slaap kunt vallen. De inname zorgt ervoor dat het lichaam erop gaat reageren, zodat adrenaline toeneemt en ADH wordt uitgeschakeld. Wat voor invloed heeft dit op goed kunnen slapen?

Adrenaline en verhoogde hartslag

De lichaamstemperatuur van de alcoholdrinkende persoon ligt relatief hoger, omdat de alcohol daarvoor zorgt. Strikt genomen wordt door de lever het alcohol omgezet in acetaldehyde. Het is een gifstof welke grotere effecten op het lichaam heeft dan de alcohol zelf. De lever heeft daartoe veel suikers nodig en onttrekt dat overal uit het lichaam. De gifstof zorgt ervoor dat aderen verwijden zeker in de hersenen, waardoor een knallende hoofdpijn kan ontstaan. Het is alsof de hoofdpijn klopt en feitelijk is dat dan ook zo. Daarnaast zorgen gifstoffen er ook voor dat adrenaline hoog is, waardoor de hartslag ook sneller gaat.

Moeten plassen en wakker zijn

Omdat alcohol het ADH hormoon in de nieren uitschakelt zal het lichaam geen vocht meer hergebruiken. Tijdens de inname van alcohol zal de druk op de blaas versnelt toenemen en waarmee de gang naar het toilet snel is gemaakt. Kom je in een roesje en ga je slapen dan gaat dit proces nog door. Het zorgt ervoor dat het lichaam enerzijds uitdroogt, waardoor je dorstig wordt. Je wordt wakker, omdat je moet plassen. Beide factoren zijn belangrijke slaapverstorende factoren.

Met alcohol rust het lichaam niet uit

Omdat het lichaam tijdens je “slaap” druk doende is om van de alcoholgifstoffen te herstellen, is er geen sprake van diepe slaap. Je merkt het zelf niet, maar je lichaam is te actief om in echte diepe slaap te komen. Vaak betekent het dat je meer bewust bent van (veelal vervelende) dromen, waarvan je eveneens geschrokken wakker kunt worden. De combinatie van alle factoren zorgt ervoor dat het lichaam slecht rust, waardoor je de volgende ochtend een minder prettig gevoel hebt. Je wilt het liefst weer slapen, echter je moet weer aan het werk. Is dit proces structureel van aard dan zal het lichaam achterstallige rust oplopen.

Minder of stop met alcohol

Het lichaam heeft rust nodig en dat wordt niet bevorderd door stelselmatige alcoholconsumptie. Het is noodzaak om de inname te beperken, zodat je wel beter slaapt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je alleen maar in het weekend aan de alcohol zit, zodat je tijdens werkdagen goed de batterij kunt opladen. Rust is essentieel voor het goed functioneren van het lichaam en dus doe je er goed aan om de inname te beperken. Leg jezelf strikt op dat je maar op bepaalde dagen mag drinken om toch voldoende rust te krijgen. Let wel je mag je na een paar dagen rust jezelf best mag laten verwennen door het in ten nemen, echter met gepaste mate.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chidseyc, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholisme

Reageer op het artikel "Beter slapen door alcoholinname te verminderen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!