InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zij

Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zij

Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zij Heb je last van een zeurende of stekende pijn in de zij en heb je geen enkel idee van de reden hiervan? Dan is het belangrijk om op zoek te gaan naar de juiste oorzaak. Is de pijn in de zij niet veroorzaakt door hevige fysieke inspanningen, dan kunnen er verschillende aandoeningen aan de basis liggen. Nierstenen, galstenen of leverproblemen zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke oorzaken van pijn in de zij. Pijnklachten aan de zijkant van het lichaam kunnen zeurend, stekend, dof of uitstralend zijn en soms ook de ademhaling bemoeilijken. De oorzaak van deze klachten is te achterhalen aan de hand van de plek waar de pijn optreedt, met name links of rechts in de zij. Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijnklachten in de zij en welke tips kunnen hierbij van pas komen?

Stekende pijn in de zij

Pijn in de zij is een verschijnsel waar heel wat mensen al eens last van hebben gehad. Het gaat om een pijnlijk gevoel aan de zijkant van het lichaam, onder de ribben, waarbij de pijn kan uitstralen naar een lager gedeelte van het lichaam. De pijnlijke zij kan zowel links als rechts van het lichaam optreden. Patiënten beschrijven de pijn soms als zeurende of stekende pijn. In sommige gevallen spreekt men ook van een eerder branderige pijn of van plots opkomende en weer uitdeinende steken in de zij of pijnscheuten. Vaak maken de pijnklachten in de zij het ademhalen een heel stuk moeilijker.

Pijn in de zij onschuldig?

Pijnklachten in de zij kunnen optreden bij het sporten, waarbij een zeurende pijn geleidelijk overgaat in een stekende pijn. Na het beëindigen van de sportieve activiteit zal de pijn in de zij doorgaans vanzelf verdwijnen. Maar ook zonder te sporten kan je last krijgen van een pijnlijke zij. In dat geval is het belangrijk om de juiste oorzaak te vinden, want soms ligt er een ernstig, minder onschuldig probleem aan de oorsprong van de pijnklachten.

Oorzaken

Iedereen die aan sport doet, heeft ooit wel eens last gehad van pijn in de zij. In dat geval gaat het om een signaal van je lichaam dat je over je limiet gegaan bent. Door de fysieke inspanning kan het middenrif te kampen hebben met een kramp. Als dit gepaard gaat met een zuurstoftekort en vermoeidheid kan dit je een erg vervelende, stekende pijn in de zij bezorgen. Behalve fysieke inspanningen zijn er andere oorzaken die aan de basis kunnen liggen van pijn in de zij. Deze oorzaken zijn min of meer te onderscheiden aan de hand van de plaats in de zij waar ze klachten veroorzaken, namelijk links in de zij of rechts in de zij.

Pijn links in de zij

Alvleesklier

Links in de zij kan er pijn optreden die uitstraalt naar het midden van de buik: dit kan wijzen op een probleem met de alvleesklier. Een mogelijke oorzaak hiervan is een (acute of chronische) alvleesklierontsteking. De alvleesklier of pancreas is een orgaan dat een belangrijke functie vervult in het spijsverteringsstelsel, namelijk het verwerken en afvoeren van afvalstoffen. Bij een probleem aan de pancreas kan de pijn ook gevoeld worden tot in de linkerschouder of de rug.

Milt

Als je pijn hebt aan de linkerzij dan kan dit wijzen op een probleem met je milt. De pijn is eerder dof en wordt aan de linkerkant van de zij gevoeld. Oorzaak is vaak een vergroting van de milt, waardoor de druk binnen het miltkapsel stijgt. Vaak is de oorzaak een langdurige infectie.

Pijn rechts in de zij

Galstenen

Galstenen kunnen leiden tot pijnklachten in de zij die vergelijkbaar zijn met de pijn veroorzaakt door nierproblemen. Wel manifesteert deze pijn zich meer aan de voorkant van de romp, aan de rechterzijde van de ribben. Deze pijn voel je vooral als je te zwaar of teveel hebt gegeten.

Leverproblemen

Bij pijn aan de rechterkant van de buikstreek moet er ook gedacht worden aan een mogelijk leverprobleem. Leverproblemen manifesteren zich niet altijd even duidelijk en brengen soms weinig of geen symptomen met zich mee. Toch kunnen vage buikklachten die soms ook uitstralen wijzen op een probleem aan de lever.

Links of rechts in de zij

Nieren

Pijnklachten in de zij die eerder zeurend van aard zijn, hebben mogelijk te maken met nierklachten. Nierklachten kunnen optreden als je te weinig gedronken hebt, waardoor er teveel afvalstoffen achterblijven in de nieren. De nieren zijn een belangrijk zuiveringsstation in het lichaam en als je te weinig drinkt, kunnen je nieren deze afvalstoffen niet voldoende uit je lichaam wegvoeren. Op lange termijn kan dit leiden tot nierontsteking, nierstenen of nierkanker. Nierpijn kan zich links of rechts in de zij manifesteren, net onder de ribben.

Ribben

Ook in de buurt van de ribstreek kan pijn gevoeld worden die op het eerste zicht lastig te verklaren is. Toch kan er in sommige gevallen meteen de link gelegd worden naar de spieren in de buurt van de ribben. Een ontsteking of kramp in een van de tussenribspieren kan bijvoorbeeld erg pijnlijk zijn. Toch kan de pijn van een tussenribspierontsteking relatief snel weer voorbijgaan wanneer de spier zich hersteld heeft. Soms is er wel medicatie vereist.

Diagnose

Als je denkt dat een andere oorzaak aan de basis kan liggen van de pijnklachten, raadpleeg dan een arts om de juiste diagnose te stellen. Dit is zeker aan te raden als de pijn in de zij enkele dagen blijft aanhouden. Verder medisch onderzoek zal dan toelaten om de precieze oorzaak te bepalen (gaat het om nierstenen, galstenen, enz.?). De arts kan meer te weten komen over die oorzaak aan de hand van een lichamelijk onderzoek, een bloedanalyse, een echografie of een scan. Rekening houdend met het resultaat van dat onderzoek zal een medische behandeling gestart worden.

Pijnklachten zij: tips

Rust

In de eerste plaats is het belangrijk om fysieke inspanningen te verminderen of helemaal stop te zetten als je pijn in de zij voelt. Normaal gezien zou de pijn dan snel moeten verminderen en helemaal verdwijnen. Heeft de pijn in de zij niet te maken met een lichamelijke inspanning, ga dan na of je de laatste tijd niet te weinig water hebt gedronken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij een hittegolf in de zomer, waarbij je veel zweet en vergeet om voldoende water te drinken.

Pijnstiller

Een pijnstiller kan aangeraden zijn om de pijnklachten snel te bestrijden. Denk hierbij aan klassieke pijnstillers als paracetamol of ibuprofen. Na de inname van een pijnstillend middel zou de pijn moeten verminderen. Is dit niet het geval dan is de oorzaak van de pijn allicht geen voorbijgaand probleem maar is verder onderzoek noodzakelijk.

Behandeling

Afhankelijk van het specifiek probleem dat aan de oorzaak ligt van de pijn in de zij zijn er verschillende behandelingen mogelijk. Naast een behandeling met medicijnen, gestart en begeleid door een arts, kunnen ook supplementen nuttig zijn. In geval van pijn in de zij veroorzaakt door een leverprobleem kan je bijvoorbeeld supplementen innemen ter ondersteuning van de lever. Hetzelfde geldt voor problemen aan milt, galblaas en alvleesklier. Supplementen kunnen de werking van de verschillende organen stimuleren waardoor pijn in de zij in de toekomst voorkomen kan worden. In geval van pijn in zij veroorzaakt door een probleem aan de ribben kan een ribbrace of elastische ribband efficiënt zijn om comfortabeler te kunnen ademen en bewegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soms steken in de zij, oorzaak en behandelingSoms steken in de zij, oorzaak en behandelingSteken in de zij kunnen continue aanwezig zijn of soms optreden. Het vaakst zien we dat dit af en toe optreedt. Dit kan…
Buikpijn, links en rechtsBuikpijn, links en rechtsBuikpijn kan voorkomen in het midden van de buik, aan de rechterkant of linkerkant. Daarnaast wordt er nog verschil gema…
Aandoeningen: galstenenGalstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo g…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn aan de teelballen kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de testikels…
Stekende hoofdpijn: steken in hoofd rechts of links oorzaakStekende hoofdpijn: steken in hoofd rechts of links oorzaakStekende hoofdpijn of steken in hoofd kan zowel rechts als links optreden. Wat is de oorzaak van primaire of ideopatisch…
Bronnen en referenties
  • http://www.blessure-aanwijzer.nl/steken_in_de_zij.htm
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/pijn-in-de-zij
  • http://www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-urine/128068-Pijn-in-rechterzij-net-onder-de-ribben.html (bronnen geraadpleegd op 13/06/2016).

Reageer op het artikel "Pijn in de zij? Oorzaken en tips bij pijnklachten in de zij"

Reacties

Nmfs, 03-10-2017 11:28 #21
Hey,
Vorige week maandag was ik opeens misselijk geworden, ik moest veel overgeven maar het was niet echt ‘kots ‘ het was iets anders, het was echt fel geel. Geel als citroen ofzo. Ik ging opzoeken op het internet wat het zou kunnen betekenen, en er stond dat het iets met ‘gal‘ te maken heeft. Sinds maandag heb ik er geen last meer van gehad, maar ik heb dit ook nooit eerder gehad.

Woemsdag had ik de Shuttle Run test op school, en kreeg ik opeens hevige pijn rechts aan mijn zij. Ik dacht dat het komt door het veel rennen, want dat heb ik meestal dat tijdens rennen ik pijn aan mijn zij krijg & dat het daarna weer weggaat. Maar deze keer, de pijn verdween niet. Het is nu al bijna een week later, en ik heb nog steeds erg pijn in mijn zij. Rechts. Het is me opgevallen dat als ik gewoon ‘ loop ‘ dan begint het. Als ik rustig zit ofzo dan heb ik er geen last van. Op dit artikel zag ik dat het inderdaad te maken heeft met iets met ‘gal‘.

Maar wat kan ik nu het beste doen? Ik maak me zorgen dat er echt iets is, met ‘ die gal ‘ ofs Reactie infoteur, 04-10-2017
Beste,

De symptomen die je beschrijft kunnen met meerdere zaken te maken hebben, waaronder ook de gal. Maar anderzijds kan pijn in de rechterzij ook met andere dingen te maken hebben, zoals problemen aan de nieren, aan de ribben of aan de lever. Aangeraden is om je medisch te laten onderzoeken door een arts, zodat je snel duidelijkheid hebt. Een week pijn in de zij hebben is toch vrij lang, en reden genoeg om de onzekerheid van je situatie uit de weg te ruimen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

C. S., 09-06-2017 10:58 #20
Hallo,
Ik heb al bijna een jaar last van mijn middenrif. Bloedonderzoek was goed en echo lever nieren ook. Slaap maar paar uur wordt dan wakker van steken prikken en gevoel dat er iets ingedrukt wordt alsof er iets zwaars zit. heb diclofenac en maagzuurremmers maar die versterkt de pijn alleen maar.
Maak me best veel zorgen en hopelijk weet of heeft iemand dit ook.
vriendelijke groet coby

Van Kerkhoven-Dillen, 08-05-2017 15:49 #19
Hallo
heb al 1 week een zeurende pijn op de rug aan de linkervleugel. Ik neem Voltaren in en laat me insmeren ook!
Meestal is de pijn s·morgens bij het wakker worden!
als ik dan een tijdje uit bed ben, is het veel beter!
Maak me wel wat ongerust! Ligt daar een spier? of is er iets anders aan de hand?

Annie v. Kerkhoven Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Annie,

Pijn in de rug en in de zij kan met verschillende dingen te maken hebben, zoals hernia, een gewrichtsprobleem, spierpijn, enz… Als u zich beter voelt door te bewegen lijkt het nuttig om hiermee rekening te houden. Een spierprobleem lijkt minder logisch vermits in dat geval pijn vooral zou optreden bij bewegingen.
Voor meer zekerheid omtrent de oorzaak van uw pijn in de zij is het aangewezen om u rechtstreeks te laten onderzoeken door een arts. Dan zal snel duidelijk worden wat de oorzaak van het probleem is.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Alexander, 16-12-2016 15:21 #18
Goedemiddag,

Ben een jaar geleden gestopt met het gebruik van cocaïne en bier, dit heb ik in totaal 15 jaar gebruikt bijna elke dag. Nu begin ik sinds een maand of 2 last te krijgen van mijn lever, zeurende stekende pijn, gepaard met stinkende boeten laten en daarna flink overgeven.
Waar kan het aan liggen, heb medicijnen gekregen maar die hielpen maar af en toe.
Kunt u mij vertellen of het één met het ander te maken heeft?

Met Vriendelijke groet,
Alexander Reactie infoteur, 17-12-2016
Beste,

Stekende, zeurende pijn in de rechterzij kan inderdaad wijzen op een probleem aan de lever. De lever is een soort van zuiveringsstation die giftige stoffen uit het lichaam verwijdert. Als de lever vijftien jaar lang onder druk staat omwille van de middelen die u aangeeft dan kan dit mogelijk negatieve gevolgen veroorzaken.
Daarom kan het nuttig zijn om uw arts een bloedonderzoek te laten uitvoeren om de leverwaarden na te kijken. Dit kan al snel veel duidelijkheid brengen over de ernst van het probleem.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Viviane, 06-12-2016 21:30 #17
Hallo
Heb in 2011 borstkanker gekregen en de nodige behandelingen gekregen. Nu heb ik de laatste tijd een rare pijn onder mijn ribben vlak naast het middenrif en het straalt uit naar rechts een klein stukje. Trekt niet naar mijn zi. Ben bang voor kanker aan mijn lever. Heb wel een echo gehad en bloed laten trekken en bleek goed te zijn. Ik ben wel iemand die heel gespannen is. Wat zou het kunnen zijn?

Grtjs Viviane

Mr Rossen, 26-11-2016 20:34 #16
Beste,
Ik ben 16 jaar oud en heb de laatste tijd een heel erg raar gevoel in mijn rechter zij net onder ribben en ik weet niet of ik me daar zorgen om moet maken. Ik heb de laatste tijd niet veel speciaal gedaan en het valt gewoon niet uit te leggen. Ik hoop echt zo spoedig mogelijk van u te horen want ik word erg bang van,

Met vriendelijke groet,
Mr, Rossen Reactie infoteur, 29-11-2016
Beste,

Pijn in de zij kan met zoveel dingen te maken hebben, en kan zowel onschuldig als ernstig zijn. Stekende pijn in de zij, zeurende pijn, of zoals je zegt "een raar gevoel" net onder de ribben: het zijn symptomen die kunnen wijzen op heel uiteenlopende aandoeningen.
Het beste wat je kan doen is even langs te gaan bij je arts, die aan de hand van een medisch onderzoek snel een diagnose kan stellen.

Veel beterschap!

Vriendelijke groet,
Verdanov

S. R., 12-09-2016 13:39 #15
Beste,

Sinds enkele weken had ik wat last van mijn maag, was toen naar de arts gegaan en deze stelde een lichte maagontsteking vast. Deze maagpijn is ondertussen verdwenen. Maar nu heb ik toch dagelijks steken in mijn rechterzijde, vooral na het eten. De pijn komt plots op en is enorm scherp, soms kan ik zelfs niet praten erdoor. Maar na enkele minuten vermindert het langzaam tot het weg is. Sporten doe ik regelmatig en dan heb ik er geen last van. Mijn eetgewoontes zijn normaal en regelmatig. Moet ik hiermee naar een arts? Of toch gewoon mijn voeding aanpassen? Reactie infoteur, 13-09-2016
Beste,

Pijn in de rechterzij kan met verschillende dingen te maken hebben. Mogelijk gaat het om naweeën van de maagontsteking of van de medicijnen die je toen hebt moeten nemen. Het kan ook gaan om een probleem aan de lever, waarvan de ligging zich In de rechterzij situeert. Maar vermits je vaak sport en er gezonde voedingsgewoonten op na houdt gaat het mogelijk om een andere oorzaak zoals bijvoorbeeld een spierprobleem. Ook tussen de ribben bevinden zich spieren (tussenribspieren) die kunnen ontsteken en pijn in de zij veroorzaken. Een lichte beweging of activiteit zoals bijvoorbeeld praten kan dan al pijn doen.

Maar het is aan je arts om de precieze oorzaak van de pijn in de zij vast te stellen. Alleen hij kan door medisch onderzoek de juiste diagnose stellen en een behandeling voorstellen.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Lorrentop, 12-06-2016 13:11 #14
Hallo, heb vroeger een jaar lang pijn gehad aan linker zij (meer naar achterkant dan naar voorkant) alle onder zoeken laten doen niets gevonden. Sinds enkele dagen had ik weer die stekende pijn bij hoesten of lachen zo'n stekende pijn of je hebt 10km gelopen, nu heb ik die stekende pijn heel de tijd door. Heb wel een ingekapstelde niersteen hebben ze bij vorige onderzoeken gezien maar deze kon volgens dokter niet los komen. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 13-06-2016
Beste,

Pijn in de zij die zich meer naar de achterkant dan naar de voorkant situeert, kan met verschillende dingen te maken hebben. Mogelijk is de niersteen de oorzaak, ook al is deze niet losgekomen. Het kan zijn dat deze niersteen drukt op de omliggende spieren of organen en dus onrechtstreeks pijn veroorzaakt. Een andere mogelijkheid is een probleem met de tussenribspieren, dat zijn spieren die zich tussen de ribben situeren en mogelijk een krampachtige, stekende pijn in de zij kunnen veroorzaken. Maar het is moeilijk om met zekerheid een oorzaak aan te wijzen zonder medisch onderzoek. Daarom is het best om meer uitleg te vragen aan je arts, want deze kent immers je specifieke medische situatie en achtergrond.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Betty, 26-03-2016 19:29 #13
Ik heb last van zeurende pijn linkerzij, als ik sport, of in beweging ben niet,
zo vlug ik ga zitten, wordt het ongemakkelijk, en vraag me af wat dit kan zijn.

Kan dit b.v met de darmen te maken hebben.

Graag zie ik een reactie tegemoet. Reactie infoteur, 27-03-2016
Beste Betty,

Een zeurende pijn in de linkerzij kan inderdaad met de darmen te maken hebben. In de linkerkant van de buik maakt de dikke darm een "bocht" waar zich nog al eens een probleem kan situeren. Maar zeurende of stekende pijn in de linkerzij kan ook met andere dingen te maken hebben. Best ga je even langs bij je arts voor grondig medisch onderzoek, zodat de oorzaak van het probleem duidelijk wordt.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ezra, 19-01-2016 23:34 #12
Beste,

Ik heb sinds een paar dagen opeens een soort van pijn aan mijn rechterzij vooral als je het aanraakt, heel soms ook een klein steekje maar de pijn voelt ook al een beetje over de ribben, het voelt zeg maar als huid pijn beetje net zoals je ziek bent. Ook heb ik op m'n rug aan de rechterzijde een rode vlek gekregen op dezelfde dag dat de pijn begon, het jeukte toen best wel en het heeft hetzelfde gevoel daar als onder m'n ribben, op de rode vlek zitten dus ook bultjes heb het laatste dagen ingesmeerd met calendulan en de roodheid enzo is al minder maar de
Pijn niet. Ik ben zo bang dat dit iets met m'n nier te maken heeft en ik hoop zo erg dat het bijv alleen maar gewoon huid pijn is… Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Ezra,

De symptomen van pijn in de zij die je beschrijft lijken op het eerste zicht te wijzen in de richting van een huidprobleem. Jeuk en roodheid van de huid die verminderen na het insmeren van zalf kan deze hypothese versterken. Bovendien kan een erg plaatselijke ontsteking van de huid zorgen voor een gevoeligheid die samen kan gaan met pijn wanneer je het aanraakt. Aangeraden is om even langs te gaan bij je huisarts die je eventueel kan doorverwijzen naar een huidspecialist.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Agm, 25-11-2015 20:01 #11
Best Verdanov.

Ook ik heb de zeurende stekende pijn zo nu en dan aan de rechterzijde net onder de onderste ribben met uitschieters naar onderen toe.
Ik heb dit sinds ik aan het krachtsporten ben begonnen. Ik ben hier toen 6 maanden mee gestopt ( vanwegen andere reden ) en toen was het helemaal weg. Nu ben ik sinds 2 maanden weer begonnen en is het weer terug. Komt het door een verkeerd uitgevoerde oefening en kan het kwaad?
Mvg Reactie infoteur, 26-11-2015
Beste,

De zeurende stekende pijn in de zij die je beschrijft lijkt verband te houden met de sportoefeningen die je doet. (Je hebt er alleen last van wanneer je krachtsporten doet en de pijn gaat ook weer weg wanneer je ermee stopt.)
Overal in het lichaam zijn er tal van spieren die we niet zo vaak gebruiken en waarvan we het bestaan nauwelijks vermoeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bovenste buikspieren, de tussenribspieren, de spieren in de zijn, de lenden… Als je deze spieren dan extra traint dan kan je dat merken doordat er pijn optreedt. Het hoeft niet noodzakelijk te gaan om een verkeerd uitgeoefende oefening als oorzaak van de pijn dan wel een intens gebruik van de spieren.
Mogelijk kan je deze pijn in de zij vermijden door heel voorzichtig je oefeningen op te bouwen zodat je spieren zich geleidelijk kunnen versterken. Rustig opbouwen en stilletjes aan intensere oefeningen doen kan de kans op spierpijn op die manier verkleinen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Wouter B., 23-10-2015 10:26 #10
Geacht Verdanov,
Binnen 1 week tijd heb ik 3 x een pijnaanval gehad rechtsachter in de flank, die later uitgroeit tot een forse buikpijn met als gevolg transpireren, speekselstroom, kokhalzen, bewegingsdrang. Alleen een paracethamolletje helpt na enige tijd. Tussen de pijnaanvallen lijkt er niets loos. Mijn galblaas die 10 jaar geleden is verwijderd, veroorzaakte destijds soortgelijke pijnaanvallen. Ik ben een 71 jarige man. Daar mijn huisarts nu met vakantie is en ik vrees voor een volgende pijnaanval, leg ik U dit voor omdat ik benieuwd ben naar Uw zienswijze/advies. Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Wouter,

De pijnaanvallen in de rechterflank die u beschrijft kunnen op verschillende problemen wijzen. Het lijkt een koortsreactie van het lichaam op een onderliggend probleem aan een orgaan. De paracetamol kan die koorts- en pijnaanval dan even tegengaan. Aan de rechterkant van het lichaam kan bijvoorbeeld een leverprobleem zorgen voor dergelijke symptomen, maar bijvoorbeeld ook een niercrisis kan dergelijke symptomen met zich meebrengen. Indien uw huisarts met vakantie is gaat u best even langs bij een collega in de buurt. Mogelijk zullen de pijnaanvallen na verloop van tijd intenser worden, en daarom kan er maar beter snel de juiste diagnose gesteld worden.

Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ik, 09-09-2015 12:57 #9
Ik heb echt pijn aan de rechterkant maar dan meer onder me ribben bij me rug.

Geen idee wat voor spieren of organen daar zitten maar heb er flinke last van. Reactie infoteur, 09-09-2015
Beste,

Pijn onder de ribben in de buurt van de rug kan te maken hebben met een nierprobleem. Nierklachten kunnen wel aan twee zijden van het lichaam optreden. Heb je specifiek last van pijn aan de rechterkant dan kan dat ook wijzen op een leverprobleem. Best ga je even langs bij je arts.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Aziz, 07-08-2015 00:05 #8
Beste mensen,

Vandaag kwam ik rond 17.00 uur thuis, het was erg warm weer. Even later ben ik wat gaan liggen. Kort erna voelde ik hevige pijn in mijn linker zij onder de ribben. Na een klein uurtje stond ik op en kon ik nauwelijks de pijn verdragen, bij iedere beweging van mijn romp had ik pijn. Mijn hand kan ik precies op de plek plaatsen waar het pijn doet namelijk in de linkerzij waar de ribben eindigen. Als ik de laatste rib in mijn linker zij aanraak voel ik al de pijn. Bij het liggen, bukken, het bewegen van mijn romp heb ik veel pijn ik begin mij wel zorgen te maken en ik denk dat ik morgen naar de dokter zal gaan. Ik sport wel veel maar ik heb niet de indruk dat het daardoor komt. Wel heb ik 3 weken gelden een boks stoot in mijn nierstreek opgevangen met een technisch knock-out (TKO) als gevolg. Ik had er een paar dagen last van maar de pijn was snel weg. Wat adviseert u mij?

Bij voorbaat dank,

Aziz. Reactie infoteur, 07-08-2015
Beste Aziz,

Pijn in de zij kan met zoveel oorzaken te maken, maar in jouw geval speelt mogelijk de nasleep van de slag in de nierstreek een rol. Het kan zijn dat je inwendig letsel hebt opgelopen bij de boksstoot, en dat de gevolgen daarvan nu voelbaar beginnen te worden. Mogelijk speelt de pijn opnieuw op doordat je enkele onbewuste bewegingen hebt gemaakt waarbij bepaalde spieren (bv. de tussenribspieren) onder druk werden gezet.
Voor alle zekerheid toch even laten checken bij je arts waardoor je een correct beeld krijgt van de zaak. Aan de hand van alle details die je geeft (bv. beschrijving pijn, precieze plek van de slag) kan de dokter de juiste diagnose stellen en je medisch behandelen.
Alvast veel beterschap gewenst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Fatih, 20-11-2014 14:53 #7
Allereerst bedankt voor uw reactie.

Ik probeer vooral ook meer te lopen, maar vanaf het moment van zitten keert het meteen terug. Het is echt heel raar, maar alsof de pijn uitstoot naar mijn rechterbeen.
Aan mijn rechter lies (stukje bovenbeen) voel ik ook alsof er iets warm stroomt. Reactie infoteur, 20-11-2014
Hallo Fatih,

Pijn die uitstraalt naar het been kan te maken hebben met een geknelde zenuw in de rug. Die pijn kan ook samengaan met een raar gevoel of pijn in de lies. De link met de pijn die je hebt in de ribstreek is dan weer moeilijker te leggen op het eerste gezicht.
Toch moet een gespecialiseerd arts of kinesitherapeut de nodige conclusies kunnen trekken uit deze samenloop van symptomen. Aangeraden is om een specialist te raadplegen die eventueel diepgaander onderzoek kan doen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Fatih, 20-11-2014 08:35 #6
Hallo allemaal,

Ik heb sinds augustus 2012 zeurende pijn in mijn rechterzij net onder mijn ribben! De pijn komt vooral voor bij het zitten (bureaustoel) en liggen. Al aantal keren naar de arts geweest en ben ook doorverwezen naar het ziekenhuis, maar niemand weet waar het aan ligt. Het gekke is dat ik 3 weken op vakantie bent geweest en helemaal geen last van heb gehad. Bij het sporten en of lopen heb ik helemaal geen last. Uitslag bloedtest bleek goed te zijn.

Wie herkent deze klacht? Reactie infoteur, 20-11-2014
Hallo Fatih,

Pijn in de zij kan op verschillende ziekten of aandoeningen wijzen, en het is zelden makkelijk om de precieze oorzaak snel te geven. Maar soms hoeft de oorzaak niet ver gezocht te worden. In jouw geval kan het bijvoorbeeld goed mogelijk zijn dat de factoren beweging en rust cruciaal zijn bij het voorkomen van de pijn in de zij. Mogelijk leidt het stilzitten tot een probleem aan de spieren rond je ribben waardoor je die typische pijn in de zij voelt. Ook tussen de ribben bevinden zich spieren, de zogenaamde tussenribspieren. Zeker omdat je zegt dat er bij beweging (sporten, vakantieactiviteiten) geen pijn in de zij optreedt, denk ik dat de oorzaak moet gezocht worden in immobiliteit. Probeer eens om lichte bewegingen te doen vanop je bureaustoel, zoals het uitstrekken van je rug, je lichaam naar links en rechts bewegen, het ontspannen van onderrug, enz… Mogelijk verdwijnt de pijn in de zij als je wat meer beweegt. Als de pijn in de ribstreek dan nog blijft aanhouden, vraag je best een "second opinion" bij een andere arts.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Ayman, 21-09-2014 12:49 #5
Hoi lieve mensen wie herkent deze klachten, ik heb bloed test gedaan daar blijkt alles goed te zijn allen alat /asat waren wat aan de hoge kant volgens de arts hoef ik daar geen zorgen te maken maar ik ben vanaf dat moment wel zorgen gaan maken omdat die lever waarden wat hoog waren ik drink/rook niet wat nu en nu hen ik echt pijn wil ik niet zeggen wel raar licht pijn aan de rechter kant net onder me ribben en dan den ik gelijk dat is me lever.wie herkent deze klachten groet ayman Reactie infoteur, 22-09-2014
Hallo Ayman,

Pijn in de zij kan met zoveel dingen te maken hebben. En net omdat er zoveel mogelijke oorzaken zijn, maken we ons soms ook zoveel zorgen. Als de bloedanalyse goed was en je dokter je gezegd heeft dat je je geen zorgen hoeft te maken, dan lijkt het me dat toch relatief goed nieuws. Als je absoluut zeker wilt zijn over de pijn in je zij, kan je bijvoorbeeld altijd nog een "second opinion" vragen bij een andere arts.
Alvast veel beterschap,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Brad, 16-08-2014 23:21 #4
Beste verdanov,

Ik wil nog heel eventjes iets toevoegen, het enige wat ik heb is steken na het eten en alleen op het moment dat ik ga zitten, liggen en lopen geen pijn en het word erger naarmate het later word. 23:00 heb ik nog geen last van maar om 0:00 is het wel vervelende pijn, voor de rest is alles normaal, het lijkt me eerder dat het iets met me milt of gewoon te veel gegeten en te weinig gedronken als ik minder eet lijkt het probleem ook al iets te verminderen, bedankt alvast voor het antwoord

Brad, 15-08-2014 23:17 #3
Geachte meneer mevrouw,

Ik ben op dit moment in spanje ik ga bijna naar huis, maar sinds 3 dagen heb ik klachten gekregen in mijn linker zij, ik heb vorige week te weinig gedronken en heb nu steken/zeurende pijn in mijn zij, maar deze pijn komt pas na het avond eten, ik drink inmiddels wel weer genoeg maar ik hoop hier toch even antwoord op te krijgen, de pijn word iets heviger naarmaten het later wordt. Ik ben 15 alvast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 16-08-2014
Hallo Brad,

Pijn in de linkerzij kan meerdere dingen betekenen, waaronder bijvoorbeeld een probleem aan de linkernier. Veel water drinken is dan inderdaad de boodschap, zeker bij warm weer waarbij je veel zweet. Maar ook andere oorzaken kunnen aan de basis liggen van de pijn; best laat je een dokter daarover beslissen na grondig onderzoek. Ga voor alle zekerheid eens te rade bij je arts als je terug bent van Spanje. Je dokter kan na grondig onderzoek allicht de juiste diagnose stellen in verband met de pijn in je zij.

Alvast veel beterschap,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Mylou, 09-05-2014 22:12 #2
Ik heb in mijn borstkas sinds 2 dagen een beetje een stekende pijn. Ik kreeg er wel hard een basketbal tegenaan en sindsdien heb ik die klachten. De steken treden vooral op nadat ik iets heb gedrinken of gegeten. Ze zijn wel al wat minder geworden wat kan dit zijn. Mijn moeder zij dat ze het vroeger ook wel eens had en het vanzelf weer wegging.

Mevr A. van Esch, 29-10-2013 09:57 #1
Geachte heer, mevrouw

Mijn man heeft de laatste tijd een pijn aan ter hoogte van de ribben aan de rechterkant. Het is een niet constante/onregelmatige beetje zeurende/doffe pijn. Het valt op dat als hij wat eet (al is het maar een koekje) de pijn verdwijnt. Het komt ook niet iedere dag voor.
Hij drinkt meer dan voldoende en we eten niet echt vet. Kan het ook een reactie op behoorlijke spanning/onrust zijn? Reactie infoteur, 29-10-2013
Hallo Mevr. A. van Esch,

Pijn in de zij kan met verschillende oorzaken te maken hebben. Mogelijk kunnen galstenen een rol spelen, of een probleem aan de rechternier. Maar aangezien uw man veel water drinkt lijkt dit laatste mij minder waarschijnlijk.
De zeurende en doffe pijn die heel onregelmatig is, kan op veel dingen wijzen, waaronder mogelijk een probleem aan de milt. Spanning, onrust en stress kunnen inderdaad ook leiden tot pijnklachten allerhande.
Best is om bijkomend advies te vragen aan je huisarts, die eventueel verdere stappen kan ondernemen. Een scan van de rechterzij bij een specialist kan snel uitsluitsel brengen.

Alvast veel beterschap gewenst,
Vriendelijke groet,

Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zijpijn behandelen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!