InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode huid penis, eikel door lage pH waarde urine, diabetes

Rode huid penis, eikel door lage pH waarde urine, diabetes

Rode huid penis, eikel door lage pH waarde urine, diabetes Bij op- en neergaande weerstand van het lichaam kan de gesteldheid onder de voorhuid worden aangetast, waardoor klachten ontstaan. Rode vlekken en afschilferende huid kunnen zich voordoen, waardoor je geslachtsdeel onprettig aanvoelt en er ongezond uitziet. Balanitis kan bij 11% van de mannen op een gegeven moment in het leven voorkomen en dus is het een veel voorkomende aandoening. Wat is de relatie van de aandoening met diabetes en wat kun je eraan doen?

Rode huid penis en diabetes

Symptomen bij rode huid penis

Als je seksueel actief bent of niet kun je in beide gevallen vlekken onder de voorhuid krijgen. Deze vlekken zijn vaak rood en kunnen jeuken, waarbij mogelijk de huid afschilfert. Uiteraard schrik je er behoorlijk van als je de aandoening hebt en wil je snel duidelijkheid hebben wat het is. Het is namelijk zo dat je de aandoening snel behandelt, voordat het compleet uit de hand loopt. Wat voor invloed heeft het bloedsuikerniveau op het krijgen van de aandoening en wat kun je eraan doen?

Instabiele insulinegehalte en diabetes

Diabetici hebben een ontregelde insulineproductie, waardoor er relatief teveel suikers in het bloed zit. Insuline zorgt er standaard voor dat glucose uit het bloed wordt gehaald, zodat het in weefsels wordt opgeslagen. Bovendien kan het worden aangewend voor de energiebehoefte van het lichaam. Bij diabetici maakt de alvleesklier onvoldoende insuline aan, waardoor het aandeel suiker in het bloed hoog is. Zeker bij diabetici die insuline onvoldoende of onregelmatig inspuiten wordt meer glucose via de plas afgevoerd. Dat heeft effect op de gesteldheid of gezondheid van het lid.

Zurige urine

Indien men bij diabetes mellitus (suikerziekte) onvoldoende let op insuline- of glucosewaarden in het bloed, blijft veel suiker onbenut en verlaat het lichaam via natuurlijke weg. Het houdt in dat er een tekort aan glucose vetzuurverbranding is, waardoor de pH waarde van de urine daalt. Standaard dient plas een pH waarde te hebben van 5-7, echter in dit geval zal de pH waarde lager dan 5 zijn. Door een urine-onderzoek te doen kan dus vrij snel worden geconstateerd of iemand diabetes heeft, zodat daarop adequaat kan worden gereageerd.

Verhoogde kans op balanitis

Standaard zijn op het lichaam vele bacteriën en schimmels werkzaam, zodat alles goed functioneert. Omdat de zuurtegraad afwijkt van de standaard lichaamszuurtegraad kan het ervoor zorgen dat gunstig werkende bacteriën geen kans meer hebben op het geslachtsdeel. Het kan ervoor zorgen dat de pH waarde uit balans raakt, waardoor verkeerde schimmels hun slag kunnen slaan. De standaard bewaking van het lichaam functioneert dus niet meer goed. Dat houdt in dat personen met diabetes, ontregelde insulinegehalte of insulineresistentie grotere kans hebben om balanitis te krijgen.

Invloed van geslachtsgemeenschap

Ook het hebben van geslachtsgemeenschap kan ervoor zorgen dat je op de eikel een schimmelinfectie krijgt. Zeker als de partner ook iets heeft dan is er een verhoogde kans om ook een infectie op te lopen. De combinatie van de zure plas tezamen met de introductie van schimmels of bacteriën zorgt voor een zeer kwetsbare omstandigheid. Door de verminderde weerstand kan de aandoening snel groeien, waardoor je er behoorlijk last van kunt hebben. Het valt niet onder de noemer van een SOA aangezien het primair wordt veroorzaakt door een verkeerde zuurtegraad.

Gebruik zalfjes

Omdat de aandoening primair wordt veroorzaakt door een schimmel dient de oplossing ook te worden gezocht in het herstel van de pH waarde. Enerzijds dient daartoe de pH waarde te worden verlaagd tot het punt dat schimmels en bacteriën niet meer kunnen voorbestaan en anderzijds dient een schimmelbestrijder te worden gebruikt. Door gebruik te maken van een antischimmelzalf kan de aandoening veelal met een paar dagen worden tegengewerkt. De verkleuringen trekken weg, omdat de huid niet meer wordt aangetast. Daarnaast verdwijnen de schilferingen ook en kan de natuurlijke pH waarde herstellen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een miconazol, waarmee de schimmels snel worden verdreven. De omstandigheid kan snel herstellen.

Wat als je het geregeld hebt?

Sommige mensen met diabetes hebben geregeld last van de aandoening juist omdat het suikergehalte niet goed in balans is. Om de invloed ervan te beperken dient het glucoseniveau goed op peil te worden gehouden door tijdig insuline toe te dienen. Daarnaast is een goede hygiëne van belang door onder de voorhuid dagelijks met water schoon te maken. Vermijd zoveel als mogelijk het gebruik van zeep, of gebruik pH neutrale babyzeep. Heb je ondanks alles nog steeds last dan kun je overwegen om een besnijdenis uit te voeren omdat de kans op de aandoening daarna veel kleiner is. De vochtige omstandigheid zal er niet zijn waardoor er minder gunstige voorwaarden aanwezig zijn zodat schimmels niet tot ontwikkeling kunnen komen. Let op je bloedglucosewaarde en onderhoudt je geslachtsdeel daarbij goed zodat je de kans op balanitis minimaliseert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Balanitis en balanoposthitis: Ontsteking eikel en voorhuidBalanitis en balanoposthitis: Ontsteking eikel en voorhuidBij balanitis is de eikel, ook gekend als glans penis, ontstoken. Wanneer ook de voorhuid ontstoken is, is sprake van ee…
Balanitis van Zoon: symptomen, oorzaak en behandelingBalanitis van Zoon: symptomen, oorzaak en behandelingBalanitis is de medische term voor eikelontsteking. Balanitis van Zoon, ook wel balanitis plasmocellularis of balanitis…
Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Balanitis is ontsteking van de eikel (glanspenis) en de voorhuid van de penis. In Nederland is balanitis is een veel voo…
Jeuk aan eikel en jeukende voorhuid: oorzaken van jeukJeuk aan eikel en jeukende voorhuid: oorzaken van jeukJeuk aan de eikel en voorhuid: wat kunnen zoal de oorzaken van een jeukende eikel zijn? De eikel (glans penis) is het ro…
Witte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosusWitte plek op penis/witte plekjes voorhuid: lichen sclerosusEen witte plek op de penis of meerdere witte plekjes op de voorhuid kan wijzen op lichen sclerosus. Dit is een weinig vo…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Balanitis
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Urine-onderzoek

Reageer op het artikel "Rode huid penis, eikel door lage pH waarde urine, diabetes"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!