InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stress: meest voorkomende symptomen en klachten

Stress: meest voorkomende symptomen en klachten

Stress: meest voorkomende symptomen en klachten Stress is een fenomeen waar sommigen tijdelijk last van hebben, zoals bij een spannende, ongewone gebeurtenis in hun leven. Maar stress kan ook een chronisch probleem worden, als je gedurende lange tijd bepaalde symptomen blijft ontwikkelen. Stressklachten kunnen op lange termijn dan ook schadelijk zijn voor je gezondheid, wat niet alleen fysieke maar ook psychologische klachten kan veroorzaken. Supplementen tegen stress kunnen soelaas bieden, aangevuld met het oplossen van de oorzaken van de stress. Wat zijn de meest voorkomende symptomen van stress en hoe kan je ermee omgaan?

Stress in het moderne leven

In de huidige samenleving is stress zo een ingeburgerd begrip geworden dat niemand er meer van opkijkt als er geklaagd wordt over stress. Blijkbaar is stress voor sommige mensen een fenomeen dat bij het moderne leven hoort. Toch mag stress niet onderschat worden: op lange termijn kan het je gezondheid schaden en ziekten of aandoeningen veroorzaken. Niet voor niets gebruiken meer en meer mensen het mantra: "no stress" om in bepaalde stresssituaties het hoofd koel te houden en de spanning af te leiden.

Symptomen stress

Vermits stress symptomen met zich meebrengt die enorm uiteenlopend kunnen zijn, is het bepalen van stress als probleem niet altijd even makkelijk. Soms kan het gaan om losstaande symptomen die voorbijgaand zijn, terwijl het in andere gevallen gaat om een geheel van stressklachten waar je over een lange periode last van hebt. Daarom is het belangrijk om weten welke symptomen met stress te maken hebben.

Lichamelijke symptomen

Hart en bloedsomloop

Bij een toestand van stress kunnen er effecten optreden op het vlak van de bloedcirculatie, zoals hoge bloeddruk. Hierbij kunnen hartkloppingen ontstaan, waardoor je een erg onaangenaam gevoel krijgt. Als je lichaam niet snel genoeg naar een rusttoestand kan terugkeren, kunnen er ademhalingsproblemen en hyperventilatie ontstaan.

Hoofdpijn en duizeligheid

Als je je blootstelt aan stress, dan kan er spanning ontstaan in het hoofd. Dit kan leiden tot hoofdpijn zolang je je in die stresstoestand bevindt. Bij mensen met aanleg voor migraine, treedt die soort van hoofdpijn makkelijker op in een stresssituatie. Spanning in het hoofd kan ook leiden tot een gevoel van duizeligheid. In ernstige gevallen is er ook sprake van migraine, waarbij stress als een trigger fungeert. Soms kan hoofdpijn uitstralen naar de nek en de rug. Pijn in de nek en rugklachten gaan dan ook vaak samen met chronische stress.

Spanning op borst en buik

Bij stress ga je onbewust bepaalde spieren aanspannen om je lichaam in een toestand van alertheid te brengen om met de stresssituatie te kunnen omgaan. Die spanning kan zich richten op de borst en op de buik. In het eerste geval kan je last krijgen van een drukkend gevoel op de borst, terwijl in het tweede geval klachten van de buik kunnen optreden, zoals maagpijn, buikspanning, buikkrampen en diarree.

Gebrek aan energie

Stress brengt je lichaam in een soort alarmtoestand waarin veel energie gevergd wordt van je hele organisme. Gespannen zijn en last hebben van fysieke symptomen zorgt ervoor dat je sneller moe wordt en minder energie overhoudt voor je normale dagtaken. Hoe meer je lichaam energie moet besteden aan het ondergaan van symptomen, hoe sneller je moe wordt. Paradoxaal genoeg maakt die vermoeidheid niet dat je beter gaat slapen, wel integendeel. Als je last hebt van stress is de kans groot dat je slaapproblemen gaat ontwikkelen.

Psychologische klachten

Ook op mentaal vlak kan stress heelwat sporen nalaten. Er is een brede waaier van gevoelens die kunnen optreden ten gevolge van stress zoals somberheid, lusteloosheid en prikkelbaarheid. Je gaat makkelijk onzeker en angstig worden waardoor je zelfvertrouwen kan verminderen. Doordat je veel gaat piekeren en je zorgen blijven doormalen in je hoofd, wordt het moeilijker om een goede nachtrust te hebben. Slaapproblemen en slaapstoornissen komen dan ook erg vaak voor bij stress. Voorts zijn mensen met stress ook sneller ongeduldig en worden ze minder verdraagzaam tegenover foutjes van anderen. Op lange termijn kan stress leiden tot depressie.

Supplementen tegen stress

Stress dient in de eerste plaats behandeld te worden aan de hand van de oorzaken ervan. Maar aanvullend kunnen ook voedingssupplementen tegen stress verlichting van de klachten bieden. Supplementen helpen je om te kalmeren wanneer je gespannen bent. Bij het nemen van voedingssupplementen dien je altijd te letten op het gebruik, de dosis en eventuele bijwerkingen, zeker wanneer je ook andere geneesmiddelen neemt. Bijkomend advies van arts of apotheker is dan ook steeds aangeraden.
Enkele voorbeelden van supplementen tegen stress zijn:
  • Valdispert Stress
  • Ortholon Stress Care
  • Pervital Stress balance

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stress - Lichamelijke Symptomen TestStress - Lichamelijke Symptomen TestStress ontstaat niet van de ene op de andere dag. Een bepaalde portie stress hoort bij het leven. Negatieve stress betek…
Stress is NIET gevaarlijk!Stress is NIET gevaarlijk!Bijna elk artikel over stress waarschuwt je voor de gevaren en hoe je het hoort te vermijden. We zijn opgebracht met het…
Stress - SymptomenStress - SymptomenSymptomen van stress zijn in 4 categorieën onder te verdelen. Lichamelijke symptomen, Gedragssymptomen, Emotionele sympt…
Test je Kans op StressTest je Kans op StressTest je kans op stress. Uit wetenschappelijk onderzoek is naar voren gekomen dat bepaalde gebeurtenissen de kans op stre…
Wat veroorzaakt stress?Wat veroorzaakt stress?Wat is stress en waar komt het vandaan? De oorzaken van stress zijn soms moeilijk te bestrijden, omdat de niet iedereen…
Bronnen en referenties
  • http://www.emino.nl/stress-symptomen/
  • http://stressblog.nl/symptomen-van-stress/
  • http://www.acupunctuurbijmarjolein.nl/symptomen-stress
  • http://www.gezondomgaanmetstress.nl/stress-behandeling/p000014/stress-en-stress-symptomen
  • http://www.managersonline.nl/nieuws/12763/piekeren-een-veel-voorkomende-klacht-bij-stress-en-burn-out.html (bronnen geraadpleegd op 03/06/2016).
  • https://www.avogel.be/nl/stress/stress.php (geraadpleegd op 04/08/2018).

Reageer op het artikel "Stress: meest voorkomende symptomen en klachten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 04-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!