InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stressklachten: hoe stress je gedrag subtiel kan beïnvloeden

Stressklachten: hoe stress je gedrag subtiel kan beïnvloeden

Stressklachten: hoe stress je gedrag subtiel kan beïnvloeden Je beseft het niet altijd, maar stress kan ook bepaalde subtiele gevolgen hebben voor je gedrag. Naast de vrij duidelijke lichamelijke symptomen zoals buikspanning of hoofdpijn, kunnen er ook veranderingen optreden in je gedrag. Stress is immers een sluipend gif dat je persoonlijke en sociale leven erg kan beïnvloeden. Soms maakt stress je zenuwachtiger en ongenietbaarder dan je denkt. Bovendien kan je eetlust minder worden en kan je concentratieproblemen gaan ontwikkelen. Het nemen van een voedingssupplement tegen stress kan je helpen om de negatieve gevolgen van stress tegen te gaan. Hoe kunnen stressklachten hun invloed uitoefenen op je houding en gedrag?

Gevolgen van stress op je gedrag

Naast fysieke gevolgen en problemen op psychologisch vlak, kunnen stressklachten ook leiden tot veranderingen in je gedrag. Soms zijn deze veranderingen zo subtiel dat je ze zelf niet eens merkt. In dat geval is het vaak een ander persoon die je er attent op maakt, zodat je uiteindelijk gaat beseffen dat de stress je wel degelijk in haar greep heeft. Doordat je je anders gaat gedragen omwille van stress, kan ook je persoonlijk en sociaal leven nadelen ondervinden. Op lange termijn kan dit ook weer negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid, zodat je in een vicieuze cirkel belandt.

Geen eetlust

Wie last heeft van stress, zal zich op de een of andere manier willen afreageren. Dit kan door opeens overmatig veel te eten om niet meer aan de stress te hoeven denken. Zo wordt de spanning afgeleid. Anderzijds kan spanning door stress ook je eetlust helemaal blokkeren, waardoor je helemaal geen trek meer hebt in voedsel. Teveel of te weinig eten kan een uiting zijn van een onderliggend probleem.

Onrustig en zenuwachtig

Stel dat je te maken krijgt met iemand die zowat voortdurend onder stress staat. Al te vaak zie je die persoon onrustig doen en zenuwachtig door het leven gaan. Ze hebben het moeilijk om stil te zitten en rustig van iets te genieten, of om bij één gespreksonderwerp stil te staan. Ook concentratieproblemen komen in dat geval veel voor, net als het voortdurend praten zonder te stoppen en drukdoende in de weer zijn.

Concentratieproblemen door piekeren

Door veel te piekeren zal je brein het moeilijk hebben om dingen te onthouden die je wel wordt geacht om te onthouden, wat zowel voor jezelf als voor je sociale contacten erg vervelend kan zijn. Door die constante onrust hebben mensen met chronische stress ook problemen om hun aandacht bij een zaak te houden.

Stressklachten en negatief denken

Door last te hebben van voortdurende stress, maak je een grote kans om negatiever te gaan denken. Je zal zonder het te beseffen minder grapjes maken, of helemaal geen, en meer gaan klagen en mensen makkelijk dingen verwijten. Je kan onverdraagzamer worden en je levensvisie kan gaan neigen naar het pessimisme. Samengaand met deze gevolgen zal je het ook moeilijker hebben om helemaal te ontspannen.

Sociale isolatie

Door de vermelde problemen kan een persoon met chronische stress het zich sociaal erg moeilijk maken. Je gesprekspartners willen geen gesprek meer met je aanknopen, of bepaalde vrienden worden je onrustig en onvoorspelbaar gedrag beu. Dit zal ook voor jezelf duidelijk worden, waardoor je je meer gaat terugtrekken. Dit kan leiden tot sociale afzondering en eenzaamheid.

Medicijnen

Elk mens is maar een mens, en er is niemand die kan leven onder voortdurende stress. Daarom zullen mensen in een chronische toestand dit willen compenseren met een makkelijke oplossing: het gebruik van verdovende middelen zoals alcohol, drugs of medicijnen. Hierdoor wordt de stress even afgeleid en kunnen je emoties weer even rusten. Maar uiteindelijk is het beter om de oorzaak van de stress weg te nemen. Alleen hierdoor kan je weer komen tot je aloude, "normale" gewoonten in je persoonlijke en sociale leven.

Voedingssupplementen tegen stress

Stress is een probleem dat vooral aan de basis moet aangepakt worden om tot een oplossing te kunnen komen. Maar toch zijn er mogelijkheden om je lichaam en geest een extra zetje te geven. Daarom kan je aanvullend ook voedingssupplementen tegen stress nemen om je wat meer ontspannen te voelen. Hierdoor zullen de gevolgen van stress minder kans hebben om een negatieve invloed uit te oefenen op je gedrag.
Enkele voorbeelden van supplementen die kunnen helpen tegen stress zijn:
  • Ortholon Stress Care
  • Valdispert Stress Moments
  • Brain Relax

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress is een fenomeen waar sommigen tijdelijk last van hebben, zoals bij een spannende, ongewone gebeurtenis in hun lev…
Aromatherapie bij stressklachtenAromatherapie bij stressklachtenBijna iedereen heeft wel eens last van stress en spanning, waarbij de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord i…
Leer de signalen van stress herkennenLeer de signalen van stress herkennenIeder mens heeft wel eens stress en dat is heel normaal. Je lichaam wordt in een staat van paraatheid gebracht, zodat je…
Omgaan met piekerenOmgaan met piekerenWat is piekeren? Lost piekeren problemen op? Is er een verschil tussen piekeren en nadenken over een probleem? Wat is he…
Piekerstoornis - symptomen & behandeling piekerstoornisPiekerstoornis - symptomen & behandeling piekerstoornisDe piekerstoornis is beter bekend als de gegeneraliseerde angststoornis. Mensen die lijden aan een piekerstoornis zijn v…
Bronnen en referenties
  • http://www.emino.nl/stress-symptomen/
  • http://stressblog.nl/symptomen-van-stress/
  • http://www.acupunctuurbijmarjolein.nl/symptomen-stress
  • http://www.gezondomgaanmetstress.nl/stress-behandeling/p000014/stress-en-stress-symptomen
  • http://www.managersonline.nl/nieuws/12763/piekeren-een-veel-voorkomende-klacht-bij-stress-en-burn-out.html (bronnen geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Stressklachten: hoe stress je gedrag subtiel kan beïnvloeden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Medische informatie…
Schrijf mee!