InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depri door slecht weer? Tips om niet depressief te worden

Depri door slecht weer? Tips om niet depressief te worden

Depri door slecht weer? Tips om niet depressief te worden Slecht weer, gebrek aan zonlicht: het zijn de perfecte ingrediënten van een dipje of een nakende depressie. Als het lange tijd slecht weer is, lopen meer mensen de kans om depri te worden, en zeker in een periode dat het mooi weer "hoort" te zijn. Want als we niet van zonlicht en warmte kunnen genieten, dan kunnen we lichamelijk én geestelijk wegkwijnen. Een tekort aan vitamine D is mede de oorzaak hiervan. Supplementen met extra vitamine D of multivitaminen kunnen dit tekort opvangen. Wat kan je doen om niet depri te worden door slecht weer en welke tips zijn hierbij nuttig?

Depressief door slecht weer

Je kent het gevoel wel: na een lange, donkere winter kijk je halsreikend uit naar de zonnige lente, en toch blijft het genadeloos slecht weer. Regen, wind en gebrek aan zonlicht: het is allemaal niet goed voor ons humeur. Precies na de kou en de duisternis verlang je met je hele lichaam en geest naar zonnig weer en warme temperaturen. Je lichaam heeft immers de vitamine D van zonnestralen nodig en de start van het lenteseizoen kan dan ook een mentale opkikker zijn. Maar bij aanhoudend slecht weer dreigen heelwat mensen af te zinken in een dip. Hoe kan je vermijden dat je depri wordt door het slecht weer?

Vakantie naar de zon

Als je de tijd en de middelen hebt, twijfel dan niet en reserveer een reis naar een zonnige bestemming, waar warme temperaturen gegarandeerd zijn. In de lente kan je kiezen voor Zuid-Europese bestemmingen, in de winter zal je al voor Afrika of Latijns-Amerika moeten kiezen om lekker weer te hebben. Blijf niet bij de pakken zitten, zoek geen excuses om niet te hoeven gaan en reserveer die reis. Een of twee weken in de zon kan je batterijen helemaal opladen waardoor je als herboren terugkomt.

Lichaam en geest

Evenwicht

Je biezen pakken en rechtstreeks naar een zonnige bestemming gaan draagt de voorkeur weg om een depressie door slecht weer te vermijden. Maar als je om de een of andere reden niet kan vertrekken, dan zijn er andere mogelijkheden. Onthoud de stelregel: een gezonde geest in een gezond lichaam. Het is door een goed evenwicht tussen lichaam en geest te vinden dat je beter bestand wordt tegen depressie.

Weerstand

Als je je lichaam goed blijft verzorgen en laten verwennen, dan zal je geest ook minder kans maken om depri te worden. Het is door dit regelmatig te doen dat je een weerstand kan opbouwen tegen een mogelijk dipje of depressie. De mogelijkheden op dit vlak zijn talrijk:
  • massage
  • sauna en wellness
  • fitness
  • infraroodsauna bij je thuis

Routine veranderen

Structuur in je dagelijks leven is goed: het biedt je een houvast en een stramien dat je zekerheid geeft. Maar als je hier te weinig tegengewicht aan kunt bieden, bijvoorbeeld doordat het slecht weer je te vaak binnen houdt, dan kan dit stramien je een opgesloten gevoel geven. Durf hieraan dan ook te ontsnappen en verander je routineuze dagindeling indien mogelijk. Neem eens een dagje vrij in het midden van de week en doe eens iets totaal anders dan gewoonlijk. Bezoek eens een museum en laat je helemaal meeslepen door de schoonheid van de kunst, of maak een daguitstapje naar een stad waar je anders nooit komt. Geef hierbij vooral de ruimte aan improvisatie: dit zal je gedachten afleiden van je depressieve gevoelens en kan je nieuwsgierigheid en verbeelding prikkelen.

Sociale contacten

Een cruciale tip om depressie te vermijden is om sociale contacten te blijven onderhouden. Ook al word je niet meteen aangemoedigd om de deur uit te gaan door het slechte weer, toch is het goed om mensen te blijven zien. Bij sociale contacten vergeet je je eigen zorgen sneller dan je denkt. De reden is simpel: door met anderen te praten moeten je hersenen zich op andere dingen richten en gun je ze even "rust" van je eigen gepieker. Door ontmoetingen met andere mensen worden ook bepaalde positieve stoffen in de hersenen gestimuleerd.

Lachen en humor

Je zou het misschien niet denken, maar lachen kan erg effectief zijn om depressie te vermijden. Door te lachen zal je lichaam gaan ontspannen en daarbovenop zal je geest zich amuseren. Je zal er versteld van staan hoe snel je je humeur kan omzetten van negatief naar positief als je jezelf de kans geeft om meer te lachen. Vaak is het gewoon een kwestie van mindset: grappige dingen en situaties komen niet vanzelf naar je toe, maar je moet ze actief opzoeken. De positieve effecten van lachen blijken onder meer uit het feit dat er in sommige bedrijven lachsessies tegen stress georganiseerd worden. Hierbij wordt lachen gebruikt als therapie om mensen te helpen ontspannen en zich beter in hun vel te voelen.

Supplementen vitamine D

Vitamine D is onontbeerlijk voor een goed evenwicht tussen lichaam en geest, zeker in tijden van slecht weer. 's Winters kan het sowieso al nuttig zijn om voedingssupplementen met extra vitamine D te nemen omdat er dan minder zonlicht is. Hetzelfde geldt voor lange periodes van slechte weersomstandigheden. Op die manier krijg je meer energie en ben je beter bestand tegen sombere gevoelens die geleidelijk aan af kunnen glijden naar depressie. Ook multivitaminen bieden een betere bescherming tegen symptomen als vermoeidheid en lusteloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Post-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsPost-vakantie depressie: oorzaken, symptomen en tipsMaandenlang had je naar de zomervakantie uitgekeken maar toch heeft deze niet gebracht wat je ervan verwachtte. En dan i…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?Depressief bij kerst en nieuw: wat te doen bij "Stressmis"?De periode van kerst en nieuw is voor sommigen onder ons een periode van sociale verplichtingen en stress. We moeten vro…
Depressie en diabetesHoe groot is de kans op een depressie in combinatie met diabetes? Waar kunt u op letten? Kan een depressie voorkomen wor…
Bronnen en referenties
  • http://www.depressietips.nl/
  • http://www.ahealthylife.nl/12-tips-tegen-een-depressie-en-somberheid/
  • www.depressie.org (bronnen geraadpleegd op 29/05/2016).

Reageer op het artikel "Depri door slecht weer? Tips om niet depressief te worden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!