InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of erger

Gevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of erger

Gevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of erger We gaan er als man vanuit dat ons geslachtsdeel altijd in topconditie is, waarmee je veel plezier hebt en goed mee kunt presteren. Bij een groot deel van de mannen komen er problemen voor, waarbij het geslachtsdeel gaat jeuken of opspelen. Afhankelijk van de oorzaak kan de oplossing (bij snel handelen) simpel tot ingrijpend zijn. Wat kunnen de oorzaken zijn van een gevoelige eikel en wat kun je daaraan doen?

Gevoelige eikel

Tevredenheid van het lichaam

Veel mensen hebben tegenwoordig een druk bestaan, waardoor onbewust de druk en spanning op het lichaam kunnen toenemen. Zeker het hebben van angsten en stress zorgt ervoor dat de stof serotonine in het lichaam wordt verbruikt, waardoor de persoon minder tevreden is. Komt men dagelijks in aanraking met werkstress en ontslag-angst dan heeft dat gevolgen voor de rest van het lichaam. Het houdt een toenemende opbouw van spanning in het lichaam in, waardoor spieren kunnen verkrampen. Dit heeft ook zo effect op de mate van prestatie tijdens de daad. Het is overgevoelig geworden, waardoor er sprake kan zijn van te snelle ejaculatie. Deze aandoening komt bij drie op de tien mannen voor. Je dient stress te vermijden en kan het serotonineaandeel verhogen door inname van griffonia extract met B3 vitamine. Daarnaast kun je ontspanningsoefeningen doen zoals yoga om je tevredenheid en zelfverzekerdheid te stimuleren.

Witte aanslag en korrels onder voorhuid

Een vaak bij kleine opgroeiende kinderen voorkomende aandoening is witte aanslag onder de voorhuid. Het zorgt ervoor dat er een laagje op zit en kan afhankelijk van de vochtigheid gaan korrelen. Smegma wordt veroorzaakt door onvoldoende schoonmaak. Oude huidcellen, epiteel, oliën komen daarbij in een mengsel samen en concentreren zich achter de rand. Het kan er als een zeep uitzien en in korrelvorm voorkomen. Omdat bacteriën aan de haal gaan met de aanslag gaat het zurig ruiken. Is er sprake van langdurig uitgestelde schoonmaak dan kan het ook een mate van rotting veroorzaken, waardoor jeuk en pijn aan het geslachtsdeel kan ontstaan.

Zurig lichaam en urine

Zuur in het lichaam zorgt ervoor dat het lichaam verkrampt. Ook dit kan negatieve effecten op de prestaties hebben. Daarnaast kun je op verschillende plekken spiersamentrekkingen ondervinden. Het is van belang om het zuur te verdrijven door bijvoorbeeld brandnetelthee (heeft een vocht- en gifstofafdrijvend effect) en/ of zuiveringszout in te nemen. In het geval van diabetes kan een hoog bloedglucosegehalte ervoor zorgen, dat urine verzuurt. Dit kan de oorzaak zijn van een ontregelde pH-waarde, waardoor balanitis kan ontstaan. Het is noodzaak om tijdig insuline te spuiten om het bloedglucosegehalte te laten dalen waardoor de urine minder zuur is.

Rode vlekken na het douchen

Een andere reden waarom de pH-waarde verstoord kan raken, is door zeepgebruik tijdens het douchen. Gewone zeep heeft een basische pH-waarde, waardoor de bestaande zuurtegraad wordt verstoord. Standaard goed afspoelen met veel water helpt, echter indien zeepresten achterblijven dan heeft het grote consequenties. Een hoge pH-waarde zorgt ervoor dat schimmels de kans krijgen om snel te groeien. Het zorgt ervoor dat de huid overal rood tot dieprode vlekken vertoond. In het meest extreme geval kan het eveneens tot verschilfering van de huid opleveren (vergelijkbaar met herpes). Balanitis kan middels tijdig gebruik van anti-schimmelcrème goed worden behandeld, waarbij binnen een paar dagen de omstandigheid hersteld en rode vlekken verdwijnen. Niet alle aandoeningen aan de eikel zijn echter schimmel gerelateerd, wat kun je verder oplopen?

Een seksueel overdraagbare aandoening

Heb je onbeschermde geslachtsgemeenschap gehad dan kan het aanleiding zijn voor een SOA. Dit zijn aandoeningen waarbij een virus wordt overgedragen via de slijmvliezen en het inwendige gaat opspelen. Er zijn meerdere varianten zoals:

Genitale herpes

Het zorgt ervoor dat er jeukende blaasjes op het geslachtsdeel voorkomen en zijn zeer besmettelijk indien het wordt opengekrabd. Indien de aandoening is uitgedroogd dan kan het plaatselijk glanzen, waarnaast schilfers ontstaan. Genitale herpes komt en gaat, echter kan op een later moment weer herhalen. Indien men het virus heeft (twintig procent van de mensen heeft het bij zich in sluimerende vorm) dan gaat het niet meer weg. Let wel dit is ook overdraagbaar via een koortslip. De invloed van de jeuk en de besmettelijkheid kan met zinkzalf worden verminderd.

Genitale wratten

Men krijgt op en om het geslachtsdeel (eventueel ook het rectum) geclusterde jeukende wratten. Genitale wratten is een zeer besmettelijke aandoening, waarbij condoomgebruik besmetting niet uitsluit. Deze aandoening komt en gaat. De ernst van een uitbraak kan worden verminderd door gebruik te maken van Aldara of Condyline.

Druiper en chlamydia

Deze twee aandoeningen zijn stille opstijgende aandoeningen tot het kwetsbare delen heeft bereikt. Het uit zich in witgele tot groene stinkende afscheiding, plaspijn, pijn tijdens de geslachtsgemeenschap, pijnlijke onderbuik speciaal tijdens de menstruatie en teelbalpijn. Het heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Een tijdige antibiotica biedt uitkomst.

Voorgaande geeft aan dat er bij een SOA snel moet worden ingegrepen. Heb je een jeukend rode eikel en helpt anti-schimmelcrème niet dan kan er meer aan de hand zijn. Het wordt dan tijd om een test bij de GGD te doen zodat je zekerheid hebt omtrent wat je hebt. Zo kun je ervoor zorgen dat de invloed middels behandeling wordt beperkt.

Vreemde huidvlekken en gevoelige eikel

Een niet vaak voorkomend verschijnsel is geslachtsdeelkanker. Indien het wel van toepassing is kan het grote gevolgen hebben voor de man. Afhankelijk van het stadium, waarin de ziekte zit dienen er oppervlakkige tot ingrijpende maatregelen worden genomen. Heb je vreemde verkleuringen, waarbij verhogingen merkbaar zijn danwel meerdere kleuren door elkaar voorkomen dan moet je per direct medisch worden gekeurd.

Heb je onbeschermd contact gehad dan kan het door een SOA zijn veroorzaakt. Het is noodzaak om snel een medische keuring te ondergaan zodat de problemen kunnen worden verholpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
De besnijdenis: hygiënischer of niet?De besnijdenis: hygiënischer of niet?Fimosis is de medische reden om jongens te besnijden. Als de voorhuid niet zonder weerstand tot achter de eikel getrokke…
Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Ontsteking van de eikel of glans-penis, voorhuid (balanitis)Balanitis is ontsteking van de eikel (glanspenis) en de voorhuid van de penis. In Nederland is balanitis is een veel voo…
Wat te doen bij witte aanslag (smegma) onder de voorhuid?Wat te doen bij witte aanslag (smegma) onder de voorhuid?De aandoening smegma kan voor veel mensen een onaangename aangelegenheid zijn, omdat men er onzeker van wordt en men nie…
Geneeskundig methodiek: CircumcisieCircumcie kan om verschillende redenen worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld om religieuze redenen, maar ook om hygiënische re…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Epitheel
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/btxt/Balanitis.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine#Serotonine_en_voortijdig_klaarkomen
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/herpessimplex.htm
  • http://www.soaaids.nl/soa/meest_voorkomende_soa/herpes
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat
  • http://www.gezondvgz.nl/%7Bd4eb299d-8630-49b8-9212-6f44f31f2ae6%7D

Reageer op het artikel "Gevoelige eikel door verkleuring, blaasjes, aanslag of erger"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA's
Medische informatie…
Schrijf mee!