InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komen

Ontspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komen

Ontspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komen Makkelijk in slaap geraken is vaak cruciaal om te kunnen genieten van een goede nachtrust. Het is vooral een moeilijk begin van de slaap dat kan leiden tot slaapproblemen. Wie goed in slaap kan komen, maakt meer kans om lekker "door" te kunnen slapen. Belangrijk is om lichamelijk voldoende moe te zijn en een goede overgang te maken tussen inspanning en rust. Ook je hoofd moet tot rust gekomen zijn: neem een ruzie of conflict nooit mee naar bed. Goed ontspannen voor het slapen is dus een vereiste voor zowel lichaam als geest. Eventueel kan je het proberen met voedingssupplementen die melatonine of valeriaan bevatten. Welke tips kunnen je helpen om snel in slaap te komen?

Begin van de slaap

Als je last hebt van slaapproblemen, dan is de oorzaak heel vaak te vinden bij het begin van de slaap, namelijk het in slaap vallen of inslapen. Wie moeilijkheden ondervindt in dit beginstadium van de nachtrust, zal waarschijnlijk ook last hebben bij de voortgang van zijn slaap. Je wordt ongeduldig en onrustig, waardoor de kwaliteit van je slaap niet goed is, eens je toch in slaap komt. Daarom is het belangrijk om veel aandacht te besteden aan het makkelijk in slaap geraken.

Lichaam

Voldoende vermoeien

Een tip die kan helpen om beter in slaap te geraken, is om je lichaam goed te vermoeien. Denk bijvoorbeeld aan een lichte sportbeoefening, of het maken van een rustige avondwandeling. Als je lichaam niet moe is, zal het moeilijker zijn om in slaap te geraken. Als je je fysiek afmat, dan zal je lichaam vanzelf meer behoefte hebben om te rusten en in slaap te vallen. Let wel op dat je de sportbeoefening niet té kort vóór het slapengaan doet; je lichaam moet immers voldoende kunnen afkoelen om in te slapen.

Daarna ontspannen

Na lichaamsbeweging of sportbeoefening is het van belang om je lichaam de kans te geven te ontspannen. Meteen van de hometrainer je bed in stappen heeft geen zin. Geef je lichaam de kans om de overgang tussen fysieke inspanning en volledige rust te overbruggen. Neem de tijd om je lichaamstemperatuur te laten dalen.

Geest

Wat voor je lichaam geldt, geldt ook voor je geest. Inspanningen zijn goed om je te vermoeien, maar doe deze niet té kort vóór het slapengaan. Dan gaat je brein immers nog niet voldoende voorbereid zijn om volledig te rusten. Geef je hersenen dan ook de tijd om de overgang te maken tussen inspanning en slaap. Ga na het invullen van die Sudokupuzzel niet rechtstreeks naar bed, maar neem voor het slapengaan even de tijd om je hoofd even leeg te maken.

Conflicten oplossen

In de volksmond zegt men wel eens dat je een ruzie binnen het gezin niet mee naar bed moet nemen. En daar zit heelwat waarheid in. Is er een onenigheid of een conflict in het gezin, doe er dan alles aan om dit uit te klaren vóór het slapengaan. Dit kan echt opluchten en je met een gerust gemoed de slaap te laten vatten. Doe je dit niet, dan ga je toch maar blijven piekeren en negatieve energie meenemen in je slaap. Lang wakker liggen is dan het gevolg.

Bioritme en slaappatroon

Als je het moeilijk hebt om meteen in slaap te vallen als je om elf uur naar bed gaat, dan ligt het probleem misschien aan het uur. Probeer eens een uurtje later te gaan slapen, of zelfs anderhalfuurtje. Misschien behoor jij tot de groep slapers die beter in slaap geraken op een laat uur. Deze kleine verandering kan een wereld van verschil uitmaken om beter in slaap te komen.

Einde van de avond ontspannend maken

Heb je er de tijd voor, zorg dan dat het einde van de avond ontspannend verloopt. Neem een warm bad enkele uurtjes voordat je gaat slapen. Je lichaam gaat erdoor ontspannen en er loom van worden waardoor de slaap beter gevat zal worden. Laat je regelmatig door je partner verwennen met een relaxerende massage of draai een rustig muziekje. Kijk niet naar een opwindende actiefilm voordat je gaat slapen, maar kies eerder voor een comedyserie. Lachen werkt niet alleen ontspannend voor het lichaam, maar ook voor de geest.

Snel slapen dankzij supplementen

Eventueel kan je ervoor kiezen om voedingssupplementen te nemen waardoor je makkelijker in slaap valt. Deze supplementen kunnen je een extra zetje geven als aanvulling op de bovenvermelde tips. Voorbeelden van supplementen die je kan nemen om beter te slapen zijn supplementen met het pijnappelklierhormoon melatonine of met het natuurlijk kruid valeriaan. De meeste van deze supplementen zijn gericht op het relaxed maken van de geest, waardoor ook het lichaam makkelijker ontspant. Sommige supplementen bevatten zowel valeriaan als melatonine en zijn daardoor dubbel efficiënt. Enkele voorbeelden van supplementen die je helpen ontspannen voor het slapengaan:
  • Davitamon Speciaal Voor De Nacht
  • Bional Nachtrust
  • Sleepzz Melatonine
  • Valdispert Nacht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Slecht slapen: het overkomt de meesten onder ons wel eens als we gebukt gaan onder stress. Maar bij sommigen wordt een s…
Natuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamilleNatuurlijke slaapmiddelen: melatonine, valeriaan en kamilleMoeilijk in slaap komen, 's nachts wakker worden: dergelijke slaapproblemen komen vaak voor. Klassieke slaapmiddelen heb…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…
Een goede nachtrust op een natuurlijke manier: ValdispertEen goede nachtrust op een natuurlijke manier: ValdispertLig jij 's avonds regelmatig wakker in bed en kun je maar niet in slaap vallen? Of val je wel in slaap, maar word je 's…
Tips om beter te slapenKan je ook geen goede nachtrust krijgen? Je bent niet alleen, maar je bent ook niet hopeloos. Er zijn veel effectieve ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.rust.nl/2011/01/29/wakker-liggen-vijf-tips-om-weer-in-slaap-te-vallen/
  • http://www.yumeko.nl/blog/2011/08/tips-om-beter-te-slapen-alle-17-goed/
  • http://www.lerenslapen.nl/page/1625/inslapen-tips.html (bronnen geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Ontspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komen"

Reacties

Sanne, 01-06-2016 12:45 #2
Een andere goed "supplement" is het gebruik van een speciale slaapbril voordat je gaat slapen. Kan ook vwl helpen en heeft mij goed geholpen! Even googlen naar iets zoals BlueBlock (wat ik nu heb) krijg je een hele reeds sites met brillen voor het slapen gaan.

Mirjam, 24-02-2015 12:28 #1
Ik ben in een omgekeerde wereld terechtgekomen. Van een jarenlang durende depressie waarbij ik niet mijn bed uit kon komen 's ochtends, overdag tot bijna niets in staat was etc…
… ben ik het middel Parnate gaan gebruiken, gekregen van mijn arts. Mijn depressie raakte naar de achtergrond. Nu ben ik superactief, het tegenovergestelde van jaren terug. Ik heb geen "rem" meer en ga maar door, tot laat in de avond en wanneer ik niet de discipline heb om mezelf naar bed te sturen zou ik ook in de nachtelijke uren door kunnen gaan. Hoe lang je zoiets vol kunt houden weet ik natuurlijk niet en is ook het laatste dat ik zou willen. Dit "NIET" meer moe zijn is een erg groot probleem voor me. Ik heb waarschijnlijk door mijn onuitputtelijke kracht mezelf ziek gemaakt en lijd nu aan pijn over mijn gehele lichaam. Ik heb al veel geprobeerd, niets dat helpt eigenlijk… Wie weet iets voor me of heeft een oplossing om mijn leven wat rustiger te laten verlopen…

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slaapstoornissen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!