InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethode

Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethode

Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethode Elk jaar krijgen twintigduizend mensen een trombosebeen. Om complicaties en chronische klachten te voorkomen is het van belang om snel hulp te zoeken als je een trombosebeen vermoedt. Het is belangrijk om de symptomen te herkennen. Wat zijn de oorzaken van trombose, de verschijnselen, hoe wordt het behandeld en wat is de prognose? Wat houdt de CAVA-studie in?

Inhoud artikel

Trombose

Bij trombose is er sprake van een bloedstolsel, ook wel trombus genoemd, in een slagader of ader. Meestal in een ader. Je kunt bij trombose onderscheid maken in trombose door een aderontsteking (tromboflebitis) en trombose zonder een ontsteking. Deze laatste vorm komt het meest voor, vooral bij diepe trombose en noem je: flebotrombose. Trombose kan op verschillende plaatsen in het lichaam optreden, maar er is een voorkeur voor de benen, vandaar dat de term trombosebeen.

Trombosebeen, diep veneuze trombose (DVT)

Als er een stolsel in de diep gelegen aderen van het been ontstaat dan spreek je van diep veneuze trombose (DVT). De kans bestaat dat een stolsel of een deel ervan loslaat. Het kan via het hart in de bloedsomloop komen en als het in een bloedvat naar de longen terechtkomt dan kan er een afsluiting ontstaan die fataal kan zijn.

Oorzaken trombosebeen

Diepe veneuze trombose ontstaat vaak door het samengaan van factoren: het bloed stroomt langzaam door een ader, de bloedstollingsneiging is verhoogd en de wand van de ader is beschadigd. De bloedstroom kan vertraagd zijn als iemand te lang heeft stilgezeten (denk aan een vliegreis), maar het kan ook gebeuren als je door omstandigheden lang op bed moet liggen. Andere mogelijke oorzaken: een tumor, als het ongeboren kindje tijdens een zwangerschap een ader samendrukt. Een breuk van het been kan ook leiden tot vertraging van de omloop van het bloed en zorgen voor een stolsel. Na een ongeluk, een operatieve ingreep, een kwaadaardige tumor of tijdens de periode van zwanger zijn, kan het bloed sneller stollen. Er kan ook sprake zijn van een aangeboren ziekte.

Symptomen trombosebeen

Als een bloedstolsel in een diepe ader in de benen of bekken zit dan kun je last hebben van de onderstaande klachten.:
  • Dikke enkels;
  • Het been doet pijn en is gevoelig, warm;
  • Het been is opgezwollen;
  • De huid kan strak, glanzend zijn;
  • Aders onder de huid kunnen opgezet zijn.

Maar let op, de helft van de trombosebenen geeft helemaal geen klachten!

Longembolie

Bij circa twintig procent van de gevallen leidt diep veneuze trombose tot longembolie. Verschijnselen bij een longembolie zijn pijn op de borst die erger wordt bij ademhalen en iemand is kortademig. Wordt de toevoer van bloed naar de longen helemaal belemmerd dan ontstaat er een zeer gevaarlijke situatie. Trombose kan zorgen voor schade aan de ader die niet meer verdwijnt, er kunnen spataders ontstaan. Voor diep veneuze trombose en longembolie wordt ook wel de term veneuze trombo-embolie gebruikt: VTE.

Diagnose trombosebeen

De verschijnselen die optreden bij diepe veneuze trombose lijken op die van andere aandoeningen zoals een onderhuidse ontsteking van bindweefsel. De arts zal dus een aantal onderzoeken moeten doen om de diagnose te bevestigen. Met een dopplerecho kan de stroom van het bloed door de aders worden gemeten. Door middel van bloedonderzoek kan worden vastgesteld hoe snel het bloed stolt.

Behandeling trombosebeen

De behandeling die toegepast wordt in de meeste ziekenhuizen is directe toediening van een bloedverdunner, eerst via injecties, later in pilvorm (acenocoumarol, marcoumar). De eerste twee jaar na het trombosebeen zal een steunkous moeten worden gedragen. Echter de inzichten zijn aan het veranderen, als een stolsel groot is en zich hoog in het been bevindt dan is de behandeling lang niet het meest gunstig. De kans om opnieuw een trombosebeen te krijgen is vrij groot en twintig tot vijftig procent van de mensen krijgt later posttrombotisch syndroom.

Prognose trombosebeen en posttrombotisch syndroom

Als diep veneuze trombose snel wordt ontdekt dan is het meestal goed te behandelen met thrombolytica en antistollingsmiddelen. Het posttrombotisch syndroom (PTS) kan op langere termijn ontstaan als gevolg van een diep veneuze trombose. Het stolsel kan de kleppen in de ader aantasten en als deze niet meer goed werken dan kan het bloed gemakkelijker terugstromen. De druk op de aders en kleine haarvaatjes neemt toe en het bloed staat stil in gedeelten van de aders. Dit kan ontstekingsreacties geven en dan is er sprake van het posttrombotisch syndroom. Klachten: zwaar, moe gevoel in het lichaamsdeel, er kunnen krampen optreden, vochtophopingen (oedeem), bruine verkleuringen huid, eczeem en spataders. Verder kan de huid er dun uitzien en glanzen, witte verkleuringen op de huid en soms is er sprake van wonden die moeizaam genezen. Dit laatste wordt ook wel een open been genoemd. Door een goede behandeling is een posttrombotisch syndroom meestal te voorkomen, maar als het er eenmaal is, dan is het nooit meer helemaal te genezen.

Nieuwe behandelmethode, CAVA-studie

Bij de behandelmethode die wordt toegepast in de meeste ziekenhuizen wordt het stolsel niet groter, maar het kan niet weg. Je kunt trombosebenen verdelen in drie soorten: kuiten, bovenbenen en lies, buikgebied. Bij onder- en bovenbenen zijn er meerdere bloedvaten die het bloed kunnen laten wegstromen (meer omwegen). In de lies en in de bovenbuik is er maar één afvoerende ader. Als deze dicht raakt door een stolsel dan is dat zeer ernstig. Het posttrombotisch syndroom zal vaker ontstaan en er is meer kans op een been met open wonden. Verwijdering van het stolsel zou een oplossing zijn. Vroeger werd dit gedaan door een snee in de lies maar de oorzaken van de trombose werden niet aangepakt. Nu, is er bijvoorbeeld een methode waarbij een slangetje wordt ingebracht met zijgaatjes waardoor een medicijn wordt gespoten dat het stolsel oplost. In negentig procent van de gevallen is het resultaat positief. De persoon moet wel lang op de intensive care blijven (drie tot vier dagen). Deze methode probeert men te verbeteren. Onderzoek is gaande naar een zelfde soort slangetje maar dan met echo-elementen. Deze elementen zenden geluidsgolven uit die het stolsel laten trillen. Het wordt poreus en het medicijn zal sneller werken. De behandeling duurt dus korter, is daarom goedkoper en de kans op complicaties is kleiner. De studie naar deze behandelmethode wordt CAVA-studie genoemd. Cees Wittens, hoogleraar veneuze chirurgie aan het Maastricht Universitair Medisch Centrum probeert samen met anderen te bewijzen dat de behandeling effectiever is dan andere.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose kan levensbedreigend zijn als het niet op tijd wordt ontdekt en behandeld. De een heeft bovendien meer kans op…
Trombose en embolieTrombose is een ziekte waarbij ergens aan de wand van een bloedvat een stolsel ontstaat. Meestal is dit het geval in de…
Kanker, trombose en de combinatie daarvanRelatief veel patiënten met kanker ontwikkelen een veneuze trombose. In voorkomende gevallen kan die trombose bij een ef…
Bronnen en referenties
  • Trombosebeen.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethode"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 22-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaatziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!