InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekort

Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekort

Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekort Hoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en de klachten die de symptomen veroorzaken. Spierkrampen, vermoeidheid en hoofdpijn kunnen wijzen op een magnesiumtekort, terwijl op langere termijn hartproblemen kunnen ontstaan. Je kan een magnesiumtekort aanvullen door groene groenten, peulvruchten en noten te eten, maar ook door middel van voedingssupplementen. Voedingssupplementen met magnesium kunnen je lichaam snel een "boost" geven. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een tekort aan magnesium en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Wat is magnesium?

Magnesium (Mg) is een mineraal dat erg belangrijk is voor het menselijk lichaam. Magnesium heeft tal van functies: de aanmaak van hormonen, het opbouwen van spieren en beenderen en het ontspannen van spieren en zenuwen. Bovendien is magnesium een mineraal dat belangrijk is bij de overdracht van zenuwprikkels, bij het reguleren van de bloeddruk, het gehalte aan cholesterol en de bloedsuikerspiegel. Zelfs voor een goede nachtrust en voor een geestelijke balans is magnesium belangrijk. Bij mensen op gevorderde leeftijd is magnesium erg nuttig voor het behouden van het geheugen.

Symptomen magnesiumtekort

Krampen

Vermits magnesium bij zoveel verschillende lichaamsprocessen is betrokken, kan een tekort eraan ook leiden tot een brede waaier aan klachten. Maar het meest voorkomende en meest bekende symptoom van een gebrek aan magnesium is allicht krampen. Deze ontstaan doordat het lichaam bij een te laag niveau aan magnesium gedwongen wordt om dit mineraal uit de spieren te halen om te kunnen functioneren. Dit kan leiden tot willekeurige samentrekkingen van de spieren, oftewel krampen. Ook stijve spieren kunnen te maken hebben met een magnesiumtekort. Krampen worden vooral gevoeld in de kuiten en de bovenbenen, maar soms ook in de handen en armen. Doordat ook het hart een holle spier is, kan je gevaar lopen op hartproblemen als je lichaam over te weinig magnesium beschikt.

Andere symptomen

Naast spierkrampen kunnen ook vermoeidheid, hoofdpijn, fysieke zwakte en lusteloosheid optreden bij magnesiumtekort. Bij chronisch magnesiumtekort kunnen er nog meer klachten ontstaan zoals chronische vermoeidheid, angstgevoelens, zenuwachtigheid, allergieën, depressie en botontkalking. Hieruit blijkt dat magnesium een uiterst belangrijk mineraal is voor lichaam en geest.

Oorzaken tekort aan magnesium

Mogelijke oorzaak van een magnesiumtekort is in de eerste plaats een voedingspatroon dat te weinig magnesium opneemt. Wie er slechte voedingsgewoonten op na houdt, kan op lange termijn een gebrekkige hoeveelheid magnesium opnemen. Als je bijvoorbeeld vaak witmeel eet, dan neem je weinig magnesium op. Andere oorzaken zijn het blootstaan aan stress, het verrichten van zware fysieke arbeid of het intensief sporten. Als je vaak sport, laat dan regelmatig je bloed testen op ijzer en magnesium. Ook bepaalde medicijnen zoals maagzuurremmers kunnen de opname van magnesium bemoeilijken.

Behandeling magnesiumtekort: tips

Voeding

In de eerste plaats kan je je magnesium weer aanvullen door een gezonde voeding. Eet geen wit brood en beperk het gebruik van suiker. Magnesium is onder meer te vinden in volgende voedingsmiddelen:
  • soja
  • pindakaas
  • fruit: oa. banaan
  • chocolade
  • schaaldieren
  • volkorenproducten
  • groene groenten: spinazie, broccoli
  • peulvruchten: bonen, erwten
  • zuivelproducten: melk, kaas, eieren

Supplementen

Bij een bloedanalyse kan je arts ontdekken dat je een tekort aan magnesium hebt. Omdat het eten van magnesiumrijk voedsel soms pas op lange termijn effect heeft, kan de arts ook magnesiumsupplementen voorschrijven. Hierdoor kan je tekort aan magnesium snel en effectief aangevuld worden, waardoor de kans op een herhaling van enkele symptomen (oa. spierkrampen, vermoeidheid) kleiner wordt. Al na enkele dagen zal je merken dat je minder snel last hebt van krampen, of dat deze zelfs helemaal verdwijnen. Ook zal je je in het algmeen fitter en energieker voelen.

Olie

Neem je de extra magnesium liever niet oraal in, dan je de spieren ook inwrijven met magnesiumolie. Magnesium is op die manier ook verkrijgbaar onder de vorm van een crème of een spray. Voordeel hiervan is dat je pijnlijke spierkrampen heel plaatselijk kan behandelen. Het insmeren met magnesiumcrème is goed voor de doorbloeding van de getroffen plek, waardoor je spieren snel soepeler worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
MagnesiumtekortMagnesiumtekort wordt vaak over het hoofd gezien omdat dit bijna of niet te zien is in een bloedtest, slechts 1% van het…
Ontspanning middels magnesiumOntspanning middels magnesiumHet mineraal magnesium is noodzakelijk voor de meeste lichamelijke processen. Indien u echter een magnesiumtekort heeft,…
Nachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tipsNachtelijke krampen in de benen? Oorzaken, behandeling, tipsPijnlijke beenkrampen die vooral ís nachts optreden: de meesten onder ons hebben er wel eens last van gehad. Het gaat om…
Paarden en magnesiumtekortPaarden en magnesiumtekortAl vaker hoor je over vermeende magnesiumtekorten bij paarden. Paarden zijn te dik of erg nerveus en schrikachtig en dan…
Magnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenMagnesiumolie om gevolgen Parkinson en ADHD te verminderenHeeft men een magnesiumtekort dan kunnen de gevolgen erg lijken op ADD, ADHD en Parkinson. Er bestaat een duidelijke rel…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/artikelen/2792/heb-ik-een-magnesiumtekort
  • http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-uit-de-media/Artikel/129598/Een-op-vijf-Nederlanders-heeft-magnesiumtekort.htm
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/180/212247/magnesiumtekort-aanvullen.html (bronnen geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekort"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voedingstekorten
Medische informatie…
Schrijf mee!