InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiaree

Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiaree

Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiaree Wordt je vakantie verknoeid doordat je steeds weer naar het toilet moet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met reizigersdiarree of "turista". Dat is een aandoening waarbij je last krijgt van hevige diarree die bijna altijd te wijten is aan de specifieke eigenschappen van het warme klimaat. De zonnige vakantie waar je zolang had naar uitgekeken wordt op die manier een nachtmerrie. Diarreeremmers zijn een goed middel om diarree op vakantie onder controle te houden waardoor je minder naar het toilet hoeft te gaan. Maar je kan deze reizigersdiarree ook voorkomen door op enkele tips te letten, en dan vooral op het vlak van voeding en water. De meest essentiële tip bestaat erin om gebruik te maken van flessenwater, zowel bij het drinken, tandenpoetsen en koken. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn om diarree op reis tegen te gaan?

Diarree op vakantie

Je kent het gevoel wel: eindelijk ben je na een lange tijd hard werken of een vermoeiend schooljaar op een zonnige bestemming geraakt om vakantie te vieren, en dan slaat het noodlot toe: reizigersdiarree. Je voelt je niet goed, moet vaak naar het toilet en verliest je eetlust. Door de buikloop ga je veel energie en vocht verliezen, en van je vakantie genieten komt niet veel meer in huis. In dat geval spreken we van turista of reizigersdiarree. Behalve het nemen van een diarreeremmer kan je ook letten op de volgende tips om diarree te vermijden.

Water drinken

Flessenwater

Als je naar een zonnige bestemming gaat, dan kan je in de eerste plaats al vergeten om voldoende te drinken. We zijn de zon en de warme temperaturen in Nederland of België niet gewend, en daardoor hebben we er ook geen gewoonte van gemaakt om veel water te drinken. Water is nodig voor het functioneren van spieren, zenuwen en hersenen en spoelt afvalstoffen weg. Daarom is het goed om in gedachten te houden dat je op vakantie best water drinkt vóórdat je dorst krijgt.

Niet te koud

Raar genoeg is het geen goed idee om heel koud water te drinken als het erg warm is. De verleiding bestaat om bij warme temperaturen echt heel koude dranken te drinken om je dorstgevoel te compenseren. Maar dit is geen goed idee: heel koude dranken zijn niet goed voor de maag en belasten het spijsverteringsstelsel.

Tandenpoetsen

Het leidingwater is in zuiderse landen lang niet zo goed gezuiverd als in de lage landen. Er zijn veel meer bacteriën in het water die de kans op diarree vergroten, zeker bij temperaturen boven de dertig graden. Neem daarom geen risico en poets je tanden met flessenwater. Let ook op in de douche: spoel je mond niet met water dat uit de douche komt (sommige mensen maken hier nogal eens een gewoonte van). Was ook je handen vaker dan gewoonlijk.

Vermijd ijsblokken

Neem je een drankje in de bar of aan het zwembad, drink dit dan steeds zonder ijsblokjes. In hotels of restaurants weet je nooit zeker of de ijsblokken wel afkomstig zijn van flessenwater. Vermijd voor alle zekerheid dan ook ijsblokken in je drank.

Vlees en vis

In een warm klimaat weet je nooit hoe goed etenswaren bewaard zijn voordat ze op je bord komen. De afwisseling van warme temperaturen met een koude koelkast kan nefast zijn voor de veiligheid van het voedsel. Eet daarom nooit rauw vlees maar laat het goed doorbakken. Hetzelfde geldt voor vis: eet alleen gebakken of gegrilde vis.

Koken

Ga je zelf aan de slag in de keuken, gebruik dan zeker geen kraanwater om mee te koken. Het is een westerse gewoonte die je moet afleren als je lange tijd in het zuiden verblijft. Om pasta, aardappelen of rijst te koken, doe je best eerst flessenwater in de kookpan.

Diarreeremmer tegen reizigersdiarree

Als je op deze tips let en toch last krijgt van reizigersdiarree, dan kunnen diarreeremmers nuttig zijn. Een diarreeremmer zorgt voor een ontspannend effect op de dikke darm waardoor deze minder snel geprikkeld wordt. Hierdoor zal je minder snel naar het toilet moeten en kan je nog een beetje van je vakantie genieten. Doordat diarree op vakantie vaak samengaat met een algemeen gevoel van ongemak, braakneigingen en een gebrek aan eetlust kan het moeilijk zijn om een pil of capsule door te slikken. Om dit probleem op te vangen kan een diarreeremmer onder de vorm van een smelttablet soelaas bieden.
Enkele voorbeelden van effectieve diarreeremmers zijn:
  • Imodium (smelttablet of capsule)
  • Norit
  • Loperamide

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tipsReizigersdiarree of turista: symptomen, behandeling en tipsAls je op reis gaat, dan verwacht je dat je kan genieten van een zorgeloze vakantie. Toch kan een vakantie in een zonnig…
Turista, reizigersdiarreeHet zal je maar gebeuren. Eindelijk op vakantie naar een tropische bestemming, typisch restaurantje, exotische sfeer en…
Vochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanVochtverlies bij diarree: tips om uitdroging tegen te gaanDiarree is een aandoening waar we allemaal wel eens last van hebben gehad. Bij diarree verlies je veel vocht waardoor je…
Oorzaken van diarreeBij diarree is meestal het maag-darm kanaal door een bacterie of virus geinfecteerd. je spreekt dan ook van een buikgrie…
Zonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesZonneslag, zonnebrand, diarree: tips tegen zomerkwaaltjesDe zomer staat niet alleen voor zon, zee en luieren op het strand. Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft, de warmte k…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/75/diarree/tips-en-adviezen/
  • http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/3915/tips_tegen_reizigersdiarree.html
  • http://www.gezondheidsnet.nl/diarree-en-ontlasting/artikelen/332/acute-diarree-op-vakantie
  • http://www.take-a-trip.eu/nl/artikels/reizen-en-gezondheid/diarree-op-reis:-hoe-voorkom-je-het (bronnen geraadpleegd op 16/03/2016).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiaree"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diarree
Medische informatie…
Schrijf mee!