InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandeling

Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandeling

Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandeling Wat zijn de symptomen MERS? De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft op 28 mei 2013 gewaarschuwd voor het nieuwe SARS-virus dat wereldwijd toen aan meer dan 20 mensen het leven had gekost. De internationaal gehanteerde naam voor het virus is Middle East Respiratory Syndrome-coronavirus (MERS-CoV). MERS kan onder meer leiden tot levensgevaarlijke ontstekingen aan de luchtwegen. De herkomst van het virus is vooralsnog onbekend. Men vermoedt dat het virus voornamelijk door kamelen en dromedarissen op mensen wordt overgedragen. Op 13 mei 2014 bevestigden het Erasmus MC en het RIVM de eerste MERS-infectie bij een Nederlandse patiënt. Dit is niet onverwacht, aangezien er duizenden mensen per jaar vanuit Nederland heen en weer reizen naar het Midden-Oosten. De man raakte besmet tijdens een bezoek aan Saoedi-Arabië.

MERS symptomen en behandeling

Wat is MERS?

Het nieuwe virus lijkt een variant te zijn van het 10 jaar geleden in Azië opgedoken Severe Acute Respiratory Syndrome (afgekort ‘SARS’, ernstig acuut ademhalingssyndroom). Er zijn nog veel onduidelijkheden omtrent het nieuwe virus.

Het nieuw type coronavirus is feitelijk in september 2012 ontdekt en heet officieel Middle East Respiratory Syndrome-Coronavirus (MERS-CoV). We zijn allemaal bekend met Coronavirussen, weke vooral verkoudheid veroorzaken. Het Rhinovirus is een andere (iets meer) bekende veroorzaker van verkoudheid. In sommige gevallen kan het Coronavirus zorgen voor serieuzere problemen. Een bepaald type coronavirus is verantwoordelijk voor SARS. Dit type virus dook eind 2002 in China op en leidt tot acute ademhalingsproblemen en is vrij besmettelijk. Wereldwijd eiste de boosdoener naar schatting meer dan 700 levens. MERS lijkt (evenals SARS) ook een ernstiger ziekteverloop te geven dan de andere Coronavirussen.

Wat zijn de symptomen MERS?

De patiënten die het nieuwe virus onder de leden kregen, vertoonden verschillende symptomen. Het veroorzaakt in de eerste plaats zeer ernstige luchtwegklachten, waardoor je flink moet hoesten en moeite hebt met ademhalen. Daarnaast kun je koorts krijgen. Mogelijk kan er ook diarree optreden. Het is vooralsnog onduidelijk of dit de gangbare symptomen zijn of dat je deze klachten alleen krijgt in extreme gevallen.

De eerste symptomen van het virus zijn koorts en bovenste luchtwegklachten, en een hoest welke zich ook voor kan doen bij een verkoudheid of een griepje. De symptomen kunnen zich in de daaropvolgende dagen verergeren, waarna de patiënt een (huis)arts bezoekt. Vaak volgt dan een opname in het ziekenhuis. Als complicatie kan een longontsteking ontstaan, veelal met dodelijke afloop. Nierfalen is ook mogelijk. Veel patiënten zijn al wat ouder en hebben last van andere kwalen.

Waar komt MERS vandaan?

Viroloog Bart Haagmans van de onderzoeksgroep van het Erasmus MC die het virus vorig jaar ontdekte, vermoedt dat het virus van dieren afkomstig is. Men vermoedt dat het virus voornamelijk door kamelen en dromedarissen op mensen wordt overgedragen.

Hoe verspreidt het virus zich?

Hoe het virus zich verspreidt, is nog niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat het nieuwe virus niet gemakkelijk van mens op mens overdraagbaar is. Het verspreidt zich op vergelijkbare wijze als de griep, dat wil zeggen dat patiënten anderen kunnen besmetten door te hoesten, kuchen en niezen. Huidcontact of het aanraken van besmette voorwerpen is ook een manier waarop het virus verspreid kan worden. Coronavirussen zijn volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrij kwetsbaar. Buiten het lichaam kan het virus slechts 24 uur overleven. Je kunt de boosdoeners vrij gemakkelijk vernietigen door gebruikelijke was- en schoonmaakmiddelen (denk aan het regelmatig wassen van je handen met zeep!). Het is nog onduidelijk of MERS tot een heuse pandemie kan leiden.

Wat is de incubatietijd van MERS?

De incubatietijd is de periode tussen besmetting met het virus en het uitbreken van de eerste symptomen. Wetenschappers weten nog niet hoe lang de incubatietijd is. Uit enkele ziektegevallen lijkt men af te kunnen leiden dat de incubatietijd maximaal 10 dagen is.

Hoe wordt MERS behandeld?

Er is nog geen vaccin beschikbaar tegen het virus. (Tegen SARS bestaat eigenlijk ook nog geen effectief vaccin. SARS is ingedamd door mensen te isoleren.) Er is een laboratoriumtest beschikbaar om het virus aan te tonen. Het RIVM voert diagnostiek uit om het nieuwe coronavirus vast te stellen. Bij patiënten die van MERS-CoV verdacht worden, volgt opname in het ziekenhuis. Deze patiënten worden geïsoleerd verpleegd.

Verschillende bestaande medicijnen en medicatie die nog in ontwikkeling is, remmen in vitro het MERS-coronavirus. Het blad Antimicrobial Agents and Chemotherapy publiceert versneld drie artikelen hierover.¹

Zuid-Koreaanse minister weg om aanpak MERS (4-8-2015)
De uitbraak van het MERS-virus kostte 36 mensen in Zuid-Korea het leven. Nu kost het de minister van Volksgezondheid zijn baan. President Park Geun-hye heeft minister Moon Hyung-pyo dinsdag de laan uitgestuurd, omdat hij niet goed op de uitbraak van het virus zou hebben gereageerd. Inmiddels lijkt Zuid-Korea de uitbraak te boven. Sinds 4 juli 2015 zijn geen nieuwe gevallen gemeld.

Eerste MERS-patiënten in Nederland

Op 13 mei 2014 hebben het RIVM en het Erasmus MC voor het eerst een infectie met het MERS-coronavirus vastgesteld bij een Nederlandse patiënt. Hij raakte besmet tijdens een bezoek aan Saoedi-Arabië en is op dit moment opgenomen in het Medisch Centrum Haaglanden locatie Westeinde. Hier wordt de patiënt in strikte isolatie verpleegd. Zijn gezondheidstoestand is stabiel.

Op 15 mei 2014 werd bekendgemaakt dat een tweede Nederlander besmet is met het MERS-coronavirus. Het gaat om een vrouw die familie is van de man die eerder deze week in Den Haag werd opgenomen, zo maakte het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend. Beide patiënten zouden onderliggende aandoeningen hebben die hen waarschijnlijk gevoeliger maken voor een infectie met dit virus, aldus het RIVM.(Bron: RIVM)

Noot

  1. Antimicrob. Agents Chemother. Doi: 10.1128/AAC.03011-14, 02994-14 en 03036-14

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
Het MERS-coronavirus, de moderne SARSHet MERS-coronavirus, de moderne SARSHet Middle East Respiratory Syndrome (MERS) is een virale ziekte die voor het eerst werd gediagnosticeerd in Saoedi-Arab…
Nieuw SARS-virus, MERSNieuw SARS-virus, MERSHet SARS-virus is een virus dat de ernstige ziekte SARS veroorzaakt. In 2013 is er een nieuwe variant van dit virus, dat…
MERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijkMERS-virus veroorzaakt slachtoffers en is besmettelijkHet MERS-virus (MERS-CoV) is een bijzondere variant van het Coronavirus. De officiële naam van de ziekte is Middle East…
MERS, het gevaarlijke virus uit Saoedi-ArabiëMERS, het gevaarlijke virus uit Saoedi-ArabiëGezondheidsdeskundigen over de hele wereld slaan met bezorgdheid het met SARS verwante MERS-virus gade, dat zich vooral…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Algemeen Dagblad, 29 mei 2013
  • Antimicrob. Agents Chemother. Doi: 10.1128/AAC.03011-14, 02994-14 en 03036-14
  • Medischcontact.artsennet.nl
  • Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
  • Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)

Reageer op het artikel "Nieuw SARS-corona-virus: MERS symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!