InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zweetklierontsteking (hidradenitis suppurativa)

Zweetklierontsteking (hidradenitis suppurativa)

Zweetklierontsteking (hidradenitis suppurativa) Een zweetklierontsteking is een chronische ontsteking van de haarzakjes en het komt vooral voor in de oksels en liezen. Het ontstaat wanneer de opening van het haarzakje verstopt raakt, waardoor huidcellen die je normaal gesproken verliest, zich ophopen in de haarzakjes. Er ontstaat een holte waarin bacteriën zich ophopen en als het knapt, loopt het ontstekingsvloeistof naar buiten. Het ruikt onaangenaam, is ontsierend en is niet prettig voor de patiënt. De aangedane plek is vaak pijnlijk en er kan een abces ontstaan. Hoe ontstaat deze vervelende aandoening en hoe kan dit worden behandeld?

Wat een zweetklierontsteking inhoudt

Een zweetklierontsteking, ook wel met de medische term hidradenitis suppurativa genoemd, of acne inversa of acne ectopica is een chronische ontsteking van de haarzakjes. Het komt vooral voor in de oksel en liezen, maar kan ook voorkomen bij de genitaliën, bilspleet of onder de borsten. Het is een etterende ontsteking, waarbij de ontsteking niet in de zweetklieren zelf zit, maar in de haarzakjes. De opening van het haarzakje raakt verstopt. De binnenkant van het haarzakje is bekleed met huidcellen die normaal gesproken nadat ze zijn afgestorven in de vorm van huidschilfers verdwijnen. Als deze zich ophopen en nieuwe huidcellen zich blijven delen, ontstaat er een ophoping die bestaat uit huidschilfers, keratine, talg, levende en dode huidcellen en bacteriën. De pus die ontstaat zoekt een uitweg en het haakzakje zal uiteindelijk knappen waarbij de rommel naar buiten komt. Voor de patiënt is het erg hinderlijk en hij kan zich ervoor schamen. Het is erg ontsierend en het kan onaangenaam ruiken.

Het verloop

Er ontstaan holtes en gangen in het aangedane gebied. Hierin kunnen bacteriën zich vermenigvuldigen waardoor de ontsteking zich uitbreidt. Als het niet lukt om uit te breken via de huid, zullen en tunneltjes ontstaat in het weefsel (fistels) en op deze manier kunnen er gangenstelsel ontstaan onder de huid. Er ontstaan tunnelvormige verbindingen tussen de ontstoken holtes en de huid aan de buitenkant. Er ontstaan opnieuw abcessen en de fistels breiden zich uit. Er ontstaat littekenweefsel en de ontsteking wordt lastiger om te bestrijden. Een kenmerk van deze huidaandoening is dat het steeds weer op dezelfde plaats terugkeert.

De oorzaak

Roken is een belangrijke oorzaak van het ontstaan van verstoppingen in haarzakjes. Zo zie je bij rokers dat ze meer zwarte puntjes in de huid hebben (zwarte mee-eters), meer verstopte talglieren en haarzakjes hebben dan bij niet-rokers. Waarom de een het wel krijgt en de ander niet, is niet bekend. Een groot deel van de patiënten met deze aandoening rookte in het beginstadium van de zweetklierontsteking. Of stoppen met roken het beloop van de klachten positief beïnvloedt is niet bekend. Ook speelt een stuk erfelijkheid een rol of je het krijgt of niet. Knellende kleding dat schuurt kan een ontsteking uitlokken.

Risicogroepen

Hoewel het soms wat lijkt op acne (puisten), ontstaat deze aandoening tijdens of na de puberteit. Vaak zie je het ontstaan op een leeftijd tussen de 20 en 25 jaar. Het komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ongeveer 1 procent van de volwassen mensen in ons land lijdt hieraan. Het lijkt dat het te maken heeft met overgewicht. Dit zou te maken kunnen hebben dat mensen met overgewicht meer huidplooien hebben. Toch blijft er het duidelijkste verband te bestaan met het roken van sigaretten.

Diagnose

Op grond van de klachten en de verschijnselen kan de huisarts vaak al een diagnose stellen. Als je wordt doorverwezen naar een dermatoloog kan hij dit nader onderzoeken. Soms wordt er een stukje weefsel afgenomen (bioptie) onder plaatselijke verdoving en zal dit microscopisch worden onderzocht.

Behandeling

Deze aandoening is lastig te behandelen. Lokaal kan de huid behandeld worden met een crème dat resorcine bevat. Dit zorgt ervoor dat nieuwe ontstekingen worden voorkomen of worden geremd. De aangedane huid kan enkele weken ontsmet worden met betadine-jodium. Door een tijdje antibiotica te gebruiken, kan de kwaal rustiger worden. Soms is het tijdelijk van aard. Een actieve ontsteking kan in een beginstadium behandeld worden met een injectie van triamcinolon. Als er een abces is gevormd, kan dit worden behandeld door het open te snijden zodat de pus eruit kan lopen en het aanleggen van een drainage om een nieuw abces te voorkomen. Littekens vergroten de kans op een herhaling. Er bestaan ook geneesmiddelen (TNF-alpha-blokker) die de ziekte aanpakt bij de bron.

Er is geen behandeling die het probleem definitief kan oplossen. Ook al lijkt een behandeling succesvol, het kan altijd weer terugkomen. Een slechte hygiëne kan de aandoening verergeren, dus houd het goed schoon. Zo kun je onder de douche jodiumzeep gebruiken. Een uitwendige behandeling met een antibioticum in een lotion wordt soms ook gedaan, maar dit helpt in het algemeen onvoldoende wanneer dit als enige behandeling gebruikt wordt. Als je stopt met roken of afvalt indien er sprake van overgewicht is, zal dit baat kunnen hebben. Vrouwen worden vaak behandeld met een anti-mannelijke geslachtshormonen in de vorm van een anticonceptiepil die het geneesmiddel cyproteronacetaat bevat

Chirurgische behandeling

Als de aandoening ernstig wordt, met zeer pijnlijke ontstekingen, kan er een snee in het abces worden gemaakt. Dit is een symptoombestrijding. Als er een ingreep moet plaatsvinden om de oorzaak aan te pakken, zal er vaak veel weefsel moeten worden verwijderd. Als de wond te groot is om dicht te kunnen hechten, zal er een huidstransplantatie moeten plaatsvinden. Dit is een flinke ingreep, waarbij er littekenweefsel zal ontstaan. Zelfs deze ingreep biedt geen garanties dat je genezen bent. Het kan zo weer terugkomen, ook op een andere plek.

Laserbehandeling

De laser (CO2 laser) wordt soms als behandeling toegepast waarbij er ontstoken weefsel wordt weggehaald door middel van verdamping. Dit is ook een flinke ingreep, die soms ook onder narcose moet worden uitgevoerd. Vaak moet de behandeling worden herhaald. Het duurt minstens vier weken voordat de huid weer is geneden en ook hierbij kunnen er littekens ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abces in huid of lichaam: met pus gevulde zwelling in holteAbces in huid of lichaam: met pus gevulde zwelling in holteEen abces kan onder meer voorkomen in borst, lies en oksel. Een abces is met pus (etter) gevulde zwelling in een niet ee…
Knobbeltje onder oksel: oorzaken knobbel of zwelling okselKnobbeltje onder oksel: oorzaken knobbel of zwelling okselLast van een zwelling, bultje of knobbeltje onder de oksel? Een zwelling, verheven plek, grote bult, pukkel of onderhuid…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Abces zelf behandelenAbces zelf behandelenEen abces komt op meerdere plaatsen en met verschillende oorzaken voor: in de buik, aan een tand of kies, bij de ziekte…
Abces of abcessen: oorzaken, symptomen en behandelingAbces of abcessen: oorzaken, symptomen en behandelingEen abces is een holte gevuld met pus. Een abces bevat witte bloedcellen, dood weefsel en bacteriën. In principe kan een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arulonline, Pixabay
  • www.hidradenitis.eu
  • www.wikipedia.nl
  • www.huisarts.info

Reageer op het artikel "Zweetklierontsteking (hidradenitis suppurativa)"

Reactie

Jane, 15-11-2018 08:38 #1
Wat mezelf betreft kan de oorzaak zijn dat mijn immuunsysteem niet optimaal is door PDS en door Fibromyalgie. Ik ben goed schoon. En na het douchen indien ik heb gezweet door inspanning fris ik me direct op. Goed drogen in de okselstreek en onder en tussen de borsten. Dan met babycreme insmeren. Omdat die gebieden nogal droog zijn. Ik vermoed dat omdat ik niet graag water drink er toch sprake is van het niet goed uitzweten is. Ik drink 3x op een dag sap, ongezoet. Soms limonade. En 2x per etmaal thee. Ik ga nu meer thee drinken omdat het water bevat zij het heet water. Ik denk dat het beter zal gaan. Ik ben ook afgevallen en dat zal ook bijdragen aan het verminderen van die rot zweetjes in de zweetklieren.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 16-05-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!