InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Polyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcohol

Polyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcohol

Polyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcohol Overmatige inname van alcohol is nooit goed! Iedereen weet het, maar de verslaafde persoon zal er niet om malen. Stoppen met alcoholmisbruik is altijd verstandig. Veel alcoholinname kan tot een zenuwontsteking leiden, waarbij vervelende klachten aan het motoriek kunnen ontstaan zoals pijn, tintelingen en tijdelijke verlamming. Wat houdt polyneuropathie in, hoe kan het verlamming veroorzaken en waarom is tijdig ingrijpen noodzakelijk?

Polyneuropathie: verlamming door zenuwontsteking bij alcoholmisbruik

Symptomen na langdurig overmatige alcoholinname

Speldenprikken over het lichaam, waarbij tintelingen of een branderige huid voornamelijk aan de ledematen voordoet. Teveel alcohol heeft een ernstig effect op de goede werking van zenuwen, waardoor onjuiste elektrische signalen worden afgegeven. De tintelingen kunnen op den duur compleet verdwijnen, zodat er gevoelloosheid of een slapend gevoel overblijft. Daarnaast kan er ook sprake zijn van tijdelijk krachtverlies in de ledematen of aanhoudende verlamming. Ook heftige krampen in de benen kunnen van toepassing zijn. Door invloed van temperatuurinvloeden en het weer kan de aandoening bij guur weer meer gaan opspelen.

Wat doet alcohol?

De lever zet door gebruik te maken van suiker alcohol om in acetaldehyde en dat is een gifstof. Grote hoeveelheden van deze stof blijven geruime tijd achter in het lichaam, waardoor het de werking van zenuwen gaat aantasten. Er ontstaat een zenuwontsteking, waarbij over het gehele lichaam klachten kunnen voordoen. Doordat gifstoffen langdurig aanwezig zijn kan het zuurgehalte toenemen, waardoor kramp in de spieren vaker kan voorkomen. Zuren ontwikkelen bij overbelasting van zenuwen en spieren, in dit geval door toedoen van hoge concentraties gif. Omdat stevige drinkers altijd drinken blijft het aandeel ethanal (gifrestant alcohol) in het lichaam hoog, doordat er slechts een beperkte afbraaksnelheid van toepassing is.

Insulineresistentie bij zware drinkers

Personen die iedere dag grote hoeveelheden drank innemen zullen in eerste instantie in gewicht toenemen. De continue hoge piek aan bloedglucosegehalte zorgt ervoor dat veel suiker door insuline wordt afgevoerd, waardoor men weer hongerig wordt. Het bevordert aanvullende inname van alcohol en verkeerde vetten. Dit is anders bij insulineresistentie. Structureel zware drinkers hebben een slecht functionerende insuline-aanmaak, waardoor er vrij lang sprake is van veel suiker in het bloed. Normaal wordt de persoon daarmee nog iets gevoed zodat men door kan blijven gaan. Men valt snel veel af, waarnaast verdere voeding wordt verwaarloosd. Het zorgt voor een aanzienlijk tekort aan noodzakelijke B vitaminen, waardoor het goed functioneren van de zenuwen aanvullend wordt verslechterd.

Aanvullende redenen voor polyneuropathie

Naast overmatig alcoholinname zijn er uiteraard andere redenen waarom de aandoening kan voordoen. Denk specifiek aan:
  • chronische nierziekten, waarbij gifstoffen in het bloed kunnen opbouwen;
  • tekort aan meerdere vitaminen en mineralen (B1, B3, B6, B11, B12, magnesium, en dergelijke);
  • diabetes mellitus: te hoge bloedglucosegehalte door onvoldoende insuline;
  • een trage schildklier, waardoor onregelmatige hormonen invloed op de zenuwen uitoefenen.

Deze aandoeningen dienen tijdig te worden herkend, opdat snel wordt ingegrepen. Het houdt veelal een progressieve verslechtering in, doordat het lichaam vergiftigt danwel onverklaarbare aandoeningen in ernst gaan toenemen.

Ingrijpen noodzakelijk

Zware drinkers vormen een gevaar voor zichzelf, omdat zij in een diepe verslaving zijn terechtgekomen. Het grote gewichtsverlies en de minimale inname van normaal voedsel moeten een helder teken zijn dat er iets niet goed is. Men tracht de adem te verbergen, waarnaast heimelijk wordt gedronken. Bovendien kunnen voorgaande symptomen ieder moment voordoen, waarbij de ernst met de tijd toeneemt. Zorg ervoor dat hulp voor die persoon wordt gevonden om zo de potentieel levensgevaarlijke verslaving te doorbreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming: verschijnselen, van bell, middenrifVerlamming of verlammingsverschijnsel: het is de benaming voor uitval van kracht aan de spieren. Verlamming kan optreden…
Neurologische verschijnselen door vitaminedeficiëntiesVitaminedeficiënties komen regelmatig voor en kunnen een verscheidenheid aan neurologische aandoeningen veroorzaken. Dez…
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Een zuur-basereactie is een reactie waarbij, zoals het woord eigenlijk al aanduidt, een zuur met een base reageert. Deze…
Polyneuropathie - Aandoening perifere zenuwen (zenuwziekte)Polyneuropathie - Aandoening perifere zenuwen (zenuwziekte)Polyneuropathie is een neuropathische aandoening, waarbij sprake is van een afwijking of beschadigingen in meer dan één…
Bronnen en referenties
  • http://www.umcutrecht.nl/subsite/neuromusculaircentrum/Polyneuropathie-centrum/Wat-is-polyneuropathie.htm
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/zenuwontsteking
  • http://www.alcoholhulp.be/alcohol-polyneuropathie

Reageer op het artikel "Polyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcohol"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholinname
Medische informatie…
Schrijf mee!