InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mazelen: symptomen & behandeling

Mazelen: symptomen & behandeling

Nederland is in de greep van een uitbreek van de mazelen, een besmettelijke kinderziekte die niet zo onschuldig is als vaak wordt gedacht. Wat is mazelen? Wat zijn de symptomen van de mazelen en hoe ziet de behandeling van deze ziekte eruit?

Wat is mazelen?

Mazelen is een kinderziekte die wordt veroorzaakt door het mazelenvirus. Het virus wordt verspreid via de lucht (bijvoorbeeld door hoesten en niezen). Het is een zeer besmettelijk virus. De meeste kinderen in Nederland zijn ingeënt tegen de mazelen. Er zijn echter ook ouders die ervoor kiezen hun kind niet in te laten enten. Meestal is deze keuze gebaseerd op religieuze argumenten.

Symptomen mazelen

Er zijn verschillende symptomen die kunnen wijzen op de mazelen. Het ziekteverloop begint vaak met verschijnselen die ook bij griep of verkoudheid optreden, zoals hoesten, koorts en ontstoken ogen. Maar een typisch kenmerk openbaart zich later: rode vlekken met witte stip. Deze verschijnen op de binnenkant van de wangen, gevolgd door stijgende koorts en paarsrode vlekjes die jeuken. De vlekjes verschijnen eerst in het gezicht, dan achter de oren en dan in de hals. De uitslag verspreidt zich naar armen en benen, tot de vlekken opgaan in een egale roodheid.

Zijn de mazelen dodelijk?

Voor één tot twee op de duizend patiënten heeft de ziekte een dodelijke afloop. De exacte aantallen zijn afhankelijk van het land: in een ontwikkelingsland ligt de mortaliteit hoger. Mazelen zijn dus niet zo onschuldig als vaak wordt gedacht. Bovendien is het zeer besmettelijk.

Vaccinatie tegen mazelen

De meeste mensen in Nederland zijn gevaccineerd tegen de mazelen. Net als bof en rode hond zijn ook de mazelen opgenomen in het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma dat uitgevoerd wordt door de Jeugdgezondheidszorg. Deze inenting wordt de BR-inenting genoemd (bof, mazelen, rode hond) en geeft meestal weinig bijwerkingen. Als er bijwerkingen optreden, zijn ze mild en kortdurend. De vaccinatie geeft voor 85% bescherming tegen de mazelen. Het is dus geen garantie, maar de kans dat een gevaccineerde patiënt deze ziekte oploopt, is aanzienlijk kleiner. Hoewel het vaccin ook een aantal bijwerkingen kent, wegen deze niet op tegen de ernst van de mazelen.

Behandeling mazelen

Er is geen behandeling mogelijk tegen de mazelen, de patiënt moet 'uitzieken' en bij voorkeur niet in aanraking komen met andere, niet gevaccineerde kinderen of volwassenen. Als er geen complicaties optreden, gaat de ziekte vanzelf over na een week. In het geval van bijkomende bacteriële infecties kan er antibiotica worden voorgeschreven. Het is belangrijk om uw kind voldoende rust en water te geven, om uitdroging te voorkomen.

Mazelen in Nederland

In West-Europa zijn de mazelen zo goed als uitgebannen. Toch steekt er eens in de vijf jaar een epidemie de kop op. Ook in Nederland komen de mazelen nauwelijks meer voor. Toch zijn er zo nu en dan epidemieën. In 2000 brak er in de Biblebelt een epidemie uit, die duizend mensen trof. Ook brak er in 2008 in Den Haag mazelen uit onder een antroposofische gemeenschap met een lage vaccinatiegraad. Verder zijn bevolkingsgroepen zoals immigranten vatbaar voor de mazelen.

Sinds mei 2013 kampt de 'Biblebelt' echter met een uitbraak van de mazelen, die zich verspreidt. in dit gebied, dat een lage vaccinatiegraad kent. Het zijn met name mensen die behoren tot de reformatorische gezindte die besluiten hun kinderen niet in te laten enten. De maatschappelijke discussie, of ouders verplicht moeten worden om hun kind te vaccineren, laait weer op.
Gerelateerde artikelen
Mazelen (Morbilli)Mazelen (Morbilli)Mazelen is een aërogene virusinfectie, dit wil zeggen dat het een redelijk overlevingsduur heeft in de lucht. Daardoor k…
Mazelen bij kinderenMazelen bij kinderenMazelen een kinderziekte die niet onderschat mag worden. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, en zeker niet onschul…
Mazelen (rubeola)Mazelen (rubeola)Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. De ziekte gaat gepaard met koorts en huiduitslag en kan erg vervelend zij…
Mazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakMazelen: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakDe kinderziekte mazelen is wereldwijd nog altijd een groot probleem. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat 50 tot 60…
Infectieziekten bij kinderen MazelenEen kindje met hoge koorts, een harde droge hoest, rode ogen (oogschuw) en aan de binnenkant van de wangen rood omrande…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Mazelen: symptomen & behandeling"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 16-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!