InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alzheimer heeft niets met amyloïde te maken

Alzheimer heeft niets met amyloïde te maken

Alzheimer heeft niets met amyloïde te maken Er wordt in de geneeskundige wereld veel onderzoek gedaan. Soms zitten daar prima onderzoeken tussen maar het meeste is in opdracht van de farmaceutische industrie gedaan. Deze industrie wil graag een medicijn verkopen en verzint er middels onderzoeken positieve effecten bij. Dat geldt bijvoorbeeld voor amyloïde. De theorie is dat wanneer eiwitten in de hersenen worden afgebroken er ´onder bepaalde omstandigheden´ schadelijk- beta-amyloïde ontstaat die vervolgens een juiste hersenwerking verstoort. Dit proces wordt als onomkeerbaar gezien; Alzheimer wordt een degeneratieve ziekte genoemd. Dat is een onjuiste stelling. Alzheimer kan wel degelijk een halt toe worden geroepen en in sommige gevallen genezen worden, maar omdat alle pijlen op amyloïde gericht zijn worden alternatieve theorieën niet onderzocht.
Gezond brein en Alzheimerbrein / Bron: National Institutes of Health, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gezond brein en Alzheimerbrein / Bron: National Institutes of Health, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Amyloïde kan nooit oorzaak zijn van Alzheimer

Er zijn patiënten met Alzheimer die geen amyloïde-plaques in hun hersenweefsel vertonen. Dat geeft aan dat amyloïde nooit de oorzaak kan zijn van Alzheimer. Toch wordt door de geneeskundige wetenschap al het geld gezet op de amyloïde-hypothese. Het lijkt alsof de wetenschappers gehersenspoeld zijn. Hoe kun je nou iets onderzoeken waarvan aantoonbaar is dat het niet klopt?

Onderzoekers stuiten op muur

Professoren Koenderink en Bonn stuitten op hun muur in hun onderzoek uit 2012 naar amyloïde en Alzheimer maar kwamen niet tot het inzicht dat amyloïde helemaal iets van doen heeft met Alzheimer. De meeste professionelen die werkzaam zijn in de geneeskundige wereld koppelen amyloïde aan Alzheimer, ondanks dat uit onderzoek op dieren die geen amyloïde hebben, bleek dat er toch afsterving van hersencellen plaatsvond.

Harvard onderzoekers verwerpen amyloïde hypothese

De amyloïde hypothese had al in 2002 van de baan kunnen worden geschoven op basis van een onderzoek van twee Harvard-onderzoekers maar die kregen geen voet aan de grond voor hun bevindingen dat amyloïde nooit de oorzaak van Alzheimer kan zijn. Je leest het goed: Amyloïde als oorzaak is slechts een hypothese, het is geen bewezen feit, en toch wordt er door iedereen vanuit gegaan dat het dé oorzaak is.

Pet scan van gezond brein links en Alzheimer brein rechts. / Bron: Health and Human Services Department, Wikimedia Commons (Publiek domein)Pet scan van gezond brein links en Alzheimer brein rechts. / Bron: Health and Human Services Department, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Alzheimer en geld

Waarom houdt de Alzheimerwereld dan toch vast aan de amyloïde-hypothese? Dat heeft te maken met geld! Er wordt alleen geld gestoken in onderzoeken die de amyloïde-hypothese onderzoeken. Er is geen geld voor baanbrekend onderzoek naar alternatieven. Khachaturian was eind 20e eeuw 17 jaar lang hoofd van het Amerikaanse National Institute of Aging. Hij doet de schokkende uitspraak: ´Wanneer je een terrein hebt met beperkte middelen en een klein aantal mensen met grote ego´s die alles in een idee hebben geïnvesteerd,... dan kan er geen andere theorie tot stand komen.´

Geen voortgang in Alzheimeronderzoek

Er is in de afgelopen 20 jaar helemaal geen voortgang in de wetenschap ten aanzien van Alzheimer. Dat is logisch want men zoekt in totaal de verkeerde richting. Toch wordt deze werkwijze niet aan de kaak gesteld. Men blijft geloven in het amyloïde-sprookje.

Fytotherapeutische medicijnen voor Alzheimer

Overigens zijn er in de fytotherapie werkzame medicijnen tegen Alzheimer. Ze kunnen zelfs beginnende Alzheimer doen omkeren en genezen, iets waarnaar de Alzheimerwetenschappers niet eens naar op zoek zijn; ze zoeken alleen medicijnen die Alzheimer kan behandelen. Voorbeelden van stoffen die worden voorgeschreven bij Alzheimer zijn: Perilla frutescens-olie, Ginkgo biloba en kokosolie. Op basis van empirische wetenschap is bewezen dat deze stoffen werken maar er wordt vooralsnog geen dubbelblind klinisch onderzoek naar gedaan. Dubbelblinde klinische onderzoeken zijn de enige onderzoeken die worden gebruikt in de medische wereld. Een empirisch onderzoek is een onderzoek gedaan op basis van ervaring; men geeft een patiënt een medicijn en constateert dat deze geneest. Empirisch onderzoek wordt als inferieur gezien ten opzichte van dubbelblind klinisch onderzoek waarbij men de werkzaamheid van een middel onderzoekt met behulp van controlegroepen mensen die een placebo innemen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescensDe geneeskracht van zwarte netel of perilla frutescensIn Europa komt de plant steeds voor als sierplant maar in Zuidoost Azië is de zwarte netel al eeuwenlang een belangrijke…
Wat is insuline?Wat is insuline?Insuline is een hormoon wordt aangemaakt door de alvleesklier. Het helpt lichaamscellen energie in de vorm van glucose o…
Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie voor huid en haren. Puur natuur!Kokosolie is gezond en lekker om mee te koken of om zo op de boterham te smeren. Maar wist je dat kokosolie ook heel fij…
De ziekte van AlzheimerDe ziekte van AlzheimerAlzheimer is een ziekte waarbij mensen in een zeer snelle tijd dementeren. Deze ziekte komt het meest voor bij mensen bo…
Gewicht verliezen met kokosolieGewicht verliezen met kokosolieVan kokosolie wordt gezegd dat het ongezonde verzadigde vetten bevat. Echter is gebleken dat kokosolie helpt bij het ver…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alzheimer heeft niets met amyloïde te maken"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!