InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vleesbomen kunnen een miskraam veroorzaken

Vleesbomen kunnen een miskraam veroorzaken

Vleesbomen kunnen een miskraam veroorzaken Iedere zwangere vrouw wil dat het kind gezond en wel ter wereld komt. Van alle zwangerschappen eindigt het in 15% van de gevallen met een miskraam. Bij een deel van die miskramen wordt het veroorzaakt door de invloed van een baarmoederwand vergroeiing geheten de myoom. Door tijdelijke inname van progestativa kan de aandoening afnemen. Wat houden vleesbomen in en hoe hebben zwangerschapshormonen hierop grote invloed?

Miskraam door vleesbomen

Wat houdt de aandoening in?

Vanaf het moment dat de vrouw vruchtbaar is geworden zal na 27 dagen van instandhouding van het baarmoederslijmvlies de periode op gang komen. Daartoe zijn een tweetal stoffen primair voor verantwoordelijk. Enerzijds gaat het om oestrogeen waarmee een goede doorbloeding wordt bewerkstelligd en anderzijds gaat het om progesteron. Een bijkomstigheid van oestrogeen is dat op de baarmoederwand adertjes kunnen groeien vergelijkbaar met een fijnmazige wortelstructuur. Die omstandigheid komt bij ongeveer 25% van de vrouwen voor en kan qua formaat variëren van enkele millimeters tot vele centimeters.

Wat zijn de symptomen bij vleesbomen?

Zowel tijdens de zwangerschap, maar ook daarvoor kan de aandoening voorkomen. De vergroeiing in de baarmoeder kan zowel tijdens de menstruatie als daarbuiten gevolgen hebben. Het kan zijn dat de vrouw er niets van merkt, maar het kan ook dermate ernstig zijn dat:
  • tijdens de menstruatie ernstige krampen en pijnen kunnen voorkomen, doordat de spierbeweging of het slijmvlies wordt belemmerd middels verkleving;
  • de periode met extreem bloed kan verlopen;
  • ook buiten de menstruatie om bloedverlies van toepassing is.

Voorgaande kan ertoe leiden dat bloedarmoede kan optreden, waardoor aanvullende klachten kunnen voordoen. Denk aan minder kracht hebben en snel moe zijn, duizeligheid, het hebben van tintelingen, enzovoorts.

Invloed van zwangerschapshormonen

Heeft de vrouw vleesbomen dan kan het tijdens de zwangerschap een versnelde groei ondergaan. De hormoonhuishouding is namelijk compleet veranderd, waardoor de volgende reacties voordoen.

Invloed oestrogeen

Het oestrogeengehalte stijgt, zodat de doorbloeding van de baarmoederwand aanvullend wordt gestimuleerd. Eveneens zorgt het ervoor dat de vrouw meer voedsel gaat innemen, zodat meer vetten worden opgeslagen. Het heeft tot doel dat er een reserve wordt aangelegd, zodat de vrouw bij het groter wordende vrucht zichzelf kan voeden. Daarnaast bevordert het een verbinding van de baarmoederwand met de vrucht, zodat een goed doorbloede navelstreng wordt gerealiseerd.

Invloed HCG

Het sterk toenemend HCG hormoon zorgt ervoor dat er een scheiding wordt aangebracht in de voedingsbron voor de vrouw uit opgeslagen vetten en voor het kind uit vers voedsel. Het is noodzakelijk om de voedingslijn via de navelstreng in stand te houden.

Deze twee hormonen stimuleren dus de groei, doorbloeding en verbinding met het kind. Gevolg is eveneens dat aanwezige myomen versneld worden gestimuleerd met heftige groei tot gevolg.

Overmatige groei

De vleesbomen worden door voorgenoemde hormonen gestimuleerd, zodat deze eveneens hard gaan groeien. Bij de meeste vrouwen zal de invloed beperkt blijven, echter overmatige groei kan van toepassing zijn. In dat geval kan het uitgroeien tot een overheersende aanwezigheid, waardoor het goed functioneren van de baarmoeder wordt belemmerd. Het kan ervoor zorgen dat het ongeboren kind onvoldoende gelegenheid krijgt om goed tot ontwikkeling te komen, waarbij de neiging tot uitstoot kan worden opgewekt. De aanwezigheid van de vleesboom kan dus onverhoopt tot een miskraam leiden.

Hoe vaak komt een miskraam voor?

Hoe oud de moeder is, is van wezenlijk belang op het voordoen van een miskraam. Des te jonger de vrouw is des te minder komt het voor. Er is sprake van een miskraam indien de ongeboren vrucht minder dan 20 weken oud is. Is het ouder dan betreft het een dood geboren kind. Er wordt gesteld dat:
  • 90% van de bevruchtingen wordt uitgestoten, voordat er sprake van innesteling is;
  • 9% van de zwangerschappen bij een leeftijd van 20 tot 24 jaar in een miskraam eindigt;
  • 50% bij vrouwen ouder dan 40 jaar;
  • 75% bij vrouwen ouder dan 45 jaar.

Naarmate de vrouw ouder wordt neemt de kans dus sterk af, dat het kind gezond ter wereld komt. Dit heeft deels te maken de vorming van myomen, maar ook de gesteldheid van het vrouwelijke lichaam verandert met de leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan het toenemende zuurgehalte na het 40-ste jaar door een tekort aan natriumbicarbonaat. Daardoor nemen ongunstige spanningen in het lichaam de overhand, waardoor een miskraam eerder van toepassing kan zijn.

Myoomverleden, wat te doen?

Heb je als vrouw om de menstruatie heen ook last van bloedverlies en wil je zwanger worden dan is het wijs om met de huisarts te overleggen. Het kan verstandig zijn om juist de invloed van myomen eerst te verminderen door medicatie in te nemen of een operatie te ondergaan. Vaak kan door inname van progestativa een tijdelijke overgang worden opgewekt, waardoor de invloed van oestrogeen daalt. Het betekent dat de aandoening minder wordt en geleidelijk aan wegtrekt. Het zorgt ervoor dat de baarmoeder verstoken raakt van de myoom-invloed, zodat bij een zwangerschap de aandoening minder snel optreedt.

Heb je een verleden van vleesbomen of heb je buiten de periode om bloedingen dan doe je er altijd goed aan om bij zwangerschap of zwangerschapswens je uitvoerig te laten informeren. Je kunt de kans op het krijgen van myomen verminderen zodat het kind wel gezond ter wereld kan komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?Vleesboom in de baarmoeder, wat te doen?De baarmoeder is een zeer belangrijk orgaan omdat deze de vrouw in staat stelt kinderen te krijgen. Er zijn echter diver…
Myosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactMyosure: vleesboom verwijderd, baarmoeder intactDe diagnose 'vleesboom' kan weleens tot vervreemding leiden: een groeisel in je baarmoeder? Toch is de vleesboom veel ge…
Onvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar en verminderd vruchtbaarheidOnvruchtbaar zijn is een nachtmerrie voor iedere vrouw die zwanger wil worden. Vooral als het blijkt dat deze onvruchtba…
Oorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatieOorzaken van bloedstolsels tijdens menstruatieHet verliezen van bloedstolsels tijdens een menstruatie zal de meerderheid van de vrouwen minimaal een keer in hun leven…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Miskraam
  • http://www.atriummc.nl/Een-vleesboom-bevindt-zich-in.18309.0.html

Reageer op het artikel "Vleesbomen kunnen een miskraam veroorzaken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Miskraam
Medische informatie…
Schrijf mee!