InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Anorexia heeft overeenkomsten met autisme

Anorexia heeft overeenkomsten met autisme

Anorexia heeft overeenkomsten met autisme In Nederland hebben veel mensen last van een eetstoornis. Volgens de cijfers, vrij gegeven door Stichting Anorexia en Boulimia Nervosa, hebben ongeveer 6.000 Nederlanders te maken met de eetstoornis anorexia nervosa. Opvallend is dat ruim 90 procent van alle patiënten, die lijden aan anorexia nervosa, vrouw zijn. Mensen die lijden aan anorexia nervosa, zouden vooral te maken hebben met een zeer hardnekkig en niet reëel zelfbeeld. Vanuit dit zelfbeeld gaan mensen, die lijden aan anorexia nervosa, uit alle macht proberen om af te vallen. Het gevolg van het proberen af te vallen is, dat deze patiënten uiteindelijk te veel afvallen en daardoor mogelijk veel lichamelijke klachten kunnen krijgen. Is anorexia nervosa dan één van de psychische aandoeningen, waarbij de kans op overlijden het grootst is? Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat het brein van iemand met anorexia mogelijk veel gemeen heeft met het brein van iemand met autisme.

Anorexia Nervosa

Er bestaan verschillende soorten eetstoornissen. Toch zijn alleen anorexia nervosa en boulimia nervosa in Nederland wetenschappelijk erkend. Anorexia nervosa, vaak afgekort als anorexia, is een eetstoornis die veelal vooral voorkomt bij vrouwen. Gemiddeld gezien, openbaart deze eetstoornis zich het vaakst tussen het 15e en het 25e levensjaar. Ondanks dat de meeste patiënten tot deze leeftijdsgroep behoren, blijken er ook een toenemend aantal mannen en vrouwen tussen de 35 en 40 jaar te lijden aan de eetstoornis anorexia. Een eetstoornis is een psychische aandoening. Een aandoening waarbij het eetgedrag afwijkt van de “norm”. Zo kunnen patiënten, die lijden aan een eetstoornis, te maken hebben met eetbuien. Het gevolg van een eetbui is dat er veel meer gegeten wordt dan de gemiddelde norm. Het kan ook zo zijn, dat men veel minder eet dan de gemiddelde norm. Het veel minder eten is met name het geval bij patiënten die lijden aan anorexia nervosa.

Hongergevoel

De letterlijke betekenis van anorexia nervosa is: “gebrek aan eetlust door een psychische oorzaak”. Deze letterlijke betekenis is echter niet helemaal juist. Vooral niet, wanneer we deze vergelijken met de ware aard van de aandoening. Patiënten die lijden aan anorexia nervosa hebben wel degelijk te maken met honger gevoelens. Het niet eten, om zo vooral geen grammetje aan te komen, is een ernstige obsessie bij mensen. Vooral bij mensen die lijden aan anorexia nervosa. Deze obsessie zou zelfs als een soort verslaving gezien kunnen worden. Zelfs wanneer anorexia patiënten te maken hebben met sterk ondergewicht, (een BMI waarde lager dan 18,5) dan voelen zij zich nog altijd te dik. Door deze obsessie hebben patiënten, die lijden aan anorexia, een ijzeren wil om niet toe te geven aan de gevoelens van honger. Anorexia patiënten ontwikkelen vaak: eetbuien,
braken regelmatig,
of gebruiken laxeermiddelen.

Lichamelijke gevolgen

Wanneer iemand lijdt aan anorexia, dan heeft deze persoon grote kans op ondervoeding. Door deze ondervoeding krijgen anorexia patiënten te maken met vele lichamelijke klachten. Lichamelijke klachten, die uiteindelijk zelfs soms de dood tot gevolg kunnen hebben. Volgens de gegevens van het Nationale Monitor Geestelijke Gezondheid van het Trimbos-instituut overlijden er in Nederland, jaarlijks gezien, gemiddeld ongeveer 15 personen aan de gevolgen van anorexia.

Lichamelijke klachten die kunnen optreden bij anorexia patiënten zijn:
  • Algehele uitputting
  • Lage lichaamstemperatuur
  • Hartritmestoornissen
  • Botontkalking (osteoporose)
  • Wegblijven van de menstruatie
  • Verminderde stofwisseling
  • Huidproblemen (schilferige huid, donsachtige beharing)
  • Erosie van het gebit, als gevolg van braken

Anorexia en Autisme

Anorexia is jarenlang gezien als een puur psychische aandoening. Een aandoening die behoort tot de zogenaamde eetstoornissen. Onderzoekgegevens, gepubliceerd in de zomer van 2013 door wetenschapper verbonden aan de universiteit van Cambridge, tonen aan dat meisje, die lijden aan anorexia, gedrag vertonen dat geassocieerd kan worden met autisme. Net als mensen, die lijden aan een stoornis die behoort tot het autismespectrum, hebben meisjes, die lijden aan anorexia, zeer goed oog voor detail. Deze meisjes zijn heel vaak bezig met detail en bovenmatige interesse in systemen en orde. Vaak wordt dit gezien als een erge mate van perfectionisme.

Nieuwe behandelmethoden

De inzichten die door de wetenschappers verbonden aan de universiteit van Cambridge zijn gepubliceerd, kunnen volgens één van de onderzoekers, Tony Jaffa, bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe behandelmethoden. Een behandelmethode die de kans op genezing van autisme moeten vergroten. Volgens Tony Jaffa zou de oplossing van autisme kunnen liggen in het verplaatsen van de aandacht. Bij anorexia patiënten ligt de meeste aandacht bij het lichaamsgewicht en het afvallen. Door het zoeken van een nieuw aandachtspunt, dat net zo systematisch is, zouden anorexia patiënten geholpen kunnen worden om van hun anorexia te genezen. Deze nieuwe inzichten zouden, volgens de wetenschappers, het ontwikkelen van nieuwe en effectievere behandelmethodes mogelijk moeten kunnen maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.buropuur.nl
  • www.mediant.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.parool.nl

Reageer op het artikel "Anorexia heeft overeenkomsten met autisme"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 10-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!