InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Prikkelbaarheid oplossen met water

Prikkelbaarheid oplossen met water

Prikkelbaarheid oplossen met water Prikkelbaarheid en woede-aanvallen kunnen komen door een chronisch vochttekort. Iemand die buiten zinnen van woede raakt is vaak snel op zijn gemak te brengen door het drinken van water. In het geval van woede door alcoholgebruik geldt dat minder; de uitdroging is dan te groot om snel door water te worden tegen gegaan. Boze mensen kunnen snel bedaren als ze een glaasje water drinken. Wat is de achterliggende oorzaak van dit fenomeen?

Inhoud:

Wat is prikkelbaarheid?

Prikkelbaarheid is een reactie op een feit dat je wordt voorgeschoteld. In normale doen kies je ervoor om het feit in je op te nemen, te overwegen en te accepteren. Dit proces kost energie en als iets energie kost dan kost het ook water. Wanneer de hersens in een toestand van watertekort zijn geraakt dan is het een natuurlijke reactie om het overwegings- en acceptatieproces te ontwijken. In plaats van redelijk iets in ogenschouw nemen is de kans groot dat je geërgerd, geprikkeld of woedend reageert. Deze emotie-uiting kost minder energie en minder water voor het brein. Natuurlijk is het een korte termijnoplossing die uiteindelijk niet werkt; je omringt jezelf met negativiteit die op den duur alleen maar meer negativiteit veroorzaakt.

Wat betekent prikkelbaarheid?

De betekenis van het woord geprikkeld geeft al aan wat er gebeurt. Als je geprikt wordt door iets scherps dan ontstaat er irritatie. Prikkelbaarheid wordt zelden veroorzaakt door een fysieke reactie maar vaker door een visuele of mondelinge informatieoverdracht. In het ergste geval kan een geprikkeld persoon zich richten op fysieke acties in de vorm van geweld.

Schelden doet pijn

Het simpele gezegde 'Schelden doet geen pijn' is onwaar. Schelden kan juist tot prikkelbaarheid bij de uitgescholdene leiden. In het slechtste geval leidt het tot een fysieke, gewelddadige confrontatie en doet het wel degelijk pijn.

Prikkelbaarheid aan de helpdesk

Mocht je ooit te maken krijgen met iemand die geërgerd, kwaad of woedend is, dan is het beste wat je kunt doen: een glaasje water geven. Zodra het glas op is, en dat kan snel zijn, geef je nog een glas water. Het is waarschijnlijk dat de prikkelbaarheid snel verdwijnt. Mensen worden weer rustig. Ook voor jezelf is het een goed advies. Sommigen raken al geprikkeld als ze lang moet wachten als ze een helpdesk bellen. Een glaasje water kan ergernis schelen; bovendien word je vervolgens beter geholpen want als kwaadheid door dringt in de stembanden zijn helpdeskmedewerkers je minder geneigd te helpen.

Boze kinderen en water

Kinderen kunnen soms boos worden als ze hun zin niet krijgen. Een glas water kan vervolgens in tweeërlei opzichten helpen. Ten eerste wordt het kind dikwijls boos als het geen ijsje, snoepje, koekje of frisdrank mag. In feite zijn al deze zaken zeer ongezond. Het lichaam leert kinderen om lichamelijke reacties om te zetten in verlangens naar zoetigheid. De reclame is er onder andere debet aan dat kinderen zeuren om zoete dingen. In vrijwel alle gevallen zijn zoete verlangens van het lichaam verkeerd geïnterpreteerd. Een honger- of dorstgevoel is in feite een vraag van het lichaam om water. Kinderen zijn in de groei en hebben daarom veel water nodig. Ten tweede is het zo dat een glas water woede weg neemt. Op deze manier programmeer je het lichaam van je kind om neigingen tot het nemen van zoetigheid om te zetten in de wens om water te drinken. Dat is een onderdeel van goed opvoeden en het is een moeilijk onderdeel omdat de kinderhersens van alle kanten worden aangevallen door verleidelijke reclames.

Boze dronkaards

Boosheid kan op diverse manieren voorkomen. Toch kun je eenvoudigweg nagaan dat in veel gevallen boosheid met uitdroging te maken heeft. Mensen die dronken zijn drogen hun lichaam in versneld tempo uit. Hierbij kan het zijn dat de hersenprestaties afnemen waardoor de hersenen geen zin meer hebben in energieverslindend handelen zoals redelijk denken, overwegen en inzichtelijk handelen. Daarvoor in de plaats schakelt het brein zichzelf op een laag pitje en geeft het uit lichaams- en zelfbehoud de voorkeur aan primaire reacties zoals agressief gedrag.

Tevreden wiet- of hasjrokers bestaan niet

Iemand die een joint heeft gerookt kan merken dat hij of zij ineens veel plast terwijl er niet is gedronken. Er komen zoveel plantaardige neurotransmitters in de hersenen dat er sprake is van een ´situatie overload´ waardoor er hersenvocht wordt afgevoerd. Wiet of hasj roken leidt in vrijwel 100% van de mensen tot een droge mond; een uiterste laatste noodmiddel waartoe het lichaam zich genoopt voelt. Drinken is de enige oplossing om vocht in het lichaam te brengen maar we drinken vaak de verkeerde, uitdrogende dranken zoals alcohol, frisdrank, koffie en thee. Het enige wat goed zou zijn is water en enkele kruidentheeën. Wiet en hasj werken lang door in het lichaam; dat is te merken aan hoe de roker zich een dag later voelt; prikkelbaar. Het is niet voor niets dat de Assasijnen veel hasj rookten voordat ze op moordpartij gingen. Het idee dat hasj leidt tot vredige mensen is vrij onzinnig.

Opgefokte koffiedrinkers

Sommige mensen blinken uit in het drinken van koffie. Soms gaan er wel 10 mokken op een dag doorheen. Een mok bevat ongeveer tweemaal zoveel drank als een kopje. Dat betekent dat sommige mensen rustig 20 kopjes koffie op een dag drinken. Rustig? Nou, nee, je wordt er helemaal hyper van. Koffie kan leiden tot verregaande staat van opgefoktheid, wat een opstapje is naar prikkelbaarheid. Dat komt niet in de laatste plaats door het feit dat koffie uitdrogend werkt; vooral bij een overdaad aan koffie drinken is er sprake van ernstige uitdroging, helemaal omdat deze gewoonte vrijwel dagelijks wordt uitgevoerd.

Boosheidverminderende kruidenthee

Behalve water is het mogelijk om het lichaam en de geest rustig te krijgen met behulp van geneesplanten in de vorm van kruiden en medicinale planten. Wie thee drinkt van de bloemen van passievrucht kan een hele rustige ervaring krijgen. Maar dat moet wel gepaard gaan in combinatie met genoeg water drinken. Thee van passiebloemen werkt niet uitdrogend. Een ander kruid dat rust brengt zonder uit te drogen is valeriaanwortel. Valeriaanwortel verscherpt de geest, maakt je rustig, maar niet moe. Daarom is valeriaan bij uitstek geschikt voor mensen die zware psychische arbeid moeten doen zoals intellectueel werk of theoretische examens. Verder is kamillethee een echte rustgever; dit wordt ook ingezet om beter te kunnen slapen maar het werkt ook bij mensen die prikkelbaar zijn.

Geneesplanten bij boosheid en prikkelbaarheid

Hieronder in de tabel zie je een volledige opsomming inclusief links met meer informatie over desbetreffende geneesplant.

Is je man vaak knorrig of zijn de kinderen snel aangebrand? Geef ze eens kamillethee, lindebloesemthee of rustgevende thee met passiebloemen. Of doe regelmatig bernagie, lavendel of citroenmelisse door het eten.

Wat te doen als water en thee drinken en niet helpen?

Al met al zijn er diverse middelen om het gemoed te bedaren. Maar niet iedereen is gebaat bij veel water drinken. Mensen die dikwijls problemen ondervinden door hun prikkelbaarheid kunnen een gevaar voor de directe omgeving zijn. daarnaast kan prikkelbaarheid leiden tot ongewenste situaties op de werkvloer waardoor de loopbaanontwikkeling in gevaar kan komen. Wanneer de gewone middelen zoals het genoeg water drinken of een rustgevende thee tot je nemen niet helpen, is het belangrijk om via de huisarts of fytotherapeut professionele hulp in te roepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boze mensen maken betere beslissingenLange tijd werd boosheid gezien als een emotie die nadelige effecten op beslissingen en informatieverwerking heeft. Er w…
De boze fles; over omgaan met boosheidAls je boosheid vergelijkt met een fles priklimonade, dan zie je dat als de fles flink geschut wordt er enorm veel bubbe…
Waarom kijken mensen boos?Je bent het zat om onopvallend te zijn? De wetenschap biedt de oplossing. Trek vaker een kwade kop! Dit blijkt uit versc…
Homeopathische middelen bij prikkelbaarheidHomeopathische middelen bij prikkelbaarheidPrikkelbaarheid is geen aandoening, maar een vorm van gedrag. Bij prikkelbaarheid kunnen we maar heel weinig hebben van…
Narcisme: omgaan met de woedeNarcisme: omgaan met de woedeHet leven van de narcist bestaat uit woede en strijd. Hoe kan de partner of de familie van de narcist het beste met deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • Hoofdfoto: Ingrid Schouten
  • Overige foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Prikkelbaarheid oplossen met water"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 12-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!