InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Depressie bestrijden met water

Depressie bestrijden met water

Depressieve mensen bestrijden hun ziekte doorgaans met synthetische medicijnen die allerlei gevoels- en chemische hersenprocessen onderdrukken. Dat is een vele gevallen een twijfelachtige handeling die totaal niets aan de oorzaak van een depressie doet. Een belangrijke oorzaak van depressie is het chronisch tekort aan vocht; mensen drinken te weinig water en teveel dranken waarvan je uitdroogt. Daarnaast nemen we te weinig basis omega 3 en 6 tot ons. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:

Oorzaak depressie watertekort

Het klinkt voor mensen misschien bijzonder maar in feite is het vrij logisch dat depressiviteit veroorzaakt wordt door een tekort aan water. Dat proces verloopt op verschillende manieren. Van water drinken is bekend dat het lichaam gereinigd wordt van afvalstoffen. Opeenhopingen van afvalstoffen kunnen tot depressiviteit leiden doordat het lichaam alles op alles zet om de afvalstoffen toch af te voeren uit het lichaam en daarbij enkele belangrijke lichaamsstoffen opoffert. Het aminozuur tryptofaan, wat een belangrijk aminozuur is dat onder andere serotonine, melatonine, tryptamine en indolemine aanmaakt, allemaal stoffen die een rol spelen bij het geluks- en welzijnsgevoel, kan door het lichaam worden gebruikt om afvalstoffen mee te verwijderen.

Tryptofaan

Tryptofaan zit in vele groenten, fruit, noten en zaden. In eerste instantie is het belangrijk om gezond te eten in de vorm van verse producten waarin veel voedingsstoffen zitten. Depressiviteit is een reactie op gebeurtenissen in je omgeving. Je kunt een stuk harmonieuzer reageren als je gezond eet en het lichaam in optimale conditie is.

Wat zijn neurotransmitters?

De stoffen die tryptofaan aanmaakt, melatonine, serotonine, tryptamine en indolamine zijn allemaal neurotransmitters. Neurotransmitters zijn stoffen die nodig zijn voor de prikkeloverdracht in het zenuwstelsel. Deze neurotransmitters zijn hard nodig voor het brein want als ze niet genoeg worden aangemaakt, functioneert het brein niet naar behoren. Dat is een belangrijke oorzaak van depressiviteit. Als deze neurotransmitters te weinig aanwezig zijn, kan er geen uitgebalanceerde reactie op gebeurtenissen in het leven gegeven worden en slaat men door naar primaire reacties zoals boosheid, prikkelbaarheid of juist de andere kant op: overdreven idolatie. Verder is er een flinke kans dat lichaam en geest zich vermoeid zullen voelen.

Het aminozuur tyrosine

Een ander aminozuur dat als er te weinig water wordt gedronken zich opoffert om gifstoffen af te scheiden uit het lichaam is tyrosine. Dat aminozuur maakt dopamine, noradrenaline en adrenaline aan. Deze stoffen werken als aanjagers van neurotransmitters die de breinfunctie bepalen. Door het uitblijven van de prikkel tot breinfunctie zal het brein een repeterend denkpatroon ontwikkelen en zich voornamelijk uitmunten in passiviteit oftewel: volstrekt niets uitvoeren.

Farmacie werkt averechts

In feite is het gebruik van geneesmiddelen tegen depressie niet echt effectief. Het glas water waarmee ze worden ingenomen blijkt nog effectiever. Prozac en zoloft zijn merken die door de farmaceutische industrie worden gepusht zonder dat hun werking door onafhankelijk medisch onderzoek wordt bevestigd. Dat is zorgelijk.

Water, het goedkoopste medicijn

Iemand die depressief is, is in de eerste plaats gebaat bij zorg en aandacht, en dan net iets meer dan het verplichte wekelijkse uurtje bij een psychiater. Batmangheldj haalt in zijn boek ´Water, het goedkoopste medicijn´, een voorbeeld aan van een vrouw die vijf jaar lang zonder uitzicht op verbetering lithium heeft geslikt. Dat is een medicijn voor mensen met een zware depressie. Dit medicijn bleek niet te werken maar het innemen van water met mineralen en vitaminen daarentegen wel.

Mineralen

Behalve water heeft de mens zout of mineralen nodig. Het serum van ons bloed bestaat uit exact dezelfde mineralen als zeewater. Doordat we slechts keukenzout oftewel natriumchloride eten missen we veel mineralen. In supermarktzout wat verkocht wordt onder de naam zeezout zit in feite enkel natriumchloride. Wat je moet doen is Himalayazout of Keltisch zeezout kopen. Eventueel zou biologisch zeezout ook alle mineralen moeten bevatten. Deze soorten zout zijn ongeraffineerd en daarom veel gezonder dan keukenzout, waaraan bovendien synthetisch jodium en antiklontermiddel, soms in de vorm van een giftige aluminiumverbinding is toegevoegd.

Vitaminen in de vorm van gezond voedsel

Niet alleen water is belangrijk voor een goed functioneren van het brein. Vitaminen hebben we ook nodig. Daarnaast maakt het brein veelvuldig gebruik van omega 3 en 6 vetzuren. Aan deze vetten hebben de meeste mensen tekort omdat we bewerkte oliën gebruiken waar deze gezonde vetten zijn uitgehaald. Zorg er daarom voor dat je dagelijks flink veel fruit, groenten, noten, zaden en zuivel van biologische oorsprong binnen krijgt. Al deze voedingsstoffen helpen depressie tegen te gaan. Er zijn uiteraard werkzame geneesmiddelen maar ziekten voorkomen door juist te eten is de basis van iedere genezing. Het kan enige weken duren voordat gezond voedsel zijn uitwerking heeft op het gebied van depressiviteit. Maar water heeft dat al sneller.

Drink 7 glazen water per dag

Door dagelijks 7 glazen water van 250 ml te drinken kun je alle gifstoffen uit je lichaam verwijderen. Als je lang geen 7 glazen water per dag hebt gedronken is het verstandig je drinkpatroon langzaam op te bouwen met een glas per dag. Na een week zit je op 7 glazen en kan je lichaam beginnen met reinigen. Na enkele weken zul je veel minder gifstoffen in je lichaam krijgen en heeft tryptofaan weer de kans om zich om te zetten in neurotransmitters zodat het brein actiever gaat werken. Bij de meeste mensen is het positieve effect al eerder merkbaar. Het is zaak om het drinkpatroon van 7 glazen water per dag de hele verdere verloop van je leven vol te houden.

Nee, dank je, geen suiker alsjeblieft

Suiker kan voor korte opgewekte stemmingen zorgen om daarna af te dalen in een grote eetbui. Dat komt omdat suiker eigenlijk een verslavende stof is. Twee uur nadat je iets zoets hebt gegeten waar geraffineerde suiker in zat schreeuwt het lichaam weer om suiker. Ga daar niet op in; probeer water te drinken in plaats van je over te geven aan zoetigheid. Probeer te wennen aan koffie of thee zonder suiker. Maar over koffie en thee gesproken: deze dranken moet je met mate gebruiken.

Alcohol, koffie en thee

Groene en zwarte thee alsmede koffie hebben de eigenschap dat je het ingenomen vocht snel weer uitplast. Daarnaast is voor de lichamelijke verwerking van deze dranken water nodig. Met andere woorden: van koffie en thee verlies je meer vocht dan dat je binnen krijgt. Het zijn uitdrogende dranken. Alcohol is een nog meer uitdrogende drank. In combinatie met alcohol kan een depressieve patiënt de gekste dingen uithalen. Alcohol dient totaal vermeden te worden maar koffie en thee kun je nog welk drinken, zij het met mate.

Kruidenthee bij depressie

Er zijn geneesplanten en kruiden die werken bij depressiviteit. Het is belangrijk dit te weten. Een kruid dat je in de vorm van een thee kan drinken is extra aan te raden omdat je dan en minder uitdroogt en een natuurlijk geneesmiddel tegen depressie inneemt. In tegenstelling tot groene en zwarte thee, die beide van dezelfde theestruik komen, zijn sommige kruidentheeën niet uitdrogend. Een voorbeeld van een prima kruidenthee bij depressie is Sint Janskruidthee. Daarnaast zijn enkele voedselsoorten die goed zijn tegen depressie. Een voorbeeld daarvan is walnoot; daar zitten essentiële vetzuren in en de hersenen bestaan voornamelijk uit vetten. Walnoten worden daarom breinvoedsel genoemd. Als je geneesplanten wilt gebruiken kun je dit in overleg met een natuurarts of fytotherapeut doen. In principe is het ongevaarlijk behalve dat je geen Sint Janskruid moet gebruiken als je medicijnen slikt tegen depressie.

Geneesplanten bij depressie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieVerschil depressie, depressiviteit en herfstdepressieTijdens het aanbreken van de herfst krijgen miljoenen mensen last van een herfstdepressie. Maar wat is nu precies het ve…
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Vermoeidheid oplossen met waterVermoeidheid oplossen met waterEen watertekort merk je niet snel op; elke cel in het lichaam krijgt een klein beetje minder water toebedeeld, behalve d…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • Hoofdfoto met dank aan Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Depressie bestrijden met water"

Reacties

Anne, 20-11-2017 17:45 #2
Ik vind dit een geweldig artikel. Het is zo duidelijk dat voldoende water voor alles heel goed is. Ik leer hier ook weer van, ondanks het feit dat ik dacht al heel veel te weten. Groene thee bijvoorbeeld onttrekt idd water aan het lichaam en koffie drink ik al helemaal niet. Wat het zout betreft is het zeer belangrijk om het juiste te gebruiken. Ik merk aan sommige dingen dat het goed is om overal bij stil te staan wat betreft alles wat er naar binnengaat.

Groeten,
Anne

Bipolair, 12-03-2015 10:56 #1
Onzin. Drink al jaren 1,5 liter per dag. Helpt niet tegen psychische problemen, wel tegen ontlasting problemen. Reactie infoteur, 29-04-2015
Nee het is geen onzin, maar bij jou werkt het dus niet. Dat kan door allerlei zaken komen. Misschien eet/drink je wel te veel suiker, wat depressies kan veroorzaken.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 12-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!