InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slecht slapen door watertekort

Slecht slapen door watertekort

Slecht slapen door watertekort Tijdens de slaap gaat veel water verloren. Dat gebeurt vooral via de uitademhaling maar het kan ook zijn dat sommige mensen overmatig zweten. Een andere manier om vocht te verliezen is slapen met open mond. Dit watertekort kan niet worden aangevuld tijdens de slaap. Daardoor kan het gebeuren dat je onrustig slaapt. Het lichaam zal ertoe neigen wakker te willen worden zodat er water kan worden gedronken.

Inhoud:

Hoe neem je de juiste mineralen in?

Het is belangrijk om samen met water voldoende mineralen in te nemen. Dat doe je als volgt: je lost een eetlepel Himalayazout of Keltisch zeezout op in een glazen fles of jampotje. Vervolgens doe je er water bij zodat het oplost. Als er zout op de bodem achterblijft geeft dat niets. Er zit relatief iets teveel zout in het water maar water heeft een dusdanig oplossend vermogen dat het maximum hieraan voor precies de juiste samenstelling zorgt. Vervolgens moet je een theelepeltje van het zelf gecreëerde mineraalwater in een glas water doen. Je kunt het ook bij een vruchten- of groentesmoothie doen. Op deze manier krijg je op een voor het lichaam makkelijk opneembare manier genoeg zout binnen.

Waarom geen ordinair keukenzout?

Er zijn drie redenen waarom je geen ordinair keukenzout moet gebruiken:
  • Gebrek aan mineralen,
  • Kunstmatig jodium en
  • Antiklontermiddel.
Mineralen uit Himalayazout of Keltisch zeezout bevatten naast natrium, wat in gewoon keukenzout zit, nog 84 andere mineralen. Het is helemaal niet zo gezond om keukenzout in te nemen want dit is een geraffineerde zoutvorm. Wanneer keukenzout eenmaal in het lichaam komt zal het een natuurlijke samenstelling vormen met andere in het lichaam aanwezige mineralen waardoor er juist mineralen uit het lichaam onttrokken worden.

In de regel slapen oudere mensen iets minder goed dan jonge mensen als het gaat om slecht slapen door een vochttekort. Het genoeg water drinken in combinatie met de inname van mineralen kan het slaappatroon volledig normaliseren.

Gebruik geen kunstmatig jodium

Jodium is een kunstmatige toevoeging aan het zout terwijl uit normaal gewonnen zout eerst organisch jodium wordt onttrokken. Dit is een aanwijzing dat de wereld van de zoutindustrie volledig op zijn kop staat. In keukenzout zit een synthetische vorm van jodium. Het is in wetenschappelijke kringen bekend dat jodium in organische vorm veel gezonder is dan kunstmatig of synthetisch jodium. Laat nu organisch jodium gewoon in Keltisch zeezout of Himalayazout zitten! De keuze is dus snel gemaakt.

Aluminium in supermarktzout

Het antiklontenmiddel wat in zout zit bevat vaak aluminium(E554). In kleine hoeveelheden kan dit een zinvol sporenelement zijn maar er zit relatief erg veel aluminium in keukenzout. Overigens kan als antiklontenmiddel ook E503 of magnesiumcarbonaat worden gebruikt, waarvan tot nu toe geen schadelijke werkingen bekend zijn. Door E554 is keukenzout een ongezonde stof geworden die in verband wordt gebracht met Alzheimer en die tijdens de zwangerschap schade kan aanbrengen aan de placenta. In feite is het zo dat ongeraffineerd keukenzout allerlei geneeskrachtige eigenschappen heeft. Zo brengt het de bloeddruk omlaag. Mensen met een hogere bloeddruk kunnen last hebben van een iets minder goede nachtrust. Ook daarom is het van belang ongeraffineerd zout te eten. Dit is zelden verkrijgbaar in de supermarkt; daar wordt keukenzout, waar slechts natriumchloride in zit, verkocht onder de naam zeezout. In feite is dat volksverlakkerij want in dit zogenaamde zeezout zitten helemaal geen zeemineralen. De overheid laat deze misleidende betiteling toe. Bovendien is zeezout uit de supermarkt vaak expres grover gemaakt zodat het op echt zeezout moet lijken. Multinationals zoals Akzo Nobel doen er alles aan om de consument de illusie te geven dat hun zout gezond is.

Farmacie en slecht slapen

Farmaceutische medicijnen tegen slecht slapen hebben allerlei bijwerkingen. Het meest bekende bijwerkingsverschijnsel is gewenning; dat betekent dat je steeds meer slaapmiddelen nodig hebt. Soms is de bijwerking zelfs: hoofdpijn en onrust. Dit zou eigenlijk genoeg informatie moeten zijn voor patiënten om het medicijn te weren maar veel mensen zijn er zo aan gewend een pil in te nemen bij een ziekte dat ze daar niet eens aan denken. Het feit dat bij de meeste slaappatiënten water genezing kan bieden is in feite heel logisch en duidelijk; het ligt zo voor de hand dat niemand het gelooft.

Geneesplanten zonder bijwerking bij slapeloosheid

Behalve het feit dat water slaapproblemen kan genezen is het zo dat er geneesplanten zijn die bij slapeloosheid ingezet kunnen worden. Deze geneesplanten zijn prima werkzaam en hebben nauwelijks bijwerkingen. Overigens hangen sommige bijdehante figuren de foutieve gedachte aan dat als iets geen bijwerking heeft het ook wel geen werking zal hebben. Met het hebben van ´geen bijwerking´ wordt als het gaat om geneesplanten altijd bedoeld dat het in de juiste hoeveelheden geen bijwerking heeft. Voor het gebruik van geneesplanten tegen slapeloosheid is het aan te raden om contact op te nemen met een fototherapeut.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbennieuws uitgelichtIsraëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebbenIsraëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt…
Vermoeidheid oplossen met waterVermoeidheid oplossen met waterEen watertekort merk je niet snel op; elke cel in het lichaam krijgt een klein beetje minder water toebedeeld, behalve d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RonBerg, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Geneesplanten: Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • E-nummers 554 en 503: Wat zit er in uw eten? Courinne Couget
  • Hoofdfoto met dank aan Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Slecht slapen door watertekort"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!