Ongeduld, concentratieverlies en ADD door watertekort

Ongeduld is een vervelende psychische aandoening die vaak een lichamelijke oorzaak heeft: watertekort. Dat is vooralsnog geen conclusie van de reguliere wetenschap maar er raken steeds meer artsen overtuigd van dit feit. Het uitvoeren van een opdracht of het doen van een cursus is een intensief proces voor de hersenen. Als er te weinig water wordt gedronken dan kan er niet genoeg energie worden aangemaakt zodat de hersenen een signaal geven dat er gestopt moet worden met de zware geestelijke arbeid. Dit signaal komt tot uiting in de vorm van het hebben van ongeduld.

Inhoud:

Hydrolyse en energie

Het omzetten van voedsel naar energie vindt plaats gedurende meerdere stappen. Om het voedsel om te zetten in bruikbare energie wordt onder andere gebruik gemaakt van hydrolyse. Voor dit proces is water nodig. Wanneer er sprake is van een watertekort zal het lichaam als eerste besluiten om het aanwezige voedsel minder goed te verteren, zodat er aanspraak moet worden gemaakt op energiereserves. Vandaar dat iemand die goed heeft gegeten zich futloos en vermoeid kan voelen als er te weinig water wordt gedronken. Dit gegeven leidt eveneens tot een toestand van ongeduld.

Ongeduld is een noodmechanisme van de hersenen

Ongeduld zou je kunnen betitelen als een noodmechanisme van de hersenen. Wanneer je ongeduldig bent, is dat in feite een aanwijzing van de hersenen om je met minder energievergende zaken bezig te houden. Daarom leidt watertekort ertoe dat je van aandachtspunt verandert. Kinderen die met de zogenaamde ziekte ADD of Attention Deficit Disorder gediagnosticeerd zijn, hebben in veruit de meeste gevallen een tekort aan water. Dit kan gebeuren doordat het kind teveel koemelk, frisdrank of thee drinkt. Deze dranken kosten slechts energie. Zelfs van melk, waarvan wordt gedacht dat het een gezonde drank is, is bekend dat het water kost om te verteren. In feite zou je daarom via een omweg melk tot de uitdrogende dranken kunnen beschouwen.

Beslist geen frisdrank

Frisdrank is slecht voor iedereen. Zoals altijd is het feit dat wanneer iets slecht is voor iedereen het extra slecht is voor een kind. Voor het kind is frisdrank zo slecht omdat de grote toevloed aan suikers het kind dorstig maken. Aangezien er net frisdrank is gedronken zal er een grote kans zijn dat het kind dermate om meer gaat zeuren dat de ouders toegeven in een tweede of zelfs een derde glas. Wanneer een kind een halve liter frisdrank drinkt, worden ongeveer 20 suikerklontjes verorberd. Suiker heeft veel water nodig om te verteren en daarom droogt het kind uit, ondanks dat het iets drinkt. Daar komt nog bij dat suiker voor grote schommelingen in het bloedsuikerniveau zorgt. Deze bloedsuikerschommelingen leiden tot een grotere vorm van onrust, aandachtsverlies, concentratieproblemen en ongeduld.

Concentratiestoornissen bij wietrokers

Concentratieproblemen hoeven niet alleen bij kinderen voor te komen. Van wietrokers is eveneens bekend dat ze grote moeite hebben met zich concentreren en hun aandacht vasthouden. Dat komt met name omdat het roken van wiet tot uitdrogingsverschijnselen leidt. De hersenen hebben het druk met het afvoeren van overtollige THC dat zich gedraagt als een neurotransmitter. Dit THC moet onmiddellijk de hersens uit, zo besluit het lichaam. Bij het afvoeren van ongewenste stoffen wordt water gebruikt, vandaar dat er veel water verloren gaat bij wietrokers. Wietrokers zullen snel na een eerste joint moeten plassen om vervolgens een uitgedroogde mond te krijgen. Dit dorstgevoel, wat normaal gesproken slechts optreedt als laatste noodoplossing, is een schreeuw van het lichaam om water. Er moet immers meer THC worden afgevoerd. De THC bindt zich vervolgens aan vetten en blijft zelfs nog 30 dagen in het lichaam; zo moeilijk is het om THC, de belangrijkste werkzame stof in wiet en hasj, af te voeren.

7 glazen water

Wanneer de hersenen over voldoende water beschikken kunnen ze uitstekend nieuwe informatie in het geheugen prenten. Daarom is het van belang om bij leerprocessen die grote concentratie en aandacht vereisen voldoende water te drinken. Natuurlijk is het altijd beter om het waterpeil normaal te houden. Als stelregel geldt dat het drinken van 7 glazen van 250 ml water genoeg is. Je kunt voor elke maaltijd een glas drinken en een uur of twee uur na de maaltijd. Het laatste glas zet je naast je bed neer en drink je voor het slapen gaan, als je ´s nachts onverhoopt wakker wordt, en in de vroege morgen. Sommige deskundigen, zoals Batmanghelidj, zeggen dat je 8 glazen per dag moet drinken. Echter is het zo dat wanneer je doucht, en we gaan er gemakshalve maar vanuit dat iedereen dat dagelijks doet, je 400 ml water tot je neemt via de huidcellen. Daarom is het drinken van 7 glazen water genoeg.

Koud water is niet gezond maar warm of heet water juist weer wel. Heet water heeft als extra voordeel dat het goed de ingewanden reinigt van achtergebleven etensresten

Wat moet je niet drinken?

Probeer water niet te vervangen door groene of zwarte thee. Deze theesoorten worden van dezelfde plant gemaakt en zorgen er uiteindelijk voor dat je het snel weer uitplast waardoor er voor het lichaam geen vochtwinst is behaald. Hoewel zowel groene als zwarte thee sommige voor het lichaam goede stoffen bevatten is het niet raadzaam meer dan twee koppen per dag te drinken. Daarnaast werkt alcohol sterk uitdrogend. Dat is dan ook de reden dat mensen die aangeschoten zijn van de hak op de tak praten; ze houden nergens hun aandacht bij vast. Verder werkt koffie eveneens uitdrogend. Wie veel koffie drinkt kan daarom ook aan concentratieproblemen leiden. Dranken die ook niet echt helpen zijn fruitdranken uit de supermarkt en niet biologische melk. Voor het verwerken van deze dranken heeft het lichaam water nodig waardoor we per saldo een vochtverlies ontstaat. Er zijn wel enkele kruidentheeën die niet vochtafdrijvend werken; deze zou je gewoon kunnen drinken in plaats van water.

Geneesplanten die concentratie bevorderen

Voor het behoud en bevorderen van de concentratie zijn er geneesplanten beschikbaar. Deze geven de concentratie een extra boost, bovenop het voldoende water drinken. Geneesplanten kunnen zowel voedsel, kruiden als niet eetbare planten zijn die in minieme concentraties een medicijn vormen. Hieronder staan er een paar:

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige kruiden, Geert Verhelst
  • Hoofdfoto met dank aan Ingrid Schouten

Reageer op het artikel "Ongeduld, concentratieverlies en ADD door watertekort"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!